32096
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.096
Levererat till F 17 1957-03-04 (uppbörd)
Till CVA 1957-03-04 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1957-03-07
Klar 1957-03-08
Till F 17 1957-03-09
Godkänt 1957-04-05
Totalhaveri 1960-05-23 sydväst Gåsfetens fyr, Hanöbukten. Märkning 17-röd S.
Besättningen, fältflygare 1.grad Kurt Hj. Werdelin (FFSU), flygnavigatör 1.grad K. Göran B. Dahlgren omkom.
Kasserat 1960-07-05 med motor typ RM5A2 nr 3189, ebk typ 53S nr 5589
32096 A 32A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
32096 A 32A
Senast redigerad av Leif Fredin den 18 aug 2016, 22:11, redigerad totalt 1 gång.
Re: 32096 A 32A
32096 A 32A
…..
Totalhaveri 1960-05-23 sydväst Gåsfetens fyr, Hanöbukten. Märkning 17-röd S.
Besättningen, fältflygare 1.grad Kurt Hj. Werdelin (FFSU), flygnavigatör 1.grad K. Göran B. Dahlgren omkom.
Kasserat 1960-07-05 med motor typ RM5A2 nr 3189, ebk typ 53S nr 5589
Totalhaveri 1960-05-23 sydväst Gåsfetens fyr, Hanöbukten.
Werdelin övade instrumentflygning med en annan Lansen som kontrollerade flygningen.
Werdelin skulle göra en instrumentsväng under höjdminskning från 4000m till 1500m och därefter avbryta.
Planet går därefter in i en brant dykning.
Kontrollplanets pilot beordrar :avbryt men den kvitteras inte.
Kontrollplanet följer med ner till 400m och avbryter där.
F6 meddelar att plan störtat kl 11,30.
Hjälparen (räddningskryssare) hittar kl 14 vrakdelar vid 185 grader, 6 distansminuter från Gåsfeten.
Planets loggbok hittas,och det var ett stort räddningsuppdrag och dykningar skulle ske.
Hittas planet och piloterna?
…..
Totalhaveri 1960-05-23 sydväst Gåsfetens fyr, Hanöbukten. Märkning 17-röd S.
Besättningen, fältflygare 1.grad Kurt Hj. Werdelin (FFSU), flygnavigatör 1.grad K. Göran B. Dahlgren omkom.
Kasserat 1960-07-05 med motor typ RM5A2 nr 3189, ebk typ 53S nr 5589
Totalhaveri 1960-05-23 sydväst Gåsfetens fyr, Hanöbukten.
Werdelin övade instrumentflygning med en annan Lansen som kontrollerade flygningen.
Werdelin skulle göra en instrumentsväng under höjdminskning från 4000m till 1500m och därefter avbryta.
Planet går därefter in i en brant dykning.
Kontrollplanets pilot beordrar :avbryt men den kvitteras inte.
Kontrollplanet följer med ner till 400m och avbryter där.
F6 meddelar att plan störtat kl 11,30.
Hjälparen (räddningskryssare) hittar kl 14 vrakdelar vid 185 grader, 6 distansminuter från Gåsfeten.
Planets loggbok hittas,och det var ett stort räddningsuppdrag och dykningar skulle ske.
Hittas planet och piloterna?
Re: 32096 A 32A
32096 A 32A
…
Totalhaveri 1960-05-23 sydväst Gåsfetens fyr, Hanöbukten. Märkning 17-röd S
…
Flygplanet störtar i havet cirka 10 km S ön Gåsfeten. Fpl ej återfunnet.
…
Totalhaveri 1960-05-23 sydväst Gåsfetens fyr, Hanöbukten. Märkning 17-röd S
…
Flygplanet störtar i havet cirka 10 km S ön Gåsfeten. Fpl ej återfunnet.
Re: 32096 A 32A
F 17 meddelar till Karlskrona kustradio kl 11:30 att ett flygplan störtat (GöteborgsPosten).Bengt Ekbladh skrev:32096 A 32A
…..
Totalhaveri 1960-05-23 sydväst Gåsfetens fyr, Hanöbukten. Märkning 17-röd S.
F6 meddelar att plan störtat kl 11,30.
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22
Re: 32096 A 32A
32096 A 32A
Tack Hasse K
ser en fråga upptill...
"Hittas planet och piloterna?...Fpl ej återfunnet?
Någon som vet?
Tack Hasse K
ser en fråga upptill...
"Hittas planet och piloterna?...Fpl ej återfunnet?
Någon som vet?