Nils Söderbergs grad november 1936

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Mikael Olrog

Nils Söderbergs grad november 1936

Inlägg av Mikael Olrog »

Skulle uppskatta om någon kan bekräfta ur rulla att Nils Söderberg var Major i November 1936.

Tack för hjälpen!
MVH
/Mikael
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Han var Kapten vi den tidpunkten enligt rullan 1935-36 och 1936-37, blev det 1930.
Blev överste 1 april 1944.
Saknar tyvärr rullor från 40-talets början...

I Med spaken i näven skriver söderberg: "När jag i maj 1938 kom hem från den förut omtalade Europa runt-resan möttes jag av beskedet att jag hoppat två pinnhål och förordnats som chef för materielavdelningen." Kanske det var då han blev major?!
Användarens profilbild
Mikael Olrog

Inlägg av Mikael Olrog »

Låter logiskt. Tack för svaret!
Användarens profilbild
Lars Sundin

Söderbergs grad - en liten ledtråd

Inlägg av Lars Sundin »

Jag tog mig före att kolla Wikipedia, och si, där han någon skrivit om Nils Söderberg, bl a utgående från "Vem är det 1961?" och "Anno 88".

Och i november 1936 var han enligt artikeln major. Fast kanske han eller "personaldetaljen" missat denna upphöjning som man ser av Mats A:s citat. Eller om Nils S minns fel. Sådant händer sägs det.

Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_S%C3%B6derberg

Sedan är ju frågan hur väl man skall lita på olika källor och Wikipedia, även om man känner igen en erkänt noggrann person från Wikipediadokumenthistoriken samt mig veterligt bra källor. Fast Rullan låter ju som det var den bästa källan.

Lars S, som inte var byråingenjör i juni 1965 men väl i juli men som aldrig lärde sig tjänstebenämningssystemets finesser, klart i klass med dagens pensionssystem i komplexitet ;-)
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"