J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.111
Levererat till F 13 1951-11-29
Godkänt 1952-01-22
Användes för prov med maskeringslack från 1953-03-18. Märkning 13-gul L
Totalhaveri 1954-02-13 vid sjön Regnaren. Märkning 13-gul L
Gångtid total 225.3 tim, antal flygningar 355 st.
Motor typ RM2 nr 5012, gångtid total 178 tim, efter SM 30,7 tim
Ff löjtnant Axel Göte Axelsson, FFSU, omkom
Kort sammanfattning av haveriet.
Under förbandsflygning på fm den 13 februari 1954 med en grp J 29 havererade 2. rotech fpl omkring kl 0930 i trakten av Braxnäs vid sjön Regnaren.
Ff omkom och fpl totalhavererade.
Sannolikt händelseförlopp.
En grp J 29 ur 3/F 13 startade kl 0907 för förbandsflygning, vari bl a ingick fingerade molngenomgångar uppåt och nedåt rotevis. I grp ingick löjtnant Axelsson som chef för 2. roten. Sedan grpch med grp övat ”gungor” och in- och utfällning av luftbromsar gav grpch order om förberedelser för molngenomgång uppåt. Grp låg då i planflykt på 1000 m höjd i anfallsgruppering och höger flank. Med anledning av grpch order började 2. roten verkställa anslutning. Innan denna genomförts och innan 2. rotech (Axelsson) rapporterat att han var klar för molngenomgång, bröt 2. rotech fpl bryskt rakt upp. Rörelsen övergick i starkt stigande vänstersväng, varvid rotetvåan släppte, när fpl kommit över i halvt ryggläge. Rotech torde ha fortsatt i en tunnelroll-liknande rörelse. Under denna rörelse har Axelsson beslutat sig för att hoppa. Uthoppet torde skett från lägre höjd än 1200 m och kan ha utförts snett nedåt. Axelsson har lossat fastbindningsremmarna till stolen, dock tydligen först ome-delbart före nedslaget, så att han vid detta hamnat i stolen och därefter studsat ett stycke. Han har däremot icke utlöst fallskärmen. Axelsson omkom vid nedslaget.
Fpl har fortsatt mot marken, mot slutet i flatspin. Fpl totalhavererade.


Utlåtande.
Den omedelbara anledningen till haveriet har varit en stabilisatorvandring bakåt. Att ett materielfel orsakat stabilisatorvandringen synes icke sannolikt. Däremot synes sannolikt att ff antingen utfört en ofrivillig stabilisa-toromställning eller avsett att utföra en mindre trimning som emellertid resulterat i att stabilisatorn omställts till nästan bottenläge bakåt.
Sist nämnda alternativ, som synes sannolikast, förutsätter att stabomstknappen påverkats under längre tid än vad ff avsett, varigenom fpl fått sådan acceleration att ff måst använda båda händerna för mothållning och därför icke haft möjlighet att återställa stabomst eller nödtrimma
Vad beträffar ff fallskärmshopp har fällning av huven gått utan anmärkning. Även stolutskjutningen torde för-löpt normalt. I varje fall har ff icke i samband därmed åsamkats större skador än att han därefter kunnat lossa fastbindningsremmarna till stolen. Att han icke utlöst fallskärmen torde berott på tidsnöd. Denna i sin tur kan ha berott på dels nedsatt reaktionsförmåga p g a accelerationspåverkan, dels kort falltid om utskjutningen skett snett nedåt och dels svårighet att lossa den omodifierade sprinten till fastbindningsremmarna,
Under utredningen har framkommit att vinterhandskar av dem modell ff använde synes olämpliga, vilket under hand meddelats FF.
Kasserat 1954-03-23 med motor typ RM2 nr 5012