32146 A 32A

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

32146 A 32A

Inlägg av Leif Fredin »

32146
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.146

Levererat till F 14 1957-06-24
Godkänt 1957-07-24
Överlämnat till FC 1957-09-10 som lån

Totalhaveri 1958-01-18 vid Valla, Linköping.
Provflygare Tryggve Ekbom omkom.

Kasserat 1958-05-14 med motor typ RM5A2S nr 6127
Bengt Ekbladh

Re: 32146 A 32A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

32146 A 32A
Totalhaveri 1958-01-18 vid Valla, Linköping.
Provflygare Tryggve Ekbom omkom.

Aircraft not controllable, pilot initated ejection. Broken glass blocked handle, ejection seat did not fire.

Tidning säger:Under dykprov vid överljudsfart på hög höjd meddelar Ekbom att han skall lämna planet ,men av okänd anledning kan han inte göra det utan följer med planet ner i marken.
In Memoriam säger: Dykprov i överljudsfart , misslyckat uthopp , utskjutningen blockerades av glassplitter

Björn Ek » sa::
Detta skedde i samband med provflygning av styrautomaten för S 32C och J 32B då flygplanet kom i okontrollerat flygläge och hamnade i nära överljudsfart under dykning.
Ett försök gjordes att lämna flygplanet med katapultstolen, men funktionen hos stolen stördes av att ett glassplitter från huven blockerade mekanismen.
Huven måste ha splittrats då den fälldes före uthoppsförsöket.
Dock så var inte inte haveriplatsen Roxen, utan området Valla som i princip ligger där Linköpings Universitets sjukhus i dag huserar.
Personalen från SAAB:s utprovningsávdelning gick i veckor i det aktuella området för att hitta, dels delar av den splittrade huven,
men också delar av det så kallade talband på vilket föraren hade registrerat sina iaktagelser.
Haveriet var mycket svårutrett.
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... a595#p2645
Skriv svar

Återgå till "Saab 32 Lansen"