58 / 258 / 458, S 5A

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

58 / 258 / 458, S 5A

Inlägg av Lars Larsson »

58 / 258 / 458
S 5A
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av Svenska Aero, Lidingö
c/n: 47
Tillverkningsår: 1928


1928 Levererad till F2,märkning 258,2458,2-58,2-85,2-17
1928-06-15 Godkänd
1942-09-29 Kasserad pga förslitning.

Gångtid:
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 58 / 258 / 458, S 5A

Inlägg av Leif Fredin »

HE 5/t
258
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkare: Svenska Aero A.B., Lidingö
Tillverkningsnummer: 47

Godkänt 1928-06-15
Numrerat 258
Förråd (CFV) 1928-07. Motor typ Bristol Jupiter VI nr 6333.
1928-07-01. Typbeteckning S 5A enligt TB nr T.277 daterad 1928-05-31
I tjänst Klar 1928-08-30.
Till CFV 1928-10-11.
I tjänst 1928-11-02.

Haveri 1929-02-15

UPPGIFT
på av Kåringeniör Falke iakttagna skador å fpl. 258 vid besiktning den 18 febr. 1929. Skadorna uppkomna vid haveri den 15 febr., då fpl nödgades företaga nödlandning i sidvind på grund av motorstopp.

Bärplanen.
Flera spant bräckta på bakkanten av högra bärplanets inre del orsakat av vattenuppkast från flottören vid landningen.
Reparation kan utföras å Karlskrona flygstation.
Motorn.
Hylsa tillhörande kamregleringen skurit i på grund av oljebrist
Ny motor erforderlig.

Motorhaveri 1929-03-10. vid Sturkö. Motor typ BJ VI nr 6333 avmonterad och sänd till CFV.

1929-04-29. Motor typ BJ VI nr 6339 inmonterad
Motorbyte 1929-06-11. Motor typ BJ VI nr 6335 inmonterad
Till CFV 1929-06-12. Motor nr 6208 inmonterad.
I tjänst 1929-07-22.
Överlämnat till F 4 1929-08-19 som lån
Förråd 1929-10-08.
Till CFV 1929-10-10.
Förråd 1929-10-30.
I tjänst 1929-11-01.
Motor typ BJ VI nr 6208 nedmonterad 1930-03-16.
Motor typ BJ VI nr 6341 inmonterad 1930-03-18.
Till CFV 1930-07-11.
I tjänst 1930-09-13.
Förråd 1939-09-18.
I tjänst 1930-09-22.
Förråd 1930-10-11.
I tjänst 1930-10-20.
Till CFV 1931-05. Motor typ BJ VI nr 6336 inmonterad.
I tjänst 1931-05-09.
Förråd 1931-08-20.
Till CFV 1931-09-11.
Förråd 1931-09-19.
I tjänst 1931-09-22.
Förråd 1931-10-10.
I tjänst1931-10-15.
Förråd (F 2K) 1931-10-30.
I tjänst 1931-11-05.
Numrerat 2458 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Förråd (F 2K) 1931-12-12.
I tjänst 1932-01.
Förråd 1932-03-16. Smärre reparationer.
I tjänst 1932-04-14.
Motor typ BJ VI nr 6213 inmonterad 1932-06-13.
Förråd 1932-09-23. Mindre översyn.
I tjänst 1932-10-19.
Förråd 1933-03-16. Grundöversyn.
Till CFV 1933-04-25. Grundöversyn. Motor typ BJ VI nr 6212 inmonterad.
I tjänst 1934-03-19.
Till CVV 1934-08-21. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6336 inmonterad
I tjänst 1934-10-24.

Nödlandning 1934-12-06
Motor: BJ VI nr 6336
Ff korpral Berglin oskadad
Orsak till nödlandning: Dimma.
Orsak till haveri: Felbedömning av höjden till vattnet.
Skador flygplan: Vänster vinge: Bakre vingbalken avbruten vid sprygel nr 20. Spryglarna nr 20, 21 och 22 skadade. Bakkanten bräckt vid sprygel nr 26. Kantsargen bräckt. Vänster skevningsroder: Axeln krökt vid yttre gångjärnet. Sidorodret: Underkanten och nedre sprygeln stukade åt vänster. Motorstativet: Stagröret från vänstra undre krysset till motorringen helt av vid främre infästningen. Vänstra undre röret stukat och något krökt i främre ändan. Flottör nr 803: Ett spant knäckt i fack III.
Beräknad reparationskostnad 700:- kr

F 2K. Reparation. Motor typ BJ VInr 6340 inmonterad
I tjänst 1935-09-01.
Förråd 1935-10-18.
Till CVV 1936-01-30. Liten översyn. Motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6208 inmonterad. Fpl ommärkt.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 2-58
Registreringsnummer 458 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Förråd 1936-04-19.
I tjänst 1936-05-04.
Förråd 1936-10-01.
Till CVV 1936-10-06. Mindre översyn. Motor typ BJ VI nr 6335 inmonterad.
Förråd 1937-03-17.
I tjänst 1937-04-15.
Förråd 1937-10-09
Till CVV 1937-10-14. Stor översyn. Motor typ BJ VI nr 6335 inmonterad. Impregnerad med W 25 och W 26. Flottörer typ II.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1938-06-28.
I tjänst 1938-07-19.

Nödlandning 1938-08-30
Motor: BJ VI nr 6335
Besättningen ff furir O Ström oskadad, Efter landningen har under c:a 14 dagar sign Wiberg lidit av huvudvärk och nedsatt synförmåga å ögonen vilket enl. fljläk. sannolikt beror på de skakningar som uppstått i samband med landningen.
Orsak till nödlandning: Motorstopp på grund av bensinbrist i vänster tank, varvid motorpumpen sugit endast luft.
Skador flygplan: Smärre deformationer å kroppens främre bottenfält. Underredet starkt skadat. Flottörer och propeller, kassabla. Mindre skador å vingar, höjdroder, stabilisator och sidoroder, div. täckplåtar, luckor och klädsel.
Beräknad reparationskostnad 10.000:- kr

Till CVV 1938-08-31. Översyn efter haveri. Motor typ BJ´VI nr 6335 inmonterad. Flottörer typ S 5A med V-botten
Förråd 1939-04-30.
Formation 1939-04-31
Motorbyte 1939-07-08. Motor typ BJ VI nr 6332 inmonterad.

Nödlandning 1939-11-09
Motor: BJ VI nr 6332
Ff löjtnant Rydström oskadad
Orsak till nödlandning: Bensinbrist

Förråd 1940-01-10
Till CVV 1940-01-18. Liten översyn. Motor typ BJ nr 6340 inmonterad.
Formation 1940-04-19.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 2-17

Nödlandning 1940-08-15
Motor: BJ nr 6340
Ff löjtnant Rydelius oskadad
Orsak till nödlandning: Brustet oljerör
Skador motor: Returoljeröret brustet.

Förråd 1940-10-18.
Formation 1940-11-04.
Verkstad 1941-01-20. Liten översyn.
Till CVV 1941-02-13. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6335 inmonterad
Förråd 1941-06-11.
Formation 1941-06-14.
Kasserat 1942-09-29. Gångtid total 2239.20 tim
”Fpl må tillsvidare stå till Edert förfogande för instruktionsmateriel.”
Bengt Ekbladh

Re: 58 / 258 / 458, S 5A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

S 5A 58 / 258 / 458

Hittade detta i ”Heinkelflyg i Sverige” av Mikael Forslund sid 91.
Bild:: ””av S 5A F2-58 (Fv nr 458) i märkning m/35 just färdigtankad under primitiva förhållanden vid en BP-bränsledepå. Obs att

Kod: Markera allt

flottörernas fram och bakkanter är RÖD målade, liksom framkanten av den undre fenan
””
Ingen datering.

Kollar man Kronmärkt sid 29 sägs att det är Gruppfärger.
Det fanns tydligen Rött och Gult........inga andra?
Röda 481 och 483....samt 458 enl.ovan.
Gula 488
Finns fler exempel på denna märkning?
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 58 / 258 / 458, S 5A

Inlägg av Leif Fredin »

Eftersom frågan som sådan inte behandlar speciellt fpl S 5A nr 58 / 258 / 458 så kanske den passar bättre på Forumets allmänna del.

"Kollar man Kronmärkt sid 29 sägs att det är Gruppfärger."

På sidan 26 i samma bok anges att gruppfärgerna är:
1. gruppen röd färg
2. gruppen blå färg
3. gruppen gul färg.

Märkningen användes ungefär 1935-1939 och kan synas på fotografier på S 5 från den tiden.
Skriv svar

Återgå till "S 5, Heinkel He 5 Hansa"