Bildfråga S 5 haveri

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9950
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Bildfråga S 5 haveri

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

När och var har detta haveriet inträffat?
Ytterligare uppgifter?
/Sven-Erik

Bild
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Bildfråga S 5 haveri

Inlägg av Leif Fredin »

Hej!

Har bara en uppgift om att fpl totalhavererade 1927-08-08 vid Hårsfjärden. Gångtid 13 tim.
Kasserades inte förrän 1928-09-28.

Leif Fredin
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga S 5 haveri

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Leif Fredin skrev:Hej!
Har bara en uppgift om att fpl totalhavererade 1927-08-08 vid Hårsfjärden. Gångtid 13 tim.
Kasserades inte förrän 1928-09-28
Leif Fredin
Ja det verkar vara enda notering som finns om Hansa S 5 253
Kanske inte så konstigt då ”hon” var nylevererad, byggd 1927.
Det bör observeras att godkännandet var 1927-11-23 .

Vad hände då på måndagsaftonen ute på Hårsfjärden 1927-08-08?
En eskader av 3 Hansor var på spaningsflygning, formeringen var vinkelformering.
Vid en manöver kallad ”skärande sväng” kom höger vinge på ett av planen att träffa höger flottör på 253.
253 kom då i spinn på 300m höjd och störtar ner i vattnet.
Hon sjunker men har senare upptagits av torpedkryssaren Jakob Bagge

Besättningen kom ju i vattnet men räddas av ledarflygbåtens besättning, ljt. Sparre och spanaren ljt.Rosensvärd.
Besättningen på 253 förs därefter med en bärgningsbåt in till Stockholm.

Besättning:
Kapten K.G. Rudberg....arm och benbrott samt ev. ryggskada...ingen fara för livet
Styrman B.C.G. Carlsson och Korpral Enberg fick ”lättare” skador.

Planet slås fullständig i spillror säger GD.
Det bör observeras att det Inte är en haverirapport utan just en tidningsnotis med vissa uttalande
av Flaggkaptenen vid Kustflottan.
Att kassationen dröjer över ett år tyder kanske på funderingar på reparation eller vad?

Har tyvärr inga uppgifter vilka andra plan som deltog i spaningsuppdraget
Bengt
Sven-Erik Jönsson skrev:När och var har detta haveriet inträffat?
Ytterligare uppgifter?/Sven-Erik

Bild
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9950
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga S 5 haveri

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack för utförliga svar!
Sven-Erik
Stig Jarlevik
Inlägg: 238
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: Bildfråga S 5 haveri

Inlägg av Stig Jarlevik »

Efter att ha läst haverirapporten ( i en gammal Kontakt) sammanställd av Hans Reichenberg och Bo Widfeldt så gör denna gällande att det var flottören från 252:an som rev upp vingen på 253:an och inte tvärtom. 252:an steg medan 253:an sjönk för att göra en vänstersväng under den förra.
Orsaken till haveriet var felbedömning vid utförande av skärande sväng till följd av för ringa övning. Ingen lastades för det inträffade.

Hälsningar
Stig

PS: De tre maskiner som deltog i manövern var 251, 252 samt 253, med 251:an som gruppchef.
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga S 5 haveri

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej Stig och tack för info,

Jag skrev:
>>Det bör observeras att det Inte är en haverirapport utan just en tidningsnotis med vissa uttalande
av Flaggkaptenen vid Kustflottan. >>,

Det står ordagrant så här:

>>Vid en omgruppering av eskadern råkade ett av aeroplanen stöta till styrman Carlssons båt med sin ena vinge, och stöten , som träffade ena flottören, var så häftig, att föraren förlorade herraväldet över maskinen,vilken störtade ned i spin och slog i vattnet>>

På ett annat ställe sägs::
>>Vid utförandet av i Flygvapnets manövreringsreglemente fastställd manöver benämnd skärande sväng, träffade högra vingen på det ena av de aktra flygbåtarna högra pontonen på den andra. Därigenom råkade den förstnämnda i spin på 300meters höjd. >>.

Kan tyckas lite motsägelsefullt?
Men som sagt tidningsnotis, där ibland vissa saker kan misstolkas av reportern.
Orginal haverirapporten säger väl sanningen.

Mvh Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"