J 11 som lekplats i Norrköping?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
J 11 som lekplats i Norrköping?
hej.
Vid sökning av annat stötte jag på detta:
... Lekplats. Flygplan av typ Fiat cr42, J 11 från F 13.
på sidan
http://www.visualarkiv.se/xtf/search?te ... yle=simple
Inget foto utan bara en beskrivning av ett.
Tolkar jag fel , eller fanns det en J11:a som lekplats ett tag i Norrköping lite efter kriget?
I så fall,
Vilket plan, märkning, hur länge och ev. bilder ??
Har inte kollat J11 böcker, så det kanske redan är kännt?
mvh Bengt
Vid sökning av annat stötte jag på detta:
... Lekplats. Flygplan av typ Fiat cr42, J 11 från F 13.
på sidan
http://www.visualarkiv.se/xtf/search?te ... yle=simple
Inget foto utan bara en beskrivning av ett.
Tolkar jag fel , eller fanns det en J11:a som lekplats ett tag i Norrköping lite efter kriget?
I så fall,
Vilket plan, märkning, hur länge och ev. bilder ??
Har inte kollat J11 böcker, så det kanske redan är kännt?
mvh Bengt
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
- Ort: Kungsbacka
Re: J 11 som lekplats i Norrköping?
Hej!
Jodå det fanns två flygplan på en "lekplats" i Norrköping ca 1950.
Jag bodde i närheten och lekte i dem.
Tyvärr har jag inga foton men det borde finns hos t.ex Norrköpings Tidningar, ty "lekplatsen var omdiskuterad.
Det var två flygplan en dubbeldäckare och ett monoplan.
"Lekplatsen" låg på Oxtorget invid Matteuskyrkan och gick under namnet "Skrammelplatsen".
Området var inhägnat och där kunde statspojkar får utlopp för sin överenergi.
Där byggdes hus med inbyggda rutschbanor, där fanns båtar, lastbilar, bilar, brandbilar mm.
Spik fanns i en tunna och verktyg fick man låna.
Ett eldorado!!
Det var ett fruktansvärt oväsen på eftermiddagarna då det var öppet vilket en del led utav.
Verksamheten pågick i ca 5 år sedan var det stopp, tyvärr.
PS "Lekplatsen" skulle nog inte ha uppfyllt EU kraven på lekplatser, vi slog oss och skar oss men vi överlevde och hade skitkul!
Hälsningar
Lennart
Jodå det fanns två flygplan på en "lekplats" i Norrköping ca 1950.
Jag bodde i närheten och lekte i dem.
Tyvärr har jag inga foton men det borde finns hos t.ex Norrköpings Tidningar, ty "lekplatsen var omdiskuterad.
Det var två flygplan en dubbeldäckare och ett monoplan.
"Lekplatsen" låg på Oxtorget invid Matteuskyrkan och gick under namnet "Skrammelplatsen".
Området var inhägnat och där kunde statspojkar får utlopp för sin överenergi.
Där byggdes hus med inbyggda rutschbanor, där fanns båtar, lastbilar, bilar, brandbilar mm.
Spik fanns i en tunna och verktyg fick man låna.
Ett eldorado!!
Det var ett fruktansvärt oväsen på eftermiddagarna då det var öppet vilket en del led utav.
Verksamheten pågick i ca 5 år sedan var det stopp, tyvärr.
PS "Lekplatsen" skulle nog inte ha uppfyllt EU kraven på lekplatser, vi slog oss och skar oss men vi överlevde och hade skitkul!
Hälsningar
Lennart
LBQ
Re: J 11 som lekplats i Norrköping?
Kolla den här länken.
http://www.nt.se/stoltastad/artikel.asp ... id=6727617
Finns en del intressanta bilder i artikeln, men man måste bläddra själv.
http://www.nt.se/stoltastad/artikel.asp ... id=6727617
Finns en del intressanta bilder i artikeln, men man måste bläddra själv.
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Re: J11 som lekplats i Norrköping?
Tackar
Går det få fram vilken J11:a det var?
samt vilket det andra planet var ?
Hittar nu inget i mina J11 anteckningar
mvh Bengt
Dock verkar bläddringen inte funka just nu ?Åba skrev:Kolla den här länken.
http://www.nt.se/stoltastad/artikel.asp ... id=6727617
Finns en del intressanta bilder i artikeln, men man måste bläddra själv.
Går det få fram vilken J11:a det var?
samt vilket det andra planet var ?
Hittar nu inget i mina J11 anteckningar
mvh Bengt
-
- Inlägg: 3386
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
Re: J 11 som lekplats i Norrköping?
Hej!
En tänkbar kandidat kan vara 2567 ? Använd som instruktionsmaterial på F 13 efter kassation 441113...
Det andra planet tycker jag ser ut som en J8 Gladiator. Någon som håller med ?
Nummer 265 hade F13 som sista basering, och var den enda J8 som tillhörde F 13... Kasserad 470317.
Observera att jag inte har en aning om det var just dom två, inga märkningar syns på dom två bilderna. Men ska man gissa så tycker jag att dom ligger ganska bra till
/Lars Larsson
En tänkbar kandidat kan vara 2567 ? Använd som instruktionsmaterial på F 13 efter kassation 441113...
Det andra planet tycker jag ser ut som en J8 Gladiator. Någon som håller med ?
Nummer 265 hade F13 som sista basering, och var den enda J8 som tillhörde F 13... Kasserad 470317.
Observera att jag inte har en aning om det var just dom två, inga märkningar syns på dom två bilderna. Men ska man gissa så tycker jag att dom ligger ganska bra till
/Lars Larsson
Re: J11 som lekplats i Norrköping?
Hej igen.
Om J11 2587:s haveri 1944-08-11 vid Jämsjö sägs:
Efter motorstörning, rullar ner i ett dike efter utrullningen.
Skador ställ, stöttor och v vinge
Beräknad kostnad 12000:-
Dahlström oskadd.
Motor var nr. 1116
Angående en eventuell J8
hittar jag ett Tackbrev från Norrköpings stads yrkesundervisnings anstalter
daterad 1946-06-29
man tackar för J8 233 med motor (står ej vilket motornr,)man fått som gåva.
Står dock ej när man fick den.
Man ville ha diverse delar, bla. en startvev.
Kan dessa vara kandidater tro?
Bengt
Om J11 2587:s haveri 1944-08-11 vid Jämsjö sägs:
Efter motorstörning, rullar ner i ett dike efter utrullningen.
Skador ställ, stöttor och v vinge
Beräknad kostnad 12000:-
Dahlström oskadd.
Motor var nr. 1116
Angående en eventuell J8
hittar jag ett Tackbrev från Norrköpings stads yrkesundervisnings anstalter
daterad 1946-06-29
man tackar för J8 233 med motor (står ej vilket motornr,)man fått som gåva.
Står dock ej när man fick den.
Man ville ha diverse delar, bla. en startvev.
Kan dessa vara kandidater tro?
Bengt
Re: J 11 som lekplats i Norrköping?
Den första bilden (när artikeln har laddats färdigt) på två herrar som står på en parkeringsplats och minns sin barndoms lekplats, har två pilar på högra sidan. Klicka där och du kan stega igenom de bilder som finns till artikeln.Bengt Ekbladh skrev:Dock verkar bläddringen inte funka just nu ?
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1276
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: J 11 som lekplats i Norrköping?
Här är två J 8:or på yrkesskolan i norrköping 1947. Nr. 233 står närmast på översta bilden, den andra är inte märkt alls vad jag kan se. Som kuriosum kan nämnas att en propeller från en av dessa maskiner satt oppsatt på en vägg innanför skolentrén i slutet på 70-talet. Den är bevarad.
Två av eleverna på skolan,
Två av eleverna på skolan,
Re: J 11 som lekplats i Norrköping?
Lennart Bergqvist skrev::
>>Det var två flygplan en dubbeldäckare och ett monoplan.>>
Kan det då ha varit en J 11 och en J 8 ?
bengt
>>Det var två flygplan en dubbeldäckare och ett monoplan.>>
Kan det då ha varit en J 11 och en J 8 ?
bengt
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
- Ort: Kungsbacka
Re: J11 som lekplats i Norrköping?
Hej !
Jag har nog fel när jag påstår att det var en dubbeldäckare och ett monoplan.
Om ni bläddrar på länken till Norrköpings Tidningar så ser ni två dubbeldäckare.
Jag var 5 år när jag smet in på Skrammelplatsen.
Undre gräns var 7 år men vad kunde hindra en hungrig och nyfiken unge!
Hälsningar
Lennart
Jag har nog fel när jag påstår att det var en dubbeldäckare och ett monoplan.
Om ni bläddrar på länken till Norrköpings Tidningar så ser ni två dubbeldäckare.
Jag var 5 år när jag smet in på Skrammelplatsen.
Undre gräns var 7 år men vad kunde hindra en hungrig och nyfiken unge!
Hälsningar
Lennart
LBQ
Re: J 11 som lekplats i Norrköping?
Började misstänka detLennart Bergqvist skrev:Hej !
Jag har nog fel när jag påstår att det var en dubbeldäckare och ett monoplan.
Om ni bläddrar på länken till Norrköpings Tidningar så ser ni två dubbeldäckare......
Hälsningar Lennart
Jag har ännu ej kunnat få se mer än 1;a fotot, än hur länge man låter den ladda.
På ett ställe skall finnas 7 foton, men på ett annat 6 stycken !
Skall kolla om jag hittar nått mer.
I varken J 11 boken//M.Forslund eller i Kontakt hittar jag något.
mvh Bengt
Re: J 11 som lekplats i Norrköping?
Om F13:s 2:a plan (1:a var P1 nr 815) säger Mikael Forslund i Glosterflygplan...
att J8 F8-66 , 265 lånades ut från F8 1943-10-19
Sista flygningen 1946-02-19 samt avförd 1947-03-17 , som sista i Flygvapnet.
>>Att den var kvar så länge berodde på att en försäljning till Danmark var aktuell.
Men av det blev det inget.
Norrköpings stads skolor för yrkesundervisning var också intresserade av planet, men
det är okänt om J8:an kom dit>>
J8-265:s vidare öden frågas?
( kan ev. varit märkt F13-22?)
Bengt
att J8 F8-66 , 265 lånades ut från F8 1943-10-19
Sista flygningen 1946-02-19 samt avförd 1947-03-17 , som sista i Flygvapnet.
>>Att den var kvar så länge berodde på att en försäljning till Danmark var aktuell.
Men av det blev det inget.
Norrköpings stads skolor för yrkesundervisning var också intresserade av planet, men
det är okänt om J8:an kom dit>>
J8-265:s vidare öden frågas?
( kan ev. varit märkt F13-22?)
Bengt
Re: J 11 som lekplats i Norrköping?
Som komplement till artikeln har jag själv hängivet klängt på denna J 11, det var en lång kö utanför flygplanet som vandrade sakta framåt för att sedan gå upp på stabben samt sittande grensle över flygkroppen från fenan och framåt för att till sist få sitta en liten stund och spaka.
Jag minns speciellt då man med endast iförda gymnastikbyxor hasade sig framåt på flygplansryggen och kom fram till kapotteringsskyddet (den upphöjda) puckeln omedelbart bakom förarstolen den var tillverkad av plåt och den blev så het av solen så insidan av låren brändes därav. Glaset det lilla som fanns var precis gulfärgat antingen av ålder-dåligt material eller så var det som lite solskydd.
Propellern har jag faktiskt roterat men det gick tungt. Men tänk inte det minsta minne av dess märkning, tänk om man förstått...... Men jag har ett nummer av tidningen SE som gjorde ett reportage och där kan man se en civil märkning SE-AOR eller ADR synl lite otydligt, alltså ett av de 12 J 11 som gick till Svensk Flygtjänst.Det kom senare ett flygplan till, J 8:an från yrkesskolan.
Jag har själv funderat på om dessa kom från F 13 men genom den forskning jag gjort så tror jag inte det, såtillvida J 11:an ingick i den division som flottiljen fick från F 9. Ang J 8:an var det bland de första planen F 13 fick för att i någon mån upprätthålla flygtjänsten för de förare som då fanns, Sparmann-jagaren nr15 var den första kärran.
Alla gamla plan som tjänsgjort som brandobjekt som jag sett och har bilder på finns inget som är 13-märkt, alla kommer från andra flottiljer så de kanske samlas upp först och sedan ut som brandobjekt, kanske därför att "vår" J 11 inte fanns på F 13, men bara vad jag tror.
Hälsning Ulf Carlsson
Jag minns speciellt då man med endast iförda gymnastikbyxor hasade sig framåt på flygplansryggen och kom fram till kapotteringsskyddet (den upphöjda) puckeln omedelbart bakom förarstolen den var tillverkad av plåt och den blev så het av solen så insidan av låren brändes därav. Glaset det lilla som fanns var precis gulfärgat antingen av ålder-dåligt material eller så var det som lite solskydd.
Propellern har jag faktiskt roterat men det gick tungt. Men tänk inte det minsta minne av dess märkning, tänk om man förstått...... Men jag har ett nummer av tidningen SE som gjorde ett reportage och där kan man se en civil märkning SE-AOR eller ADR synl lite otydligt, alltså ett av de 12 J 11 som gick till Svensk Flygtjänst.Det kom senare ett flygplan till, J 8:an från yrkesskolan.
Jag har själv funderat på om dessa kom från F 13 men genom den forskning jag gjort så tror jag inte det, såtillvida J 11:an ingick i den division som flottiljen fick från F 9. Ang J 8:an var det bland de första planen F 13 fick för att i någon mån upprätthålla flygtjänsten för de förare som då fanns, Sparmann-jagaren nr15 var den första kärran.
Alla gamla plan som tjänsgjort som brandobjekt som jag sett och har bilder på finns inget som är 13-märkt, alla kommer från andra flottiljer så de kanske samlas upp först och sedan ut som brandobjekt, kanske därför att "vår" J 11 inte fanns på F 13, men bara vad jag tror.
Hälsning Ulf Carlsson
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
- Ort: Kungsbacka
Re: J 11 som lekplats i Norrköping?
TACK Åba!
Vilka fina bilder!
Dom värmer gott i höstrusket.
Bilden med ett flygplan är tagen så att husen man ser i bakgrunden ligger på Åbygatan
Bilden med två flygplan är tagen så att men ser husen på Loddbygatan i bakgrunden.
Hälsningar
Lennart
Vilka fina bilder!
Dom värmer gott i höstrusket.
Bilden med ett flygplan är tagen så att husen man ser i bakgrunden ligger på Åbygatan
Bilden med två flygplan är tagen så att men ser husen på Loddbygatan i bakgrunden.
Hälsningar
Lennart
LBQ
Re: J 11 som lekplats i Norrköping?
Ang. J11 på skrammelplatsen i Norrköping
Nu har jag fått tag i boken om J11 av Mikael Forslund, där framkommer vilka flygplan som Svensk Flygtjänst övertog från FV.
En del av dessa havererade och som sedermera skrotades, de som blev över var inte så många och inte i synnerhet med någon registrering som kan härleda till den SE-bild jag har, så uteslutningsmetoden med den tidigare omtalade SE-AOR torde vara den, då den var en bland få kvarvarande hela maskiner, och om det var den så var serienumret 2514 och just det ex. var aldrig utlånad till F13 om allt detta stämmer kom den från upplaget för skrotning
Med vänlig hälsning Uffe/bildock
Nu har jag fått tag i boken om J11 av Mikael Forslund, där framkommer vilka flygplan som Svensk Flygtjänst övertog från FV.
En del av dessa havererade och som sedermera skrotades, de som blev över var inte så många och inte i synnerhet med någon registrering som kan härleda till den SE-bild jag har, så uteslutningsmetoden med den tidigare omtalade SE-AOR torde vara den, då den var en bland få kvarvarande hela maskiner, och om det var den så var serienumret 2514 och just det ex. var aldrig utlånad till F13 om allt detta stämmer kom den från upplaget för skrotning
Med vänlig hälsning Uffe/bildock
Re: J 11 som lekplats i Norrköping?
Hej
kul att någon mer är intresserad, som svar på din fråga så det nr:28 1947 10-16 juli gäller det utgivna numret
Med vänlig hälsning Uffe/bildock
kul att någon mer är intresserad, som svar på din fråga så det nr:28 1947 10-16 juli gäller det utgivna numret
Med vänlig hälsning Uffe/bildock
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
- Ort: Kungsbacka
Re: J 11 som lekplats i Norrköping?
Hej Alla!
Tänk att man efter över 60 år sedan vi lekte i dessa flygplan skulle få klarhet vad det var för flygplan.
TACK alla ni på forumet som engagerat er i denna enkla men betydelsefulla fråga!
SFF forum är fantastiskt!
Hälsningar
Lennart
Tänk att man efter över 60 år sedan vi lekte i dessa flygplan skulle få klarhet vad det var för flygplan.
TACK alla ni på forumet som engagerat er i denna enkla men betydelsefulla fråga!
SFF forum är fantastiskt!
Hälsningar
Lennart
LBQ
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 01 apr 2013, 17:11
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
- Ort: Kungsbacka
Re: J 11 som lekplats i Norrköping?
Suveränt Jan !
Vilka lyckostar till ungar!
Hälsningar
Lennart
Vilka lyckostar till ungar!
Hälsningar
Lennart
LBQ
Re: J 11 som lekplats i Norrköping?
1951 avslutade jag en 2-årig yrkesutbildning för flygmekaniker vid
Norrköpings stads skolor för yrkesutbildning. I en öppen trähangar fanns
då en J8 Gloster Gladiator och en Hansa. Framför trähangaren stod även
en B17. Under en rast satte jag mig i J8-an. Stängde huven och drömde om
att jag flög den. När jag skulle återvända till lektionen efter att
rasten var slut så hade huven låst sig. Kom inte ut. Eftersom jag
saknades i lektionssalen så startades sökandet. Med tiden observeades
min inlåsta belägenhet. Med verktyg gick det att öppna huven utifrån.
Tur att det inte var en riktig flygtur.
Hansan hade vi ingen undervisng på men väl på B17. Den tränades vi på
att motorköra med en otrolig rökutveckling och motorljud. I
lektionssalen fanns även en B17-motor som vi övades i att justera
ventilerna. Vart dessa flygplan och motor tog vägen är för mig obekant.
Sture Nilsson
Norrköpings stads skolor för yrkesutbildning. I en öppen trähangar fanns
då en J8 Gloster Gladiator och en Hansa. Framför trähangaren stod även
en B17. Under en rast satte jag mig i J8-an. Stängde huven och drömde om
att jag flög den. När jag skulle återvända till lektionen efter att
rasten var slut så hade huven låst sig. Kom inte ut. Eftersom jag
saknades i lektionssalen så startades sökandet. Med tiden observeades
min inlåsta belägenhet. Med verktyg gick det att öppna huven utifrån.
Tur att det inte var en riktig flygtur.
Hansan hade vi ingen undervisng på men väl på B17. Den tränades vi på
att motorköra med en otrolig rökutveckling och motorljud. I
lektionssalen fanns även en B17-motor som vi övades i att justera
ventilerna. Vart dessa flygplan och motor tog vägen är för mig obekant.
Sture Nilsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: J 11 som lekplats i Norrköping?
Att det fanns en Hansa kvar så sent som 1951 var nytt för mig. Intressant
-
- Inlägg: 3386
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
Re: J 11 som lekplats i Norrköping?
Ja, det var intressant att den fanns kvar så länge!
Se även den här tråden:
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... a93#p17349
/Lars Larsson
Se även den här tråden:
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... a93#p17349
/Lars Larsson