Bevingat vapen över Göteborg

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Christian S
Kontakt:

Bevingat vapen över Göteborg

Inlägg av Christian S »

Jag har nu suttit och bläddrat från pärm till pärm i den senaste boken om f.d. F 9 Säve. Mycket intressant och givande bok får jag säga. Kanske inte lika informativ beträffande skildringar och berättelser textmässigt men jag tycker att författarna har gjort rätt att låta bilderna tala sitt eget språk. En bild säger så mycket mer än ord.

En mycket intressant bok som ger mig en inblick hur det var under FV:s storhetstid. Jag är född -79 och fick aldrig vara med under FV:s storhetstid och F 9 Säves tid inom FV.

För er som inte har läst den rekommenderar jag boken varmt.

Tiden och åren går och de personer med anknytning till F 9 blir färre och färre. Inte ens alla CF 9 genom åren finns kvar i livet längre.
/Christian i Trollywood
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Flygvapnets storhetstid var väl före ca 1959/60 ,
Innan F8 o F14 började indras o FV minskade med 6 jaktdiv. (F15 ombeväpnades till Attack, fd jakt )

Natyrlish! skall nya F9 boken införskaffas.

Kan man få en förhands inblick?

Finns bilder på harangerade Attackfpl. A29:or eller A32:or i berghangarerna?

Boken inköps snart
Bengt
Användarens profilbild
Christian S
Kontakt:

Inlägg av Christian S »

Nej, inga magasinerade A32 eller A29 finns avbildade men tyvärr det sorgliga slutet för J 34 efter flottiljens nedläggning, en samling demonterade flygkroppar med bortplockade vingar, stabilastorer, noskoner m.m. i en stor hög :cry:

Den mest stämningsfulla bilden är nog från hösten 1968 i riktigt höstrusk på det som en gång var 3:e divisionens platta; utflugna och uppställda J 34 i väntan på skrotdöden.

Förmodligen är det kanske en unik bild från julen 1968 där förste och siste CF 9 poserar framför kameran för att en allra sista gång fira lille-jul.

"Now this is not the beginning of the end. It is not even the end of the beginning. It is the end!".
/Christian i Trollywood
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"