2103 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

2103 J 9

Inlägg av Leif Fredin »

2103
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 180-3

Godkänt 1939-12-12
Levererat till F 8 1940-04-26 med motor typ TWC3 nr 2376

Haveri 1940-05-03. Märkning 3
Motor: TWC 3 nr 2376
Ff vicekorpral Johansson oskadad
Orsak till haveri: Vådaskott
Skador motor: Skott i propeller.
Beräknad reparationskostnad 6.000:- kr

Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 8-32

Bild

F 8 verkstad 1940-11-11 Införande av ändringar
Formation1940-11-14

Haveri 1940-12-05, märkning 8-32
Motor: TWC3 nr 2376
Ff korpral Johnsson oskadad
Orsak till haveri: Vådaskott.
Skador flygplan: Mindre skador å motorfundament.
Skador motor: Mindre skador.
Beräknad reparationskostnad 5 000:- kr

Verkstad 1940-12-06. Haverireparation
Formation 1941-09-07 med motor typ TWC3 nr 3104

Haveri 1941-09-15 Motorn skurit

Verkstad 1941-09-17. Motorbyte, Motor typ TWC3 nr 3728 inmonterad
Förråd 1941-10-08
Formation 1942-02-25

Nödlandning 1942-07-14 på Mälaren 1 km sydväst Görveln. Märkning 8-2
Motor: TWC3 nr 3728
Ff furir Tage Blom oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Skador flygplan: Flygkropp, vingmittstycke, vänster vinge, inklusive plåtar till landningsställ skadade. El- och radiosystem angripna av ärg och skadade av vatten.
Skador motor: Motorfundament, oljekylare, venturirör och NACA-huv skadade.
Beräknad reparationskostnad 15.000:- kr

Nödlandning 1943-07-01, 2 km sydväst Järfälla kyrka, märkning 8-10
Motor: TWC3 nr 4006
Ff vpl furir Gerhard Dyrssen oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Skador flygplan: Större skador på inklädnadsplåtar till landningsställ. Vänster hyls- och länksamlare till akan krossad.
Skador motor: Propellerbladen bockade. Motorfundament skadat. Oljekylare intryckt. Större skador på motor-inklädnadsplåtar.
Beräknad reparationskostnad 3.500:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
F 8 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1945-10-01, klar 1946-06-17
Märkning 8-gul E
F 8 flottiljverkstad; motorbyte. Påbörjad 1946-07-18, klar 1946-08-10
Överlämnat till F 20 1946-10-12 med motor typ TWC3 nr 3462
Märkning 20-72 (?)
Överlämnat till F 3 1947-04-14
Märkning 3-7
Överlämnat till F 11 1948-10- med motor typ TWC3 nr 3462

Haveri 1948-10-11

Kasserat 1949-11-26. Gångtid 815:30 tim

Återgå till "J 9, Seversky Republick EP-106"