2109
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 180-9
Godkänt 1940-02-06
Till CVM Fc 1940-02-23 med motor typ TWC3 nr 2834. Bl a provmontering av skidor
Märkning 9
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 8 1942-02-02
Nödlandning 1942-10-22 vid F 8, Barkarby. Märkning 8-45. Tillhörde 3/F 8
Total gångtid: 187.30 tim
Motor typ TWC3 nr 2834
Total gångtid: 180.30 tim
Ff vpl furir Ewald Lind oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning.
Skador flygplan: Propellerbladen krökta, landningsställena tillbucklade, oljekylaren samt luftintaget till oljekylaren tillbucklade. Mindre plåtskada å stjärt framför understödsklack.
Skador motor: Kuggsegmentet till varmluftsintaget sönderbrutet samt luftintaget sprängt. Bägge nedre inre strävorna i motorfundamentet något uppåtbockade.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 1.000:- kr
Motor 1.500:- kr
Summa 2.500:- kr.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri i samband med nödlandning på grund av motorkrångel
Furir Lind anförde i huvudsak följande:
att han den 22(10 var beordrad utföra höjdflygning med fpl nr 2109;
att fpl avlämnades klargjort före flygning u a;
att omedelbart efter starten kl 0945 kraftiga smällar hördes från motorn;
att han omedelbart svängde vänster tillbaka mot flygfältet;
att han bedömde sig kunna landa mot vinden på flygfältet med landningsstället indraget,
att kraftiga smällar från motorn och skakningar i fpl hela tiden iakttogs;
att han före landningen kuperade motorn:
att landningen företogs på östra fältet med indraget landningsställ och vingklaffarna utfällda,
att efter c:a 100 m utrullning fpl svängde 30° åt vänster varvid stjärten lyftes c:a 1 meter.
Uppläst och vidkänt:
Ewald Lind
Furir.
Vk 335 Nicander anförde i huvudsak följande:
att han klargjort fpl 2109 före flygningen;
att motorn vid uppkörningen fungerade u a;
att han efter uppkörningen besiktigat fpl och reglage u a;
att han till Furir Lind kl 0940 avlämnat fpl 2109 klart för flygning med 650 l bensin och olja fullt samt syrgasen påsläppt;
att han därvid påpekat att tomgångsvarvet var något för högt i luften enligt föregående flygförares rapport.
Uppläst och vidkänt:
Carl Gösta Nicander
Flygingenjör Nyström anförde i huvudsak följande:
P M angående undersökning av motorinstallationen bifogas. Bilaga 1.
Orsaken till motorstörningen har icke med säkerhet kunnat fastställas.
Dock synes motorn (troligen vid tidigare flygning) ha varit utsatt för överhettning, varigenom motorstörningen har kunnat förorsakas av därvid uppkomna skador å tändstift och avgasventiler.
Motorn har översänts till CVM för fortsatt undersökning.
Uppläst och vidkänt:
S. Nyström
Flygingenjör
P M
över undersökning av motor typ TWC3 nr 2834 i fpl typ J 9 nr 2109 efter nödlandning den 22/10 1942.
Reglagens läge efter nödlandningen:
Gasreglage: tillbakafört.
Förkompressor: tillbakafört
Blandning: vid UR i pressure d v s något mager.
Propeller: vid RE i increase d v s ung 2500 vpm.
Oljekylare: ungefär halvöppen.
Bränslekran: huvudtank.
Luftintag: reglagestativet brustet – spjället i läge varmluft; reglagearmar i läge cold carb d v sungefär ¼ varvluft.
Följande undersökning har verkställts:
1. Utvändig besiktning av motorinstallationen u a.
2. Indikering av propelleraxel u a (0,05 mm).
2. Förgasarluftintaget skadat (av ”förgasasmällar”) – demonteras; kontroll (på plats) av förgasaren u a; montering av nytt luftintag och ny propeller.
3. Kontroll medelst handpumpning att bränslesystemet ej företedde läckage, att normalt bränsletryck erhölls samt att förgasaren ej flödade.
4. Kontroll av luftintagstermometern (jämförelse med ytterlufttermometern) u a.
5. Startning, varmkörning och uppkörning:
Avgassmällar vid körning på magnet 1.
Tomgång onormalt hög (c:a 100 vpm).
I övrigt u a.
6. Körning tills 200° cylindertemp samt 30 - 35° luftintagstemp uppnåtts utan att förgasarsmällar förmärktes.
7. Upprepade uppkörningar med resultat enligt pkt 5.
8. Kontroll av ventilspel u a.
9. Kontroll av kompressionen i olika cylindrar, varvid cylinder 3 och 10 visade svag kompression.
10. Cylinder 3 och 10 demonterades;
Cylinder 10: avgasventil krokig samt sätet svårt bränt;
kolvringar otäta;
avgasventil samt kolvringar ersatta av nya detaljer verefter kompressionen i cylinder 10 blev fullgod.
Cylinder 3: avgasventil svårt bränd;
avgasventilen ersatt av ny:
kompressionen fortfarande otillfredsställande;
ytterligare åtgärd fatt förbättra kompressionen i cylinder 3 har därefter icke utförts.
11. Kontroll av tändstift: samtliga bakre tändstift svårt brända, därav 1 helt sönderbränt (fungerade icke).
12. Förgasaren undersökt i provbock u a.
Barkarby den 13 november 1942.
S. Nyström.
Löjtnant.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Nödlandning, med indraget landningsställ, på grund av motorkrångel.
Furir Lind har fullt riktigt bedömt att landningen borde utföras med landningsstället indraget.
Barkarby den 22/10 1942. S.Å. Lindahl
Förhörsledare
I. Winkler
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Ingen synes genom slarv eller vårdslöshet hava varit till skadan vållande.
Kronan vidkännes kostnaden för materielens iståndsättande.
Barkarby den 28/11 1942.
L.G. Hägglöf.
Chef F 8 depå.
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 som lån 1945-06-28 med motor typ TWC3 nr 2832
Överlämnat till F 20 1946-10-12 med motor typ TWC3 nr 3727
Märkning 20-76
F 16 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-11-22, klar 1947-01-31.
Överlämnat till F 11 1947
Överlämnat till F 8 1949
Kasserat 1949-10-19. Gångtid 640:20 tim. Antal flygningar 775 st.
2109 J 9
I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st
Antal i Flygvapnet: 60 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "J 9, Seversky Republick EP-106"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier