32146
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.146
Levererat till F 14 1957-06-24
Godkänt 1957-07-24
Överlämnat till FC 1957-09-10 som lån
Totalhaveri 1958-01-18 vid Valla, Linköping.
Provflygare Tryggve Ekbom omkom.
Kasserat 1958-05-14 med motor typ RM5A2S nr 6127
32146 A 32A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 32146 A 32A
32146 A 32A
Totalhaveri 1958-01-18 vid Valla, Linköping.
Provflygare Tryggve Ekbom omkom.
Aircraft not controllable, pilot initated ejection. Broken glass blocked handle, ejection seat did not fire.
Tidning säger:Under dykprov vid överljudsfart på hög höjd meddelar Ekbom att han skall lämna planet ,men av okänd anledning kan han inte göra det utan följer med planet ner i marken.
In Memoriam säger: Dykprov i överljudsfart , misslyckat uthopp , utskjutningen blockerades av glassplitter
Björn Ek » sa::
Detta skedde i samband med provflygning av styrautomaten för S 32C och J 32B då flygplanet kom i okontrollerat flygläge och hamnade i nära överljudsfart under dykning.
Ett försök gjordes att lämna flygplanet med katapultstolen, men funktionen hos stolen stördes av att ett glassplitter från huven blockerade mekanismen.
Huven måste ha splittrats då den fälldes före uthoppsförsöket.
Dock så var inte inte haveriplatsen Roxen, utan området Valla som i princip ligger där Linköpings Universitets sjukhus i dag huserar.
Personalen från SAAB:s utprovningsávdelning gick i veckor i det aktuella området för att hitta, dels delar av den splittrade huven,
men också delar av det så kallade talband på vilket föraren hade registrerat sina iaktagelser.
Haveriet var mycket svårutrett.
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... a595#p2645
Totalhaveri 1958-01-18 vid Valla, Linköping.
Provflygare Tryggve Ekbom omkom.
Aircraft not controllable, pilot initated ejection. Broken glass blocked handle, ejection seat did not fire.
Tidning säger:Under dykprov vid överljudsfart på hög höjd meddelar Ekbom att han skall lämna planet ,men av okänd anledning kan han inte göra det utan följer med planet ner i marken.
In Memoriam säger: Dykprov i överljudsfart , misslyckat uthopp , utskjutningen blockerades av glassplitter
Björn Ek » sa::
Detta skedde i samband med provflygning av styrautomaten för S 32C och J 32B då flygplanet kom i okontrollerat flygläge och hamnade i nära överljudsfart under dykning.
Ett försök gjordes att lämna flygplanet med katapultstolen, men funktionen hos stolen stördes av att ett glassplitter från huven blockerade mekanismen.
Huven måste ha splittrats då den fälldes före uthoppsförsöket.
Dock så var inte inte haveriplatsen Roxen, utan området Valla som i princip ligger där Linköpings Universitets sjukhus i dag huserar.
Personalen från SAAB:s utprovningsávdelning gick i veckor i det aktuella området för att hitta, dels delar av den splittrade huven,
men också delar av det så kallade talband på vilket föraren hade registrerat sina iaktagelser.
Haveriet var mycket svårutrett.
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... a595#p2645