31041, S 31

I tjänst: 1948-1955
Antal i Flygvapnet: 50 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3394
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

31041, S 31

Inlägg av Lars Larsson »

31041
S 31
Typ: Supermarine Spitfire PR Mk XIX
Tillverkad av Vickers-Armstrong Aricraft Ltd,Woolston,Southampton,Storbritannien
c/n: 6S.585100
Tillverkningsår: 1944

Ex: PS880 (RAF), G-15-52

1949-04-14 Till F11 Märkning 11-41
1949-04-27 Godkänd
1949-05-12 Haveri vid landning på F11.Förarfel vid inflygning på fpltypen.Ff oskadd.
1952-03-04 Kasserad,totalhaveri.


Gångtid: 9 timmar
Bengt Ekbladh

Re: 31041, S 31

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Lars Larsson skrev:31041 S 31
.....

1949-04-14 Till F11 Märkning 11-41
1949-04-27 Godkänd
1949-05-12 Haveri vid landning på F11.Förarfel vid inflygning på fpltypen.Ff oskadd.
1952-03-04 Kasserad,totalhaveri.
Gångtid: 9 timmar
Var verkligen 31041 märkt nr. 41 en månad efter leverans?

Allmänt är det sagt att : S 31: orna vid leverans hade en kodsiffra som var 20 nummer Högre än serienumret. Ändrades efter ”några år ” så att kodsiffra och serienummer överensstämde,

Det skulle ju innebära att högsta nr. i serien skulle vara -70, Men har inget minne av att ha sett en Spitt med högre nr än 60.!..( borde finnas bilder på nummer 61 till 70)
något stämmer inte här.

Det sades ”några år ”, men redan i maj 1950 heter 31017 F11-17 och 31015 F11-15 i augusti 1950.
Så ändringen måste skett rätt tidigt

Beträffande haveriet med 31041 1949-05-12 har jag antecknat: 1:a totalhaveriet med S31
31041 F11- _1 , (svårläst trotts bilder), Motor nr 18390, vänster hjulställ ner i en sandgrop vid landning F11.
Beräknad kostnad 53000:-, orsaken anges till förarfel.


Det plan som tidigt då ”borde” haft nr. 41 är 31021.

Hur var det egentligen med kodnumren tidigt på 31:orna frågas?
….
Tillägg Märkningen var F11-61 1949-05-12.... (se tillägg i inlägg nedan)

Nu kasserades inte 31041 förrän 1952-03-04, så det kan ju innebära att hon var reservdelsplan eller?
Alltså hur var det med märkningen av Spitten i början av sin Sverigevistelse?
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 03 apr 2019, 18:13, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh

Re: 31041, S 31

Inlägg av Bengt Ekbladh »

31041, S 31
.…..
Haveriet inträffade i samband med landning på F 11 fält 49-05-12. Vid sättningen har fpl sjunkit igenom från ca 1 m höjd. Härvid har vä hjul gått ner i en sandgrop och slagits av varvid fpl vred sig ett halv varv mot landningsriktningen, Föraren undkom oskadd. Fpl vänstra vinge bröts loss och samtliga propellerblad slogs av. Flygplanet har totalhavererat, Orsaken har varit förarfel vid inflygning på fpl-typen.



Tillägg:Vid haveriet på F 11 fältet 49-05-12 var koden F11-61...(jämför vad jag skrev ovanför!...
Föraren undkom oskadd, det var serg. Rune Jaern (Jar)

Motor nr. 18390

Tillägg ...delar av 31041 användes vid rep. av 31002 se detta plan:
Skriv svar

Återgå till "S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX"