Hur hemliga var krigsflygfälten egentligen?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Hur hemliga var krigsflygfälten egentligen?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej!

Boken Svenska Flygbaser utges av SFF och kommer i höst
Den skall verkligen bli intressant att läsa

Jag trodde att man försökte i möjligaste mån hålla dessa fält hemliga då det begav sig.

Blev något förvånad då man på 1:a sidan i Söderhamns-Kuriren 23/5-1961 kan läsa:

>>Militärt flygfält anläggs i Färila?
Enligt kungörelse i ortspressen (står ej vilken tidn.) har
Flygförvaltningen hemställt till Kgl.Maj: om rätt till
Expropritiation av 2 sammanhängande områden om 8,9 ha av
Fastigheten Storbyn nr. 13,30 i Färila socken.
FF planerar ett flygfält på ett område norr om Ljusnan ungefär mitt emot Lassekrog

Var det så lätt att få veta var krigsbaserna byggdes??
Färilabasen var ju igång i rätt många år.

Ett till ex. ,
inte flyg relaterad men försvarsinriktad:

Arbetarbladet 8/7-1960
Chefen Marinkommando Nord meddelar i annons:

>>Ankringsförbud
På grund av utlagda Mineringar erinras om tidigare utfärdat och fortfarande gällande
Ankringsförbud i norra inloppet till Gävle (Holmuddsrännan).
(Sen följer uppräknat det exakta området)
Överträdelse av förbudet KAN medföra laga ansvar !! (vadå KAN medföra ?)

Samt nått jag inte får ihop::

>>Enär säkerhet mot vådasprängning under åskväder ICKE kan anses förelfinnas, må passage genom det Minerade området under åskväder företagas endast på den trafikerandes egen risk
Chefen Marinkommando Nord>>

Risk eller inte vid åska frågas
Mineringarna skyddade Gävle o KA anläggningen i Gråberget

Alltså var det så lätt att få veta vad försvaret gjorde?
Finns fler exempel , eller var ovanstående ett undantag?

PS kanonerna vid Gråberget är borta sedan flera år , ett av batterierna kan ses vid Furuvik

Vill gärna ha kommentarer o helst exempel på liknande , ska vi kalla det militära fadäser.

Bengt
Användarens profilbild
UrbanFredriksson
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Re: Hur hemliga var krigsflygfälten egentligen?

Inlägg av UrbanFredriksson »

Bengt Ekbladh skrev:Jag trodde att man försökte i möjligaste mån hålla dessa fält hemliga då det begav sig.
Jag har för mig att i alla fall en del av dem fanns med i Sveriges Kommunikationer på 1970-talet.
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Intressant , något exempel?

hellst de tidigaste.

Bengt
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Kikar på min flygkarta över Stockholm TMA jag köpte omkring 1976 från KSAK. Här finns Kjula, det militära fältet sydost om Strängnäs (Malmby), Tierp och Alunda, inritade. Dock inte det fält (alltså den rediga belagda bana) jag såg från ett SAS-kabinfönster en gång: måste ha varit Björkvik väster om Nyköping.

Det måste ha varit en omöjlig sak att hålla dessa fält hemliga. Även om jag förstår att man inte officiellt publicerade något (fast dock på flygkartan).

Orstbefolkningen visste förstås, eller fick för sig saker, speciellt om andra mer dolda anläggningar. Minns att någon på Standard Radio berättade att man skulle besöka en stridsledningsanläggning "på vischan" och reseanvisningen sa att man skulle ta taxi till ett ställe i närheten; sedan skulle man gå till fots. Men taxichauffören vände sig om och frågade "skall jag inte skjutsa herrarna ända fram, som mina mer regelbundet återkommande passagerare föredrar".

Allt hemlighetsmakeri ger upphov till rykten och bergrum är fascinerande i sig för många; det har vi sett på forumet, och omges gärna av rykten. Några rykten om ett i berget nedsprängt KA-batteri nära Oxelösund:

- Komplett sjukhus skulle ha funnits i berget!
- Ubåtsbas: Fortet skulle ha haft ingångar för ubåtar under vattnet och kompletta verkstäder inne i berget!
- Skyddsrum för 13000 personer, dvs. hela Oxelösunds befolkning!
- Dykarsluss skulle funnits från havet. Det som man såg var i verkligheten toppen av vattenintaget till fortet!
- Tunnel till Vinterklasen, en ö ca 1km ut i havet!


Kansle litet off-subject, men DN har nyligen skrivit litet om tekniken bakom den flygfotografering som bl a resulterat i Eniros utsiktsbilder, och även litet om den retuschering som därvid sker i samråd med Försvarsmakten.

Så nu vet jag var Högkvarteret ligger - det visste jag inte förr!

Lars S
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9947
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Hur hemliga var krigsflygfälten egentligen?

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Hörde en historia i mitten på 1960-talet. En privatflygare berättade att han ville landa på Byholma vid Bolmen i Småland. Hade någon bekant som bodde i närheten. Han ringde därför Försvarsstaben och framförde sin önskan. Då fick han veta att där finns inget flygfält...
Piloten gav sig inte och talade då om att det finns visst ett flygfält där, jag har själv flugit över och sett det flera gånger.
Militären på försvarsstaben påstod trots det att det visst inte fanns något flygfät där.
Bra, sa flygaren, då landar jag där för då har Ni ju inget med det att göra.
Nej - det får Ni absolut inte göra fick han då till svar.
Historien skall vara sann.

En annan historia. Den första GPS som jag använde var en Trimbler 2000 som satt fast monterad i en Cessna P210 som jag flög. I mjukvaran till denna fanns Byholma och alla andra "hemliga" baser med. Det fanns uppgift om banriktning, längd och bredd samt höjd över havet. Var dessa uppgifter officiella då?.

/Sven-Erik
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inlägg av Fredric Lagerquist »

De var inte mer hemliga än att baserna fanns publicerade i AIP och angivna med ICAO-kod.
Användarens profilbild
Lennart A
Inlägg: 502
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Inlägg av Lennart A »

Som jag beskriver närmare i kommande FR ville flygstaben redan i början av 60-talet att skretessen skulle minska för krigsbaserna, "eftersom de ändå inte gick att hålla dem hemliga" och eftersom hemligstämplarna orsakade en massa extraarbete, men man fick nej från försvarsstaben.

Uppgifterna i Söderhamns-Kuriren måste definitivt ha varit ett "övertramp".

Lennart Andersson
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"