HKP 14
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
HKP 14
Hej på er
Har en fråga om serienummer på HKP 14.
Har någon fysiskt sett de serienummer som finns på de maskiner som hittills har levererats?
Om ja, vad är det i relation till stationskoden?
Hälsningar
Stig Jarlevik
Har en fråga om serienummer på HKP 14.
Har någon fysiskt sett de serienummer som finns på de maskiner som hittills har levererats?
Om ja, vad är det i relation till stationskoden?
Hälsningar
Stig Jarlevik
Re: HKP 14
""Har någon fysiskt sett de serienummer som finns på de maskiner som hittills har levererats?""Stig Jarlevik skrev:Hej på er
Har en fråga om serienummer på HKP 14.
Har någon fysiskt sett de serienummer som finns på de maskiner som hittills har levererats?
Om ja, vad är det i relation till stationskoden?
Hälsningar Stig Jarlevik
Nej, men tex Scramble .nl säger bla följande::
Reg: 141045 S/N: 1048
History:F-ZWTI, 141045
Fate:
This aircraft was constructed by Patria in Finland. It was the first HKP 14 to be handed over to the Swedish Armed Forces Helicopter Wing from the Swedish Defence Materiel Administration, following extensive trials. The first flight in service with the Heli Wing took took place on April 12 2011.
This aircraft was delivered to the Armed Forces Helicopter Wing as a basic training version (one of four that became operative in 2011). It was initially registered 141045, but that code was later changed to 142045 once it was upgraded from an A to a B model. The helicopter will eventually be upgraded to a mission-ready HKP 14.
142045 45 Hkp14A 1048/BSWA05 2.Hkpskv Active jun12 jun12 green c/s 141045
141045 Hkp14A 1048/BSWA05 reregistered Mil as 142045 F-ZWTI
142044 44 Hkp14A 1028/BSWA04 2.Hkpskv Active jun12 jun12 green c/s141044
141044 Hkp14A 1028/BSWA04 reregistered Mil as 142044 F-ZWTL
141046 46 Hkp14A 1053/BSWA06 2.Hkpskv Active jun12 jun12 green c/s, serial to be confirmed
141047 47 Hkp14A 1056/BSWA07 Eurocopter On order jul08 jan11 test registration F-ZWTR
141048 48 Hkp14A 1071/BSWA08 On order
141041 Hkp14A 1012/BSWA01 Eurocopter On order mar05 dec11 test registration F-ZWTG
141042 42 Hkp14A 1016/BSWA02 2.Hkpskv Active jun10 aug12 green c/s F-ZWTK
141043 43 Hkp14A 1022/BSWA03 2.Hkpskv Active oct08 jun12 green c/s
Ja blev vi klokare? Byte av seriernummer vid uppgradering !
Intressant om någon kan räta ut ?, men uppgifterna är kanske kvalificerad ... du vet vad.
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: HKP 14
Tack Bengt och Kenneth
Märkligt att ingen hört av sig som fysiskt har tittat på maskinerna.
Eftersom jag inte längre kollar modernt flyg som tidigare så är jag överraskad av dels de sexställiga serienumren (Det verkar som man lagt in en extra siffra för att kunna jonglera med versionerna)
Exempel: 14041 är således 141041 som HKP 14A, 142041 som HKP 14B, 143041 som HKP 14C osv tills den slutligen blir 146041 som HKP 14F (Givetvis om den går igenom hela cykeln, vilket uppenbarligen inte just '41' kommer att göra).
Förmodligen är det här någon 'datateknisk' historia som lämpar sig utmärkt just för uppföljning osv för individen.
Följdfråga blir ju då, kommer samtliga maskiner inom svenska flygvapnet att erhålla nya serienummer? Försvarsmakten har av någon anledning lagt ut nedan dokument som är alldeles för tråkigt att snusläsa för min del, men som med lite god vilja kan tolkas i den riktningen.
http://www.forsvarsmakten.se/Global/myn ... _a_ipm.pdf
Vad jag då är intresserad av är om det verkligen STÅR 141041 på helikoptern eller om det faktiskt står 14041? Är 141041 ett riktigt serienummer eller är det ett 'fiktivt' sådant som enbart förekommer i diverse datorer och skrifter ifrån försvarsmakten?
Hälsningar
Stig Jarlevik
Märkligt att ingen hört av sig som fysiskt har tittat på maskinerna.
Eftersom jag inte längre kollar modernt flyg som tidigare så är jag överraskad av dels de sexställiga serienumren (Det verkar som man lagt in en extra siffra för att kunna jonglera med versionerna)
Exempel: 14041 är således 141041 som HKP 14A, 142041 som HKP 14B, 143041 som HKP 14C osv tills den slutligen blir 146041 som HKP 14F (Givetvis om den går igenom hela cykeln, vilket uppenbarligen inte just '41' kommer att göra).
Förmodligen är det här någon 'datateknisk' historia som lämpar sig utmärkt just för uppföljning osv för individen.
Följdfråga blir ju då, kommer samtliga maskiner inom svenska flygvapnet att erhålla nya serienummer? Försvarsmakten har av någon anledning lagt ut nedan dokument som är alldeles för tråkigt att snusläsa för min del, men som med lite god vilja kan tolkas i den riktningen.
http://www.forsvarsmakten.se/Global/myn ... _a_ipm.pdf
Vad jag då är intresserad av är om det verkligen STÅR 141041 på helikoptern eller om det faktiskt står 14041? Är 141041 ett riktigt serienummer eller är det ett 'fiktivt' sådant som enbart förekommer i diverse datorer och skrifter ifrån försvarsmakten?
Hälsningar
Stig Jarlevik
Re: HKP 14
Hej Stig,
Har faktiskt inte tänkt på det, men jag ska kolla på jobbet när jag kommer tillbaka efter nyårshelgen.
Kan dock nästan säkert säga att det är alla sex siffrorna.
Mvh,
Niklas
[ Postad med Android ]
Har faktiskt inte tänkt på det, men jag ska kolla på jobbet när jag kommer tillbaka efter nyårshelgen.
Kan dock nästan säkert säga att det är alla sex siffrorna.
Mvh,
Niklas
[ Postad med Android ]
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: HKP 14
Tack Niklas
Gott Nytt År till er alla
Stig
Gott Nytt År till er alla
Stig
Re: HKP 14
På följande bild kan man se att det står med alla sex siffrorna, med mellanslag mellan FPL-kod och individnr.
http://i21.photobucket.com/albums/b258/ ... _4775b.jpg
Tycker nog att det är ett mer logiskt sätt att göra serienummer än att använda särskilda serier beroende på version som man gjort på spetsigt. Det underlättar också ifyllande av blanketter där fpl-kod används (en 39C har fpl-kod 393, TP 102D har fpl-kod 724). Även 39 finns med sexsiffriga serienummer hos exportkunder. Även armén har numer sexsiffriga regskyltar där de tre första siffrorna är fordonstyp.
[ Postad med iPad ]
http://i21.photobucket.com/albums/b258/ ... _4775b.jpg
Tycker nog att det är ett mer logiskt sätt att göra serienummer än att använda särskilda serier beroende på version som man gjort på spetsigt. Det underlättar också ifyllande av blanketter där fpl-kod används (en 39C har fpl-kod 393, TP 102D har fpl-kod 724). Även 39 finns med sexsiffriga serienummer hos exportkunder. Även armén har numer sexsiffriga regskyltar där de tre första siffrorna är fordonstyp.
[ Postad med iPad ]
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: HKP 14
Tack Erik
Ja det stämmer. Jag kan nog se att där står 142 045.
Om nu detta stämmer så innebär det (förmodligen?) att samtliga flygplan i tjänst har/kommer att övergå till ett sexställigt serienummer.
Har vi några bekräftade uppgifter om andra individer med sexställiga serienummer?
Skall Eriks svar tolkas som att 39C med kod 393 numer har serienummer 393293 eller är den fortfarande 39293? Och är TP102D nu 102724? Eller hur skall man tolka det hela?
Hälsningar
Stig
Ja det stämmer. Jag kan nog se att där står 142 045.
Om nu detta stämmer så innebär det (förmodligen?) att samtliga flygplan i tjänst har/kommer att övergå till ett sexställigt serienummer.
Har vi några bekräftade uppgifter om andra individer med sexställiga serienummer?
Skall Eriks svar tolkas som att 39C med kod 393 numer har serienummer 393293 eller är den fortfarande 39293? Och är TP102D nu 102724? Eller hur skall man tolka det hela?
Hälsningar
Stig
Re: HKP 14
Nej så skall du inte alls tolka det. Befintliga flygplan har samma serienummer som tidigare, men vad framtida typer får har jag inte en aning om. Det behöver inte innebära någonting, men jag tycker att det är mer logiskt med flygplankod och ett serienummer än att exempelvis svenska tvåsitsiga 39:or har serienummer 398xx med en skarv mellan 39B och D som inte hamnar på en jämn och bra siffra (39815 första D). 39D till Sydafrika hade serienummer 3928xx, men är idag ommålade till 39xx, så de följer inte samma mönster.
HKP 16A har serienummer 161xxx. Det kan också bekräftas med bilder.
Systemet med FPL-kod är knappast nytt, det finns även på FV veteranflygplan. I regel är det typbeteckningen och versionsbokstavens plats i alfabetet, så 39A har koden 391 och 39C har 393. Undantag finns, t ex har 35J koden 357 eftersom den föregående (35F) hade 356. Flygplan med typbeteckning över 100 skiljer sig också då FPL 100 har 70x, FPL 101 hade 71x och FPL 102 har 72x. UAV har 6xx.
På olika blanketter skall man fylla i FPL-kod och individnummer i olika rutor. Det gör att 39293 har FPL-kod 393 och individnummer 293. 102005 har då FPL-kod 724 och individnummer 005, fast på fenan står 025. Mycket enklare om man bara kan skriva av det som står på flygmaskinen. Dessutom blir ju allt enklare om några uppgraderas till en ny version, även för de som i framtiden skall skriva flyghistoriska böcker.
[ Postad med iPad ]
HKP 16A har serienummer 161xxx. Det kan också bekräftas med bilder.
Systemet med FPL-kod är knappast nytt, det finns även på FV veteranflygplan. I regel är det typbeteckningen och versionsbokstavens plats i alfabetet, så 39A har koden 391 och 39C har 393. Undantag finns, t ex har 35J koden 357 eftersom den föregående (35F) hade 356. Flygplan med typbeteckning över 100 skiljer sig också då FPL 100 har 70x, FPL 101 hade 71x och FPL 102 har 72x. UAV har 6xx.
På olika blanketter skall man fylla i FPL-kod och individnummer i olika rutor. Det gör att 39293 har FPL-kod 393 och individnummer 293. 102005 har då FPL-kod 724 och individnummer 005, fast på fenan står 025. Mycket enklare om man bara kan skriva av det som står på flygmaskinen. Dessutom blir ju allt enklare om några uppgraderas till en ny version, även för de som i framtiden skall skriva flyghistoriska böcker.
[ Postad med iPad ]
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: HKP 14
OK Erik
Det ser ut som jag tappat mycket mark de senaste 13 åren...
Nu skall vi se om jag fattat det här rätt.
Flygvapnet har således infört något som jag då skulle vilja kalla typkod, är det rätt? Om vi tar ex Gripen så skall således versionerna vara
39A typkod 391
39B typkod 392
39C typkod 393
39D typkod 394 (fast det låter på ditt e-mail som om 39D också har typkod 392)
Denna typkod ändras så fort man uppgraderar typen, vilket är varför exempelvis (för att återgå till urspungsfrågan) HKP 14
141045 (HKP 14A typkod 141) numera är 142045 (HKP 14B typkod 142)
Alla system har ju således sina svagheter vilket givetvis TP 100 och upp får typnummer i 70 serien, och J 35J (som ju borde ha typkoden 3510 om man då skall vara logisk) visar. Det är kanske bara en tidsfråga innan man börjar om från 1 med TP kärrorna? `
När fattades detta beslut att införa typkod? Är HKP 14 den första typ som har fått denna typkod ifrån början och således även fått den målad på den enskilda individen?
Att HKP 16A då har typkod 161 och serienummer 161325 och uppåt är således förståeligt.
En följdfråga har jag också. Att vissa typers serienummer börjar på 101 istället för 001 kan jag förstå (39101 istället för 39001) då man vill undvika förväxling med 39-1 osv, men jag har lite svårare att förstå varför HKP 14 börjar med 141041 och inte 141001, och HKP 16 med 161325 och inte 161001. Antagligen finns det ett bra svar på det också??
Hälsningar
Stig
Det ser ut som jag tappat mycket mark de senaste 13 åren...
Nu skall vi se om jag fattat det här rätt.
Flygvapnet har således infört något som jag då skulle vilja kalla typkod, är det rätt? Om vi tar ex Gripen så skall således versionerna vara
39A typkod 391
39B typkod 392
39C typkod 393
39D typkod 394 (fast det låter på ditt e-mail som om 39D också har typkod 392)
Denna typkod ändras så fort man uppgraderar typen, vilket är varför exempelvis (för att återgå till urspungsfrågan) HKP 14
141045 (HKP 14A typkod 141) numera är 142045 (HKP 14B typkod 142)
Alla system har ju således sina svagheter vilket givetvis TP 100 och upp får typnummer i 70 serien, och J 35J (som ju borde ha typkoden 3510 om man då skall vara logisk) visar. Det är kanske bara en tidsfråga innan man börjar om från 1 med TP kärrorna? `
När fattades detta beslut att införa typkod? Är HKP 14 den första typ som har fått denna typkod ifrån början och således även fått den målad på den enskilda individen?
Att HKP 16A då har typkod 161 och serienummer 161325 och uppåt är således förståeligt.
En följdfråga har jag också. Att vissa typers serienummer börjar på 101 istället för 001 kan jag förstå (39101 istället för 39001) då man vill undvika förväxling med 39-1 osv, men jag har lite svårare att förstå varför HKP 14 börjar med 141041 och inte 141001, och HKP 16 med 161325 och inte 161001. Antagligen finns det ett bra svar på det också??
Hälsningar
Stig
Re: HKP 14
Det kallas flygplankod, men principen är rätt.Stig Jarlevik skrev:Flygvapnet har således infört något som jag då skulle vilja kalla typkod, är det rätt?
Jag var nog otydlig, 39D har mycket riktigt Fpl-kod 394. När det gäller Sydafrika lär 392xxx vara interna nummer på Saab, där tvåan står för att de är andra kund. Numer har de dock fyrsiffriga serienummer 39xx.39D typkod 394 (fast det låter på ditt e-mail som om 39D också har typkod 392)
När fattades detta beslut att införa typkod?
Inte en aning, men jag skulle tro att det var ett tag sedan. Jag vill minnas att det skulle fyllas i även på TRAB, men det var ett tag sedan jag såg en sådan så jag kan minnas fel.
Bra fråga som jag tyvärr inte vet svaret på. Däremot vet jag att det ställer till med lite problem när man inte använder tillverkarens serienummer. På HKP 16 måste man hålla koll på amerikanska militära serienummer och på andra maskiner så har man tillverkarens serienummer att förhålla sig till. Tillverkaren kan ju i de fallen inte hålla koll på vad vi satt för nummer på maskinerna utan utgår ifrån sitt serienummer. Endast på Saabs stridsflygplan (och SK 60) kan det stämma överens.En följdfråga har jag också. Att vissa typers serienummer börjar på 101 istället för 001 kan jag förstå (39101 istället för 39001) då man vill undvika förväxling med 39-1 osv, men jag har lite svårare att förstå varför HKP 14 börjar med 141041 och inte 141001, och HKP 16 med 161325 och inte 161001. Antagligen finns det ett bra svar på det också??
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: HKP 14
Tack igen Erik
OK flygplankod således. Skönt att jag fattade rätt till sist....
Jag är med på SAAF Griparna också, tack för förklaringen.
Någon annan som följt med i utvecklingen vad gäller flygplankoder? Det vore intressant att få reda på ett datum då förändringen infördes.
Någon som vet det där med individnumreringen? Eriks uppfattning låter plausibel eftersom det verkar som om vi märker om våra UH-60M från 161325 och uppåt till 161226 och uppåt.
Se förövrigt min nästa fråga
Hälsningar
Stig
OK flygplankod således. Skönt att jag fattade rätt till sist....
Jag är med på SAAF Griparna också, tack för förklaringen.
Någon annan som följt med i utvecklingen vad gäller flygplankoder? Det vore intressant att få reda på ett datum då förändringen infördes.
Någon som vet det där med individnumreringen? Eriks uppfattning låter plausibel eftersom det verkar som om vi märker om våra UH-60M från 161325 och uppåt till 161226 och uppåt.
Se förövrigt min nästa fråga
Hälsningar
Stig
Re: HKP 14
I facebookgruppen för SK 60 finns idag en bild på en avlämningssedel tryckt 1988 och ifylld 1990. Där finns rutan för Fplkod med, 601 i det fallet. Enligt kommentarerna infördes blanketter på 60-talet, men jag vet inte om Fplkod varit med hela tiden.
[ Postad med iPad ]
[ Postad med iPad ]
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: HKP 14
Hej
Den äldsta skrivelsen jag sett ordet kodbeteckning användas är i teknisk order nr MT 830-701G daterad 1961-03-15 med rubriken: Kod-, typ- och versionsbeteckningar för flygplan och helikoptrar.
I inläggen ovan användes ”serienummer” ofta.
Svenska militära flygplan och helikoptrar har ett flerställigt nummer som från det infördes 1935 benämndes registreringsnummer.
Tillverkarens serienummer är väl egentligen det som kan kallas tillverkningsnummer?
Det är möjligt att benämningen registreringsnummer har ersatts med något annat, den yngsta skrivelse jag har där det nämns är från 1988.
Leif Fredin
Den äldsta skrivelsen jag sett ordet kodbeteckning användas är i teknisk order nr MT 830-701G daterad 1961-03-15 med rubriken: Kod-, typ- och versionsbeteckningar för flygplan och helikoptrar.
I inläggen ovan användes ”serienummer” ofta.
Svenska militära flygplan och helikoptrar har ett flerställigt nummer som från det infördes 1935 benämndes registreringsnummer.
Tillverkarens serienummer är väl egentligen det som kan kallas tillverkningsnummer?
Det är möjligt att benämningen registreringsnummer har ersatts med något annat, den yngsta skrivelse jag har där det nämns är från 1988.
Leif Fredin
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: HKP 14
Tack Leif (det var ett tag sedan sist... )
Men det var inte riktigt det jag avsedde med min fråga. Min fråga avsåg när de nya flygplanskoderna infördes.
Alltså när man började benämna 39A Griparna för 391 39B Griparna för 392 osv. Detta är ju något som hittills inte syns på flygplanen om man då just undantar HKP 14 där det ju faktiskt framgår av vapnets registreringnummer
(serienummer )
Återigen är jag lite ute på femton famnar, men HKP 14 är vad jag förstår den första typen där denna nya flygplanskod (det jag ville kalla typkod just för att kunna särskilja den ifrån vad som syns på flygplanet) verkligen framgår fysiskt på maskinen, medan det exempelvis inte gör detta på våra Gripar.
Kanske inget bra tillfälle i just denna konversation, men det vore ju bra om vi kunde samlas runt några gemensamma ord så vi alla vet vad vi talar om.
Om vi börjar på fabriken så har vi ju följande
Tillverkningsnummer/fabriks eller fabrikationsnummer (c/n eller msn = construction's number eller manufacturer's serial number)
civil eller militär registrering (registreringsbeteckning/registreringsnummer eller serienummer)
Fysisk märkning (kod, flygplanskod, mm?)
Just ordet flygplanskod kan ju missuppfattas i all oändlighet. För min egen del så verkar flygplanskod det bästa att använda på det vi fysiskt ser på planet (bortsett från serienumret) medan typkod eller versionskod känns bättre för "dataprodukten" just för att särskilja begreppen.
Jag vet inte om Sverige nu är unikt med att införa dessa "versionskoder" vilket verkar vara en dataprodukt för att "enkelt" särskilja versioner åt. Inte mig emot, utan mitt problem var givetvis att jag inte hade en aning om dem innan någon väldigt vänligt skrev det på näsan, och eftersom jag nu är till åren kommen så är det väl så det måste bli....
Hälsningar
Stig
Men det var inte riktigt det jag avsedde med min fråga. Min fråga avsåg när de nya flygplanskoderna infördes.
Alltså när man började benämna 39A Griparna för 391 39B Griparna för 392 osv. Detta är ju något som hittills inte syns på flygplanen om man då just undantar HKP 14 där det ju faktiskt framgår av vapnets registreringnummer
(serienummer )
Återigen är jag lite ute på femton famnar, men HKP 14 är vad jag förstår den första typen där denna nya flygplanskod (det jag ville kalla typkod just för att kunna särskilja den ifrån vad som syns på flygplanet) verkligen framgår fysiskt på maskinen, medan det exempelvis inte gör detta på våra Gripar.
Kanske inget bra tillfälle i just denna konversation, men det vore ju bra om vi kunde samlas runt några gemensamma ord så vi alla vet vad vi talar om.
Om vi börjar på fabriken så har vi ju följande
Tillverkningsnummer/fabriks eller fabrikationsnummer (c/n eller msn = construction's number eller manufacturer's serial number)
civil eller militär registrering (registreringsbeteckning/registreringsnummer eller serienummer)
Fysisk märkning (kod, flygplanskod, mm?)
Just ordet flygplanskod kan ju missuppfattas i all oändlighet. För min egen del så verkar flygplanskod det bästa att använda på det vi fysiskt ser på planet (bortsett från serienumret) medan typkod eller versionskod känns bättre för "dataprodukten" just för att särskilja begreppen.
Jag vet inte om Sverige nu är unikt med att införa dessa "versionskoder" vilket verkar vara en dataprodukt för att "enkelt" särskilja versioner åt. Inte mig emot, utan mitt problem var givetvis att jag inte hade en aning om dem innan någon väldigt vänligt skrev det på näsan, och eftersom jag nu är till åren kommen så är det väl så det måste bli....
Hälsningar
Stig
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: HKP 14
Hej
Jag svarade på frågan i inlägget från 27 dec 2013, ”Någon annan som följt med i utvecklingen vad gäller flygplankoder? Det vore intressant att få reda på ett datum då förändringen infördes.” och jag trodde det var detta som menades:
Vad man kallar olika saker kan man ju ha åsikter om.
I min egna anteckningar om svenska militära flygplan har jag inte funnit någon anledning att hitta på nya benämningar utan använder militärens egna, t ex ”registreringsnummer”, som även är de små siffrorna som finns uppmärkta på fpl.
Vad gäller HKP 14 så torde det väl finnas någon form av målnings- märkningsanvisning, och där bör framgå vad det kallas.
(Fast, den är möjligen på engelska).
Kanske någon med tillgång till liknande skrivelser kan svara.
Leif Fredin
Jag svarade på frågan i inlägget från 27 dec 2013, ”Någon annan som följt med i utvecklingen vad gäller flygplankoder? Det vore intressant att få reda på ett datum då förändringen infördes.” och jag trodde det var detta som menades:
Vad man kallar olika saker kan man ju ha åsikter om.
I min egna anteckningar om svenska militära flygplan har jag inte funnit någon anledning att hitta på nya benämningar utan använder militärens egna, t ex ”registreringsnummer”, som även är de små siffrorna som finns uppmärkta på fpl.
Vad gäller HKP 14 så torde det väl finnas någon form av målnings- märkningsanvisning, och där bör framgå vad det kallas.
(Fast, den är möjligen på engelska).
Kanske någon med tillgång till liknande skrivelser kan svara.
Leif Fredin
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: HKP 14
Jösses Leif
Hade ingen aning om att det här infördes så tidigt. Inte har väl detta publicerats tidigare? Mycket intressant i alla fall!
Man lär så länge man lever, det är helt klart.
Intressant att man använde 0 för flygplan utan versionsbeteckning. Undrar varför Fpl 51A då blev 510 och inte 511?
Sammanfattningsvis, om jag nu fattat det hela rätt, så infördes kodbeteckningarna redan 1961, men först med införskaffningen av HKP 14 så infördes regeln att dessa koder även skulle ligga som bas för dess serienummer/registreringsnummer?
Inga flygplan i tjänst kommer att omnumreras, utan det gäller endast nyinförskaffning av nya typer, och således är även HKP 16 en del av detta skeende.
Till sist, har någon sett en skrivelse med ett datum för denna förändring?
Hälsningar
Stig
Hade ingen aning om att det här infördes så tidigt. Inte har väl detta publicerats tidigare? Mycket intressant i alla fall!
Man lär så länge man lever, det är helt klart.
Intressant att man använde 0 för flygplan utan versionsbeteckning. Undrar varför Fpl 51A då blev 510 och inte 511?
Sammanfattningsvis, om jag nu fattat det hela rätt, så infördes kodbeteckningarna redan 1961, men först med införskaffningen av HKP 14 så infördes regeln att dessa koder även skulle ligga som bas för dess serienummer/registreringsnummer?
Inga flygplan i tjänst kommer att omnumreras, utan det gäller endast nyinförskaffning av nya typer, och således är även HKP 16 en del av detta skeende.
Till sist, har någon sett en skrivelse med ett datum för denna förändring?
Hälsningar
Stig