Enligt notering i fotoalbumet, så skulle det ha varit Walter Werngren som gått igenom isen med denna J 7, Bristol 105 Bulldog IIA, nr 1214.
Någon som har uppgifter om tillbudet?
Tacksam för alla uppgifter.
/Sven-Erik
Bildfråga J 7, Bristol 105 Bulldog
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9950
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: Bildfråga J 7, Bristol 105 Bulldog
Troligen detta haveri 1932-02-12.
Skickar med utdrag ur protokoll
Löjtnant Lindahl angående
haveri med fpl. 1214.
Till Chefen för 1. kompaniet.
Härmed får jag vördsamt anmäla följande i samband med fredagen den 12/2 inträffade haveri med fpl. 1214.
Mellan kl. 1230 . 1245 företog undertecknad nödlandning på Hässlö kanal vid Hässlö gård på grund av motorstopp på omkring 300 – 400 m. höjd. Tillstädeskommande mekanikerpersonal startade motorn, som syntes fungera normalt. Undertecknad hade för avsikt att starta från platsen för nödlandningen för att flyga planet till landflygstationen. Med tanke på dagens effektiva flygtid, närmare två timmar, samt möjligheten att motorstoppet kunde hava berott på bensinbrist i tilloppen till förgasaren, fråga undertecknad planets mekaniker, om han ansåg, att det fanns bensin tillräckligt för denna flygning, varpå undertecknad erhöll ett nekande svar. Då en eventuell start måst företagas i sidvind och snöglopp rådde samt risk förefanns för motorstopp i starten, beslöt undertecknad i stället för att söka köra fpl. på isen till sjöflygstationen och där verkställa fyllning. Undertecknad delgav löjtnant Cornelius denna min avsikt, varvid han vände sig till en bredvidstående civilperson från trakten och frågade, huruvida risk fanns för svag is, varpå erhölls ett nekande svar. Då tidigare under veckan landning på isen verkställts av betydligt tyngre fpl. och tämligen stark frost rått under veckan, ansåg undertecknad att det icke fanns risk för svag is, varför färden på isen igångsattes med vpl. Börjesson vid ena vingen. Under den väg som tillryggalades, innan haveriet inträffade, omkring 1 km., hade ej några som helst knackningar i isen avhörts. När isen brast skedde detta mycket snabbt och undertecknad hade icke före fått något intryck av att isen här vara svagare än annorstädes. När isen brast, ställde sig planet med motornäsan under vattnet och med framkanten av vingarna mot isen. Omedelbart efter det haveriet inträffat meddelades kåren och CFV.
Västerås den 12/2 1932.
Knut Lindahl
Löjtnant.
Kan tilläggas att total flygtid vid haveriet var 68 tim 40 min
Motor typ BJ VII F nr 7825. Gångtid 70 tim. 45 min.
Kostnad för flygplan var 10.000:- kr., för motor 3.200:- kr. Totalt 13.200:- kr
Till F 1 förråd 1932-02-13, till CFM 1932-07-07 för reparation.
Åter till F 1 1933-06-28
Leif Fredin
Skickar med utdrag ur protokoll
Löjtnant Lindahl angående
haveri med fpl. 1214.
Till Chefen för 1. kompaniet.
Härmed får jag vördsamt anmäla följande i samband med fredagen den 12/2 inträffade haveri med fpl. 1214.
Mellan kl. 1230 . 1245 företog undertecknad nödlandning på Hässlö kanal vid Hässlö gård på grund av motorstopp på omkring 300 – 400 m. höjd. Tillstädeskommande mekanikerpersonal startade motorn, som syntes fungera normalt. Undertecknad hade för avsikt att starta från platsen för nödlandningen för att flyga planet till landflygstationen. Med tanke på dagens effektiva flygtid, närmare två timmar, samt möjligheten att motorstoppet kunde hava berott på bensinbrist i tilloppen till förgasaren, fråga undertecknad planets mekaniker, om han ansåg, att det fanns bensin tillräckligt för denna flygning, varpå undertecknad erhöll ett nekande svar. Då en eventuell start måst företagas i sidvind och snöglopp rådde samt risk förefanns för motorstopp i starten, beslöt undertecknad i stället för att söka köra fpl. på isen till sjöflygstationen och där verkställa fyllning. Undertecknad delgav löjtnant Cornelius denna min avsikt, varvid han vände sig till en bredvidstående civilperson från trakten och frågade, huruvida risk fanns för svag is, varpå erhölls ett nekande svar. Då tidigare under veckan landning på isen verkställts av betydligt tyngre fpl. och tämligen stark frost rått under veckan, ansåg undertecknad att det icke fanns risk för svag is, varför färden på isen igångsattes med vpl. Börjesson vid ena vingen. Under den väg som tillryggalades, innan haveriet inträffade, omkring 1 km., hade ej några som helst knackningar i isen avhörts. När isen brast skedde detta mycket snabbt och undertecknad hade icke före fått något intryck av att isen här vara svagare än annorstädes. När isen brast, ställde sig planet med motornäsan under vattnet och med framkanten av vingarna mot isen. Omedelbart efter det haveriet inträffat meddelades kåren och CFV.
Västerås den 12/2 1932.
Knut Lindahl
Löjtnant.
Kan tilläggas att total flygtid vid haveriet var 68 tim 40 min
Motor typ BJ VII F nr 7825. Gångtid 70 tim. 45 min.
Kostnad för flygplan var 10.000:- kr., för motor 3.200:- kr. Totalt 13.200:- kr
Till F 1 förråd 1932-02-13, till CFM 1932-07-07 för reparation.
Åter till F 1 1933-06-28
Leif Fredin
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9950
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga J 7, Bristol 105 Bulldog
Tack Leif för utförlig beskrivning.
/Sven-Erik
/Sven-Erik
Re: Bildfråga J 7, Bristol 105 Bulldog
Flygmissöde vid flygkåren i Västerås
var Östgöta-Correns rubrik måndagen 15/2-1932
Vidare sägs::
>>Ett flygmissöde inträffade på fredagen vid flygkåren i Västerås under övningar med radiomateriel,
då en nybyggd jagare skulle gå ner till sjöhangaren för att fylla på bensintanken.
På grund av krångel med motorn nådde emellertid föraren icke fram till den avsedda landningsplatsen utan måste nödlanda på ett isbetäckt sund, några km därifrån.
Maskinen kom därvid att gå ned över ett strömdrag, varvid landningsställen skuro ned i isen.
Ingen människa skadades och man hann även bärga en radioapparat, innan isen brast under maskinen, vilken försvann i vaken.
En del av maskinens stjärt är synlig ovan iskanten. Bärgningsarbetet pågår.>>
Ja så kan en tidning få till det:: haveri / genom isen direkt vid landningen.
Intressant är uppgiften ”övningar med radiomateriel”, samt att den räddades.
Om J 7 214 kan sägas att hon skänktes till Finland 12/1939 och fick märkningen BUj-214 hos förbandet Llv.29
Totalhavererar vid Paarola 1940-03-02
Avförd i Sverige 1940-09-16
Bengt
var Östgöta-Correns rubrik måndagen 15/2-1932
Vidare sägs::
>>Ett flygmissöde inträffade på fredagen vid flygkåren i Västerås under övningar med radiomateriel,
då en nybyggd jagare skulle gå ner till sjöhangaren för att fylla på bensintanken.
På grund av krångel med motorn nådde emellertid föraren icke fram till den avsedda landningsplatsen utan måste nödlanda på ett isbetäckt sund, några km därifrån.
Maskinen kom därvid att gå ned över ett strömdrag, varvid landningsställen skuro ned i isen.
Ingen människa skadades och man hann även bärga en radioapparat, innan isen brast under maskinen, vilken försvann i vaken.
En del av maskinens stjärt är synlig ovan iskanten. Bärgningsarbetet pågår.>>
Ja så kan en tidning få till det:: haveri / genom isen direkt vid landningen.
Intressant är uppgiften ”övningar med radiomateriel”, samt att den räddades.
Om J 7 214 kan sägas att hon skänktes till Finland 12/1939 och fick märkningen BUj-214 hos förbandet Llv.29
Totalhavererar vid Paarola 1940-03-02
Avförd i Sverige 1940-09-16
Bengt
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 11 jan 2014, 11:37, redigerad totalt 1 gång.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9950
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga J 7, Bristol 105 Bulldog
Tack för info.
Om Ni lägger in data för flygplanet i kategorin Svenska militära flygplan och helikoptrar, så kan jag lägga in bilden där också.
/Sven-Erik
Om Ni lägger in data för flygplanet i kategorin Svenska militära flygplan och helikoptrar, så kan jag lägga in bilden där också.
/Sven-Erik