2128
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 282-13
Till CVM
Godkänt 1940-05-15
Till F 8 1940-07-30 med motor typ TWC3 nr 3733
Förråd 1940-07-31
Formation 1940-08-14
Verkstad 1941-01-14. Införande av ändringar
Formation 1941-01-22
Verkstad 1941-05-17. Införande av ändringar
Formation 1941-05-21
Verkstad 1941-09-01. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-09-13
Nödlandning 1941-09-18 vid F 6, Karlsborg. Märkning 8-28
Total gångtid: 116 tim.
Motor: TWC3 nr 3733
Total gångtid: 117 tim.
Ff fänrik O Neppelberg lindrigt skadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp i starten.
Nödlandning på grund av motorstopp, varunder fpl kolliderade med ett gränsmarkeringsljus med kapottering som följd
"Härmed får jag vördsamt anmäla att jag den 18/9 1941 havererat med fpl J 9 nr 2128 å flygfältet vid Karlsborg vid landningsförsök efter motorstopp i starten.
Kl 0900 avlämnades fpl på parkeringsplatsen av ord mek till mig utan anm. Motorn hade då varit igång c:a 5 min. Efter utkörning till start (c:a 300) startade jag i västlig riktning kl 0905. Starten normal och samtliga reglage och instrument normala. Boost 105 cm/hg. 2600 varv. Landningsstället togs omedelbart in. Cylindertemp 200°C. Efter att ha stigit till c:a 60 à 75 m höjd ”dog” plötsligt motorn bort. Boosttrycket avlästes härvid till 90 cm/hg; propellern fortfarande på minsta stigning. Jag kopplade omedelbart över bensinkranen på falltank och gjorde upprepade gaspådrag, varvid motorn ibland gjorde ansatser at ”ta” sig. I hopp om att så skulle bli fallet, svängde jag svagt åt vänster i riktning mot öppen terräng. Vid kollision med en c:a 200 m från fältgränsen belägen kraftledning avlästes hastigheten till 150 km/tim. Landning ansattes i rakt medvind med infällt landningsställ utanför fältgränsen. Fpl vek sig lätt över höger vinge, rullade därefter på båda hjulen rakt fram c:a 40 m, då högra vingen invid vingksp träffade ett gränsmarkeringsljus som rycktes upp med fundamentet. Fpl krängde kraftigt över höger vinge, som skar ned i den lösa jorden, därefter hjulade det över på vänster vinge, gjorde ett hopp på c:a 20 m och slog runt. Fpl var tankat med 550 l. Bensol. Någon möjlighet att själv ta sig ur fpl förelåg ej."
Skador flygplan: Kropp veckad, fena och sidoroder demolerade. Överbyggnad hoptryckt, större skador å vingar. Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 60.000:- kr
Till CVM 1941-09-20 för haverireparation
Planerad klar 1944-06-01
Haveri 1944-08-14, märkning 8-9
Motor: TWC3 nr 3733
Ff löjtnant C. Sandblom oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av glidbana med förekommande last och mekaniker.
Skador flygplan: Skador på landningsställ, vingmittstycke, vänster- och höger vinge.
Skador motor: Propeller bladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 10.000:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
F 8 flottiljverkstad för LF-MB 1945-10-01 till 1946-06-17
Överlämnat till F 11 1945-11-26 (?) med motor typ TW C3 nr 3733
Haveri 1946-05-13
Motor: TWC3 nr 4000
Ff offasp. vpl korpral Folkesson (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning beroende på ovana vid fpltypen.
Skadornas omfattning: Höger vinge deformerad 1,5 m in från spetsen, höger skevningsroder knäckt
Beräknad kostnad 3.500:- kr
Överlämnat till F 20 1946-10-12 med motor typ TWC3 nr 3733
Överlämnat till F 3 1947-05-06
Till Fc
Till F 3 1948-04-26
Till CVM. Liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-07-03, klar 1948-04-26
Överlämnat till F 11 1948-10-25 med motor typ TWC3 nr 3733
Överlämnat till F 8 1949
Haveri 1950-02-24 vid F 8. Märkning 8-28
Gångtid total 582 tim, efter LF 133 tim.
Motor typ TWC3 nr 3733
Gångtid total 774 tim. efter SM 133 tim.
Ff kapten E Silvén (AFT) oskadad
Landning på permanent bana nr 24 vid Barkarby. Vind 10 m/sek c:a 40° från höger. Fpl omedelbart efter landning fått kraftig girtendens åt höger, vilken hävts genom vänster sidoroder och kraftig bromsning på vänster hjul. Därvid ha vänstra landställsbenets indragningsstöttor knäckts och benet fällts in.
Skador: Vänster vingspets, vänster skevroder, vänster yttre vingklaff, drag- och fällstöttor för vänster landställsben samt bränsletanken.
Beräknad kostnad 4.700:- kr
Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Haveriet synes ha förorsakats av den kraftiga bromsningen på vänster hjul. Den girtendens, som föranlett föraren att bromsa, synes vara en ground-looptendens förorsakad av den relativt starka sidvinden. En sådan tendens är normal företeelse vid landning i sidvind med J 9, i synnerhet på hårdgjord bana. En bidragande orsak kan ha varit, att föraren utan att observera det satt sig med en kurs, som avvikit åt höger från banans riktning och att han omedvetet sökt korrigera även detta genom bromsning under utrullningen. Spårens riktning åt höger i förhållande till banan kan dock bero på att bromsning icke ansatts, förrän girtendensen hunnit verka. Brottet på stöttorna synes bero på stark bromsning i förening med att bromskrafterna kommit stötvis. Denna senare omständighet kan bero på att på banan funnos isfläckar på vilka hjulen tidvis halkade. Något materielfel synes icke ha förelegat
Kasserat 1950-04-17
2128 J 9
I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st
Antal i Flygvapnet: 60 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "J 9, Seversky Republick EP-106"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier