2115 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

2115 J 9

Inlägg av Leif Fredin »

2115
J 9
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 180-15

Godkänt 1940-02-20
Till CVM
Till F 8 formation 1940-04-06. Motor typ TWC3 nr 3168
Märkning 15

Bild

Verkstad 1940-05-07. Montering av övningsbombställ
Formation 1940-05-11
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-11-26. Införande av ändringar
Formation 1940-12-01
Verkstad 1941-05-27 Införande av ändringar
Formation 1941-05-31
Verkstad 1941-10-10
Formation 1941-10-28

Haveri 1943-05-24 vid Visby flygfält. Märkning 8-35
Total gångtid: 328 tim
Motor typ TWC3 nr 3108
Total gångtid: 331 tim
Flygförare fänrik Karl-Sigfrid D. von Segebaden oskadad
Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Höger vinge skadad i yttre del. Höger stabilisator skadad. Höger höjdroder mycket svåra skador.
Skador motor: Inga
Beräknat reparationskostnad: 3.500:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Ground-loop vid landning å Visby flygfält.

Fänrik v. Segebaden anförde i huvudsak följande:
att han landade som nr 7 i divisionen
att han ej stördes av något annat flygplan i landningen
att sättningen var fullt normal trepunktssättning
att flygplanet så gått som omedelbart efter sättningen fick ground-looptendens
att trots alla ansträngningar tendensen ej kunde hävas
att flygplanet efter att ha glidit på tvären på det hala gräset c:a 75 meter snurrade runt och gick ner med höger vinge i marken.

Uppläst och vidkänt:
K.S.D v. Segebaden

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att fpl ground-looptendens på det mycket hårda, men samtidigt på grund av saftiggräsväxt, hala flygfälte ej kunde stoppas.

Barkarby den 21/6 1943
Å. Söderberg
Förhörsledare
L. Winkler
Protokollförare

Beslut:
Föraren synes icke kunna göras ansvarig för inträffad skada.
Kronan vidkännes kostnaderna för materielens iståndsättande.

Barkarby den 8/7 1943.
L.G. Hägglöf.
Chef F 8 depå.

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Nödlandning 1945-12-10
Motor: TWC3 nr 3108
Ff kapten Norlin oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörningar; isbildning i förgasaren.
Beräknad reparationskostnad 200;- kr (undersökningskostnad)

Överlämnat till F 10 1945-10 som lån

Haveri 1946-04-05 vid F 10.
Motor: TWC3 nr 3108
Ff överstelöjtnant Bill Bergman (AFT) oskadad
Orsak till haveri: Sporrhjulsjazzning, beroende på fel på sporrstyrningen (gaffelbulten felvänd).
Skadornas omfattning: Vänster landställ och vänster vinge kass
Beräknad kostnad 800:- kr

Till F 8 flottiljverkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1946-06-01.
Klar 1946-11-26
Överlämnat till F 20 uppbörd 1946-10-12 med motor typ TWC3 nr 3567

Haveri 1947-06-12 vid F 16, märkning 20-78.
Motor: TWC3 nr 3463
Ff kadett Torsten Everhed oskadad
Orsak till haveri: Häftig bromsning. Propellerskador
Beräknad kostnad 1.000:- kr

Överlämnat till F 3 1947-09-17
Märkning 3-51
Överlämnat till F 5 1948-10-05. Motor typ TWC3 nr 3463
Överlämnat till F 8 1951-06-15
Märkning 8-15

Haveri 1952-01-09 vid F 8
Motor typ TWC3 nr 3463
Ff major Rasmusson AFT oskadad

Efter navigeringsflygning ansattes landning på bana 24. Vid tillfället var vindriktningen 180 – 200°, vindstyrkan ca 35 km/h. Efter mjuk sättning på huvudstället med låg stjärt och ca 25 m rullning rakt fram utan girtendens höjdes plötsligt vänstervingen kraftigt. Den därpå följande girtendensen åt höger kunde ff ej hejda förrän vänstervingen efter ca 30° marksväng tog i marken.

Haveriet har orsakats av ground-loop-tendens åt höger. Ground-loop-tendens gör sig lätta gällande vid landning med fpl J9, speciellt om fpl vid landningen ej ligger rätt i vindriktningen. Ff har ej lyckats häva rörelsen.
Materiel från tidigare kasserat fpl monteras.
Fpl iståndsättes gen C F 8 försorg.

Skadornas omfattning: Vänster vinge deformerad i yttre delen ovan skevrodret, kass. Vänster vingnock deformerad, kass.
Beräknat reparationskostnad kr c:a 300:-

Haveri 1952-02-22 vid F 8
Motor typ TWC3 nr 3463
Ff kapten Norrbohm (AFT) oskadad

Efter normal flygning ansattes landning på bana 24. Vindriktningen var 270°, vindstyrka 15-20 km/h. Landningen gick normalt, men efter rullning ca 150 m erhölls ground-loop-tendens åt höger. Ff lyckades ej häva denna utan efter 30° sväng tog vänster vinge och stabilisator i marken.

Haveriet har orsakats av ground-loop-tendens till höger. Sidvinden har medverkat till att ff ej lyckats häva denna.
Materiel från tidigare kasserat fpl monteras.
Fpl iståndsättes genom C F 8 försorg.

Skadornas omfattning: Vänstra vingen, vänster stabilisator och vänster höjdroderhalva deformerade, kass
Beräknat reparationskostnad kr c:a 400:-

Kasserat 1952-09-27. Gångtid total 986 tim, efter LF 350 tim, antal flygningar 1200 st. Motor typ TWC3 nr 3463, gångtid total 684 tim, efter SM 352 tim.

Återgå till "J 9, Seversky Republick EP-106"