Bulltofta
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Bulltofta
Hej,
Jag har alltid haft en stor fasination över Bulltofta flygplats. Mycket pågrund av att jag själv ej fick tillfälle att se det med egna ögon(född 1980).
Nu till min fråga, vilken del av bulltofta halkbana är den gamle landingsbanan? Finns det några fler landmärken kvar än radartornet, stationsbyggnad, hangar 2? (trä), samt Transair hangaren?
Jag flyger på Sövde fältet utanför sturup och där påstås det att ljus m,m kommer från Bulltofta, stämmer detta?
Tacksam för svar,
Bästa hälsningar
Björn
Jag har alltid haft en stor fasination över Bulltofta flygplats. Mycket pågrund av att jag själv ej fick tillfälle att se det med egna ögon(född 1980).
Nu till min fråga, vilken del av bulltofta halkbana är den gamle landingsbanan? Finns det några fler landmärken kvar än radartornet, stationsbyggnad, hangar 2? (trä), samt Transair hangaren?
Jag flyger på Sövde fältet utanför sturup och där påstås det att ljus m,m kommer från Bulltofta, stämmer detta?
Tacksam för svar,
Bästa hälsningar
Björn
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Re: Bulltofta
Hej igen Björn. Hoppades att någon malmöit som har bättre koll på vad som finns kvar kunde svara på detta, men jag försöker dra mitt lilla strå till stackenATR skrev: Nu till min fråga, vilken del av bulltofta halkbana är den gamle landingsbanan?
Om jag hittat rätt så ligger halkbanan i östra banändan av gamla 06/24. Ligger taxibanan under ringvägen numera? Den låg ju på södersidan om RWY 06/24.
*Denna bild är positionerad till området vid banslutet RWY 06/24.
*Rester av Uppställningsplats framför Terminalbyggnaden. Cementblocken som plattan bestod av syns forfarande tydligt.
*Minnesmärke över F10 beredskaps verksamhet på området
* En av de gamla Hangarerna på F10 området.Det finns en på andra sidan vägen i något
hiskeligt ombyggt skick. Det låg 3 st på linje.
*Kirsebergs Kyrka har en minnes sten samt ett votivflygplan , F10 tiden.
Jag bor fö intill Kirsebergs kyrka under en period och arbetar i Lund, Tyvärr kommerjag hem efter mörkrets inbrott och kan inte ge mig ut att fota. en del av de bilder jag
tog på förra Bulltofta ex finns här. Det är bara att vraka bland bilderna som även döljer andra flygrelaterade utflykter.
Kent. S
*Rester av Uppställningsplats framför Terminalbyggnaden. Cementblocken som plattan bestod av syns forfarande tydligt.
*Minnesmärke över F10 beredskaps verksamhet på området
* En av de gamla Hangarerna på F10 området.Det finns en på andra sidan vägen i något
hiskeligt ombyggt skick. Det låg 3 st på linje.
*Kirsebergs Kyrka har en minnes sten samt ett votivflygplan , F10 tiden.
Jag bor fö intill Kirsebergs kyrka under en period och arbetar i Lund, Tyvärr kommerjag hem efter mörkrets inbrott och kan inte ge mig ut att fota. en del av de bilder jag
tog på förra Bulltofta ex finns här. Det är bara att vraka bland bilderna som även döljer andra flygrelaterade utflykter.
Kent. S
Tack Fredic och Kent!
Kent, jag fick inte dina taggar att funka på kartan.. Kanske handhavande fel från min sida?
Om halkbanan är gamla huvudbanan vad är då detta för bana?
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&m ... %3C/pts%3E
Vad jag vet så låg taxibanan till höger om bana 06 (sett i banans riktning) Är detta kanske taxibanans slut?
MVH
Björn
Kent, jag fick inte dina taggar att funka på kartan.. Kanske handhavande fel från min sida?
Vad jag vet så låg taxibanan till höger om bana 06 (sett i banans riktning) Är detta kanske taxibanans slut?
MVH
Björn
När jag pratade med ägaren av halkbanan för 6 år sedan så påstod han att man fortfarande kunde skönja 06 i banan(vitmarkering)
samt några banmarkeringar.
/Björn
samt några banmarkeringar.
/Björn
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Ur en av föreningens förnämliga publikationer kommer denna kartskiss.
Som jämförelse; en satelitbild. Hangar 2 är utpekad i vänstra nedre hörnet.
Som jämförelse; en satelitbild. Hangar 2 är utpekad i vänstra nedre hörnet.
roade mig med att "lägga över" flygfältkartan över googlemaps. Ser ut som "halkbana" mycket riktigt är 06/24 samt att den mindre
biten strax bredvid är taxibana. Det stämmer vart fall.
Jag har en bild, men hur laddar man upp?
MVH
Björn
biten strax bredvid är taxibana. Det stämmer vart fall.
Jag har en bild, men hur laddar man upp?
MVH
Björn
- Fredric Lagerquist
- Moderator
För att visa bild här på forumet, ladda först upp den på photobucket.com eller liknade. Därefter har bilden en URL, kopiera denna, markera och klicka på Img-knappen i verktygsmenyn. Förhandskolla, förhoppningsvis ska det då visas en bild Sedan posta/skicka. Lämplig bildbredd är 750 px.
Baksidan till den bevarade hangar 2, finns en kort beskrivning här. Bland annat har dessa snubbar haft klubbträff i denna byggnad. Ja de verkar t o m ha hangaren i sitt emblem. Denna gången framsidan...
Baksidan till den bevarade hangar 2, finns en kort beskrivning här. Bland annat har dessa snubbar haft klubbträff i denna byggnad. Ja de verkar t o m ha hangaren i sitt emblem. Denna gången framsidan...
Det var märkligt jag har testat på min gamla jobbdator och den hostar fram bilden även om det tar tid, kanske något insticksprogram?ATR skrev:Tack Fredic och Kent!
MVH
Björn
som saknas.
På tal om Bulltofta så var jag i Torsdags och tog lite nya bilder på gamla Byggnader mm från Bulltofta tiden.
Då jag var i Kirsebergs Kyrka så fann jag endast den minnestavla som sitter inne i kyrkan. Det votiv flygplan
som skulle finnas i Vapenhuset som jag antar är den del man kommer in i först innan man träder in i kyrkorummet,
saknades. Jag fann det inte i någon annan del heller för den delen. Den personal som var på plats
hade inte en susning om något flygplan eller att kyrkan var Flottiljkyrka för F10 under förbandets Bulltofta tid.
Någon här som har en aning om var man finner detta "Votiv" flygplan som skall finnas i Kirsebergs kyrka, Malmö??
Kent.S
Halmstad, Kirseberg.
Då jag var i Kirsebergs Kyrka så fann jag endast den minnestavla som sitter inne i kyrkan. Det votiv flygplan
som skulle finnas i Vapenhuset som jag antar är den del man kommer in i först innan man träder in i kyrkorummet,
saknades. Jag fann det inte i någon annan del heller för den delen. Den personal som var på plats
hade inte en susning om något flygplan eller att kyrkan var Flottiljkyrka för F10 under förbandets Bulltofta tid.
Någon här som har en aning om var man finner detta "Votiv" flygplan som skall finnas i Kirsebergs kyrka, Malmö??
Kent.S
Halmstad, Kirseberg.
Kan ju även passa på att igen lägga in dessa"Musikvideo" Som är inspelad på Bulltofta long time ago.
Denna videosnutt också med Annifrid sittandes i en Boeing 727 som jag just bara hittat en snutt av
är inspelad i Transairs underhållshangar (Mölledalsskolan) Bägge dessa filminspelningar är nämda i den fina boken
Flyget på Bulltofta.Som finns att inhandla via medlemsservice.
Kent.S
Denna videosnutt också med Annifrid sittandes i en Boeing 727 som jag just bara hittat en snutt av
är inspelad i Transairs underhållshangar (Mölledalsskolan) Bägge dessa filminspelningar är nämda i den fina boken
Flyget på Bulltofta.Som finns att inhandla via medlemsservice.
Kent.S
-
-
Hej,
Du känner som intresserad säkert redan till det men om inte vill jag tipsa om Roy Fröjdhs bok "Arbetsplats cockpit del 1". Den innehåller fina Bulltofta bilder av såväl inflygning som bansystem.
Boken går att få fatt på via http://www.guldvingen.se/ där även en del Bulltofta bilder finns att beskåda under "Fotoalbum".
Hälsn
Nicklas
Du känner som intresserad säkert redan till det men om inte vill jag tipsa om Roy Fröjdhs bok "Arbetsplats cockpit del 1". Den innehåller fina Bulltofta bilder av såväl inflygning som bansystem.
Boken går att få fatt på via http://www.guldvingen.se/ där även en del Bulltofta bilder finns att beskåda under "Fotoalbum".
Hälsn
Nicklas
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Fröjdhs böcker finns även att köpa via SFF egen Medlemsservice som har Sveriges mest kompletta flygbokssortiment.
/Sven-Erik
/Sven-Erik