Bildfråga haveri med Heinkel HE 1 Hansa nr 37
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10003
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Bildfråga haveri med Heinkel HE 1 Hansa nr 37
En Heinkel HE 1 Hansa med nr 37 har havererat i björkskog. Enligt notering i fotoalbumet var det marinflygaren Walter Werngrens första haveri. Spanare var Trolle.
Sannolikt är det Walter Werngren och Trolle som här poserar framför flygplanet.
Kan någon hjälpa till med uppgift om datum och plats för missödet?
Finns ytterligare uppgifter kända?
/Sven-Erik
Sannolikt är det Walter Werngren och Trolle som här poserar framför flygplanet.
Kan någon hjälpa till med uppgift om datum och plats för missödet?
Finns ytterligare uppgifter kända?
/Sven-Erik
Re: Bildfråga haveri med Heinkel HE 1 Hansa nr 37
Hej.
Klockan 14,30 fredag 19/9 1924 störtar Fb 37 i småskogen vid Kustflottans flygstation i Stockholms södra skärgård.
Styrman Wernberg ! (står så i Gefle Dagblad 1924-09-20) och spanare ljt. af Trolle oskadade.
Flottörer och propeller svårt skadade samt ena vingen något ramponerad, ej motor eller instrument skador.
Man kunde inte hålla farten då man ,( står här lite otydligt men ungefär), "" kom i löv nv skogen""...
Tyder väl på trädkollision.
Senare tillägg:
Förtydligande av avslutet på notisen:
””Orsaken till haveriet torde vara , att flygbåten efter starten i den hårda vinden ej kunde hålla farten, då den kom i lä för en i närheten befintlig skog””
PS anar man någon text på sidan vid sittbrunnarna?
mvh Bengt Ekbladh
Klockan 14,30 fredag 19/9 1924 störtar Fb 37 i småskogen vid Kustflottans flygstation i Stockholms södra skärgård.
Styrman Wernberg ! (står så i Gefle Dagblad 1924-09-20) och spanare ljt. af Trolle oskadade.
Flottörer och propeller svårt skadade samt ena vingen något ramponerad, ej motor eller instrument skador.
Man kunde inte hålla farten då man ,( står här lite otydligt men ungefär), "" kom i löv nv skogen""...
Tyder väl på trädkollision.
Senare tillägg:
Förtydligande av avslutet på notisen:
””Orsaken till haveriet torde vara , att flygbåten efter starten i den hårda vinden ej kunde hålla farten, då den kom i lä för en i närheten befintlig skog””
PS anar man någon text på sidan vid sittbrunnarna?
mvh Bengt Ekbladh
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 05 jan 2014, 19:03, redigerad totalt 1 gång.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10003
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga haveri med Heinkel HE 1 Hansa nr 37
Tack Bengt för uppgifterna!
Tyvärr kan jag inte tyda om det är en text eller vad det står vid sittbrunnen.
/Sven-Erik
Tyvärr kan jag inte tyda om det är en text eller vad det står vid sittbrunnen.
/Sven-Erik
Re: Bildfråga haveri med Heinkel HE 1 Hansa nr 37
Jag skrev:: PS anar man någon text på sidan vid sittbrunnarna?
Vid uppförstoring tycker jag mig ana något namn? ...som isf slutar typ lla eller lle.
Eller är det grenverk alternativt skador på sidan?
Enligt Kronmärkt skulle Fb 37 få en alternativ typ av kronmärke samt även alternativ rodermärkning.
Uppdraget kom i sept 1924 så det är kanske efter detta tillbud som man utförde det?
Tillbudet / nödlandningen med Fb 37 hände 19/9 1924 , planet reparerades och fanns kvar till
1931-05-05 då kassering skedde.
Har ett ? vid Fb 37 med datumet 1927-01-29, hände något med 37:an då?
Har även en notering om nödlandning 1929-06-18.
Kan någon bekräfta dessa händelser med Fb 37?
Vid uppförstoring tycker jag mig ana något namn? ...som isf slutar typ lla eller lle.
Eller är det grenverk alternativt skador på sidan?
Enligt Kronmärkt skulle Fb 37 få en alternativ typ av kronmärke samt även alternativ rodermärkning.
Uppdraget kom i sept 1924 så det är kanske efter detta tillbud som man utförde det?
Tillbudet / nödlandningen med Fb 37 hände 19/9 1924 , planet reparerades och fanns kvar till
1931-05-05 då kassering skedde.
Har ett ? vid Fb 37 med datumet 1927-01-29, hände något med 37:an då?
Har även en notering om nödlandning 1929-06-18.
Kan någon bekräfta dessa händelser med Fb 37?
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10003
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga haveri med Heinkel HE 1 Hansa nr 37
Det som ser ut som någon text är helt säkert löv eller kvistar som hänger i vägen och ger skuggor. Det finns ytterligare två foton med sämre skärpa, men där syns inget.
Här nedan en närbild på ovanstående bild samt de två övriga, så får Du själv avgöra.
/Sven-Erik
Detaljbild av fotot ovan.
Här nedan en närbild på ovanstående bild samt de två övriga, så får Du själv avgöra.
/Sven-Erik
Detaljbild av fotot ovan.
Re: Bildfråga haveri med Heinkel HE 1 Hansa nr 37
Du har rätt, löv och kvistar ger skuggor som man kan tyda fel.Sven-Erik Jönsson skrev:Det som ser ut som någon text är helt säkert löv eller kvistar som hänger i vägen och ger skuggor. Det finns ytterligare två foton med sämre skärpa, men där syns inget.
Här nedan en närbild på ovanstående bild samt de två övriga, så får Du själv avgöra.
/Sven-Erik
Detaljbild av fotot ovan.
Bengt
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: Bildfråga haveri med Heinkel HE 1 Hansa nr 37
Hej
Mycket intressanta foton. Hette piloten Werngren eller Wernberg?
Mina uppgifter gör gällande att Werngren är korrekt.
Vad gäller 37:an så har jag uppgift om en nödlandning 19.1.1927 och orten tolkade jag på kortet till Sandhammaren. Planet var vid tillfället baserat i Karlskrona (Kustflottan)
Maskinen överfördes till TDS (Torpeddepån) 26.1.1927 och åtminstone på kortet finns ingen anteckning om någon incident den 29:e.
Har inga uppgifter ifrån 1929 tyvärr.
Hälsningar
Stig
Mycket intressanta foton. Hette piloten Werngren eller Wernberg?
Mina uppgifter gör gällande att Werngren är korrekt.
Vad gäller 37:an så har jag uppgift om en nödlandning 19.1.1927 och orten tolkade jag på kortet till Sandhammaren. Planet var vid tillfället baserat i Karlskrona (Kustflottan)
Maskinen överfördes till TDS (Torpeddepån) 26.1.1927 och åtminstone på kortet finns ingen anteckning om någon incident den 29:e.
Har inga uppgifter ifrån 1929 tyvärr.
Hälsningar
Stig
Re: Bildfråga haveri med Heinkel HE 1 Hansa nr 37
Tack för info om nödlandningen 19.1.1927 troligen vid Sandhammaren.
Styrman Walter Werngren bör vara rätta namnet
Det andra W...berg är enligt mig en felskrivning av tidningen.
Mvh Bengt
Styrman Walter Werngren bör vara rätta namnet
Det andra W...berg är enligt mig en felskrivning av tidningen.
Mvh Bengt
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1284
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Bildfråga haveri med Heinkel HE 1 Hansa nr 37
Valter Linus Werngren, f. 18920927, Sillhövda, Blekinge län
Död 19741206, Västerås Lundby
Död 19741206, Västerås Lundby
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: Bildfråga haveri med Heinkel HE 1 Hansa nr 37
Tack Bengt och Mats
Då vet vi att Werngren är rätt, och det var ju skönt!
Hälsningar
Stig
Då vet vi att Werngren är rätt, och det var ju skönt!
Hälsningar
Stig
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: Bildfråga haveri med Heinkel HE 1 Hansa nr 37
Råkade hitta en notis av Hans Reichenberg i Flyghistoriskt Månadsblad nr 5 1984 sidan 68 angående haveriet med fb 37.
Notisen innehöll detta:
Hansa-haveri i snårskogen
Om man studerar Hansa-haverierna - både i Marinens Flygväsende och i Flygvapnet - upphör man aldrig att förvånas över, hur robust konstruktionen var.
Den 19 september 1924 havererade "flygbåten" 37 i den snåriga småskogen ovanför Kustflottans flygstation vid Hårsfjärden. Flygförare var styrman 3 gr. V L Werngren och flygspanare löjtnanten vid Kungl. Flottan C J H af Trolle. Efter start i hård motvind från Märsgarnsviken flög föraren in över land vid flygstationen, men kom därvid i lä av skogen samt råkade ut för kraftiga nedsvep. Detta i förening med den hårda och byiga vinden medförde, att fb 37 inte kunde hålla fart och höjd utan törnade emot några trädtoppar samt slog ned i den snåriga småskogen. Besättningen undkom oskadad, medan fb 37 fick svåra skador på flottörer och propeller samt måttliga skador på vingar och flygkropp. Motorn klarade sig dock från skador.
Efter nedmontering och transport till Galärvarvet, där erforderliga reparationer utfördes, var fb 37 åter i tjänst den 7 maj 1925. Först den 5 maj 1931 skedde kassa¬tion till följd av förslitning.
Kan tillägga att fb 37 kom till T.D.S. (Galärvarvet) de 22 september.
Leif Fredin
Notisen innehöll detta:
Hansa-haveri i snårskogen
Om man studerar Hansa-haverierna - både i Marinens Flygväsende och i Flygvapnet - upphör man aldrig att förvånas över, hur robust konstruktionen var.
Den 19 september 1924 havererade "flygbåten" 37 i den snåriga småskogen ovanför Kustflottans flygstation vid Hårsfjärden. Flygförare var styrman 3 gr. V L Werngren och flygspanare löjtnanten vid Kungl. Flottan C J H af Trolle. Efter start i hård motvind från Märsgarnsviken flög föraren in över land vid flygstationen, men kom därvid i lä av skogen samt råkade ut för kraftiga nedsvep. Detta i förening med den hårda och byiga vinden medförde, att fb 37 inte kunde hålla fart och höjd utan törnade emot några trädtoppar samt slog ned i den snåriga småskogen. Besättningen undkom oskadad, medan fb 37 fick svåra skador på flottörer och propeller samt måttliga skador på vingar och flygkropp. Motorn klarade sig dock från skador.
Efter nedmontering och transport till Galärvarvet, där erforderliga reparationer utfördes, var fb 37 åter i tjänst den 7 maj 1925. Först den 5 maj 1931 skedde kassa¬tion till följd av förslitning.
Kan tillägga att fb 37 kom till T.D.S. (Galärvarvet) de 22 september.
Leif Fredin
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10003
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga haveri med Heinkel HE 1 Hansa nr 37
Intressant att läsa Hans Reichenbergs noteringar.
Håller med Leif att konstruktionen måste ha varit robust. Visserligen har flottörerna tagit upp en stor del av krafterna, men ändå...
Skador vid ett haveri är ju till stor del beroende på hastighet vid kollisionen med terrängen. Är det någon som kan informera om vad normal landningshastighet samt stalfart var för denna typ. Vad var normal marschfart?
/Sven-Erik
Håller med Leif att konstruktionen måste ha varit robust. Visserligen har flottörerna tagit upp en stor del av krafterna, men ändå...
Skador vid ett haveri är ju till stor del beroende på hastighet vid kollisionen med terrängen. Är det någon som kan informera om vad normal landningshastighet samt stalfart var för denna typ. Vad var normal marschfart?
/Sven-Erik
Re: Bildfråga haveri med Heinkel HE 1 Hansa nr 37
Hansa typ 32, S2
Max fart : 160 km/tim
Marschfart : 120 km/tim
Landningsfart : 70 km/tim
För S 5D var motsvarande 215 km/tim, 174 km/tim och 75 km/tim
Uppgifter från Kontakt nr 67
Bengt
Max fart : 160 km/tim
Marschfart : 120 km/tim
Landningsfart : 70 km/tim
För S 5D var motsvarande 215 km/tim, 174 km/tim och 75 km/tim
Uppgifter från Kontakt nr 67
Bengt
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10003
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga haveri med Heinkel HE 1 Hansa nr 37
Tack Bengt för uppgifterna. Landningsfart på 70 km är inte speciellt mycket, sedan var det förmodligen lite motvind också som minskade hastigheten i förhållande till marken och det förklarar också att det inte är större skador. Snårskogen har säkert också bromsat upp en del.
/Sven-Erik
/Sven-Erik
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10003
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga haveri med Heinkel HE 1 Hansa nr 37
Fick idag ett SMS från Malena Thunström, barnbarn till piloten Walter Werngren, med följande berättelse:
Piloten Walter Linus Werngren född 27/9 1892 var min morfar.
Född i Sillhövda församling, Blekinge. Död i Västerås 6/12 1974.
Jag hörde honom som barn berätta otaliga gånger om hur han kraschat/nödlandat med sitt flygplan på trädtopparna, såsom beskrivs i frågan.
Han blev också intervjuad i Vestmanlands Läns Tidning VLT om sitt liv någon gång i slutet av 60-talet eller början av 70-talet. Om jag minns rätt var det minst en helsida i tidningen plus fotografi. Kraschen var självfallet med i reportaget med bild och allt, om jag minns rätt.
Han vågade inte berätta vad som hänt för sin hustru, min mormor, utan hon fick reda på det någon dag senare av hans arbetskamrat! Ena ögat föll ut en bit i kraschen, men han tryckte in det igen, och låtsades som "ingenting". En ögonläkare upptäckte det senare vid en synundersökning då han tittade in på morfars ögonbotten och lär ha utbrustit: "Och vad fan är detta för någonting!? Vad har hänt!?"
Tack Malena för din personliga berättelse.
Sven-Erik
Piloten Walter Linus Werngren född 27/9 1892 var min morfar.
Född i Sillhövda församling, Blekinge. Död i Västerås 6/12 1974.
Jag hörde honom som barn berätta otaliga gånger om hur han kraschat/nödlandat med sitt flygplan på trädtopparna, såsom beskrivs i frågan.
Han blev också intervjuad i Vestmanlands Läns Tidning VLT om sitt liv någon gång i slutet av 60-talet eller början av 70-talet. Om jag minns rätt var det minst en helsida i tidningen plus fotografi. Kraschen var självfallet med i reportaget med bild och allt, om jag minns rätt.
Han vågade inte berätta vad som hänt för sin hustru, min mormor, utan hon fick reda på det någon dag senare av hans arbetskamrat! Ena ögat föll ut en bit i kraschen, men han tryckte in det igen, och låtsades som "ingenting". En ögonläkare upptäckte det senare vid en synundersökning då han tittade in på morfars ögonbotten och lär ha utbrustit: "Och vad fan är detta för någonting!? Vad har hänt!?"
Tack Malena för din personliga berättelse.
Sven-Erik
- Lars Sundin
- Inlägg: 2944
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga haveri med Heinkel HE 1 Hansa nr 37
Inget nytt men denna notis i SvD kan vara intressant:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... t_37-1.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... t_37-1.jpg