2123 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

2123 J 9

Inlägg av Leif Fredin »

2123
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 282-8

Till CVM
Levererat till F 8 1940-04-24 med motor typ TWC3 nr 3571
Godkänt 1940-05-15

Haveri 1940-06-04. Märkning 1
Total gångtid: 42:55 tim.
Motor: TWC 3 nr 3571
Total gångtid: 45:55 tim.
Ff kapten Åke Söderberg oskadad

Efter avslutat skjutpass ansattes landning normalt. Sedan fpl rullat ungefär 55 m började sporrhjulet, som dittills rullat på marken, lyfta. Efter ytterligare några meter hade stjärten lyfts så högt, att propellern började hugga i marken. Fpl gick därefter rakt på nosen över i ryggläge, där det blev liggande ungefär 65 m från sättningsplatsen. Rundslagningen gick mycket hastigt och de åtgärder som eventuellt vidtogos, för att förhindra densamma ha skett helt instinktivt. Av spåren efter propellern synes emellertid framgå att försök gjorts att medelst motorn ge ökad effekt åt höjdrodret.
Bromsarna användes ej vid landningen, men av spårens utseende framgår, att bromsarna varit tillslagna (ev. låsta) under hela utrullningen. Undersökning angående orsaken härtill pågår.

Skador flygplan: Större skador på kropp, stjärtparti och kapotteringsskydd. Mindre skador på vingställ och landningsställ.
Skador motor: Mindre skador å propeller.
Beräknad reparationskostnad 40.000:- kr

Verkstad 1940-06-05.
Till CVM 1940-07-19 Haverireparation
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Till F 8 1943-03-01 (?)

Totalhaveri 1943-07-06 under landningsövning. Märkning 8-24
Motor: TWC3 nr 3899
Ff offasp vpl korpral Hans Gustav Robye. Avled 1943-07-08

Orsaken till haveriet har varit ett häftigt gaspådrag under utrullning efter landning i förening med felaktigt hanterande av höjdrodret, varigenom fpl lättat i överstegrat tillstånd. Ff felmanöver är att hänföra till bristande rutin.

Kasserat 1943-10-01. Gångtid total 55:25 tim. Antal flygningar 112 st.

Återgå till "J 9, Seversky Republick EP-106"