Flygplantyper F5 1958-61?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Flygplantyper F5 1958-61?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Vilka plan-typer hade F5 1958—61?
Ser man till uttagna flygtimmar finner man att SK 50 och SK 28, (ja det står SK 28).,
.... under tiden 1958—61 hade ca 18000 timmar respektive ca 12000 timmar per år.

Det finns även noterat en annan fpl-typ med mellan 700 till 900 timmar /år.

Typen är angiven som....S 51

Menar man här om man säger Fpl 51 eller vad menas?

Mvh Bengt
eralehm
Inlägg: 406
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Flygplantyper F5 1958-61?

Inlägg av eralehm »

Arméflyget utförde flygutbildning på F 5 med Fpl 51 runt 1960, så det var sannolikt dessa maskiner som avsågs, av någon i FV som inte var van vid hur de benämndes utan mer såg till funktionen (spaning).

/Leif
Bengt Ekbladh

Re: Flygplantyper F5 1958-61?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack Leif.
Användarens profilbild
Christer Sidelöv
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: Flygplantyper F5 1958-61?

Inlägg av Christer Sidelöv »

eralehm skrev:Arméflyget utförde flygutbildning på F 5 med Fpl 51 runt 1960, så det var sannolikt dessa maskiner som avsågs, av någon i FV som inte var van vid hur de benämndes utan mer såg till funktionen (spaning).

/Leif

Fast omtalad GFU med Arméns Super Cub skedde inte "på F 5" under den här perioden, utan på Rinkaby med flyglärare och tekniker från Ljungbyhed!
Kjellf4
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 dec 2012, 16:51

Re: Flygplantyper F5 1958-61?

Inlägg av Kjellf4 »

Jag var visserligen inte inne i arméflyget förrän 1964 men på den tiden och allt framöver så använde armén FV:s logg-/datasystem för uppföljning av flygtiden på flygplanen. Cubben, i alla dess modeller benämndes Sk 51, såvitt jag vet, på rapporteringsblanketterna. I varje fall var det så med Super Cubben Pa 18-150 som var den Pipertyp jag flög. När jag gjorde min entré hade man etablerat sig så pass att armén inte längre hyrde in flygplan utan hade skaffat egna, enhetlig flotta av Pa 18-150. För eldledningsändamål alltså. Det fanns ju andra flygplan också, permanent och på prov, för annat samband. Vad Do-orna hade för beteckning i rapporterings-/uppföljningssystemet vet jag inte, men jag gissar att de också hade en Sk-prefix.

Benämningen "Flygplan 51" eller "Fpl 51" känner jag inte igen från min tid i armén. Det stod, och jag tror mig minnas rätt, Sk 51 på checklistor och förarinstruktion.
Användarens profilbild
Lennart Berns
Inlägg: 537
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Flygplantyper F5 1958-61?

Inlägg av Lennart Berns »

Såvitt jag nu kan erinra mig hade Armén ett särskilt uppbördssystem där flygplanen redovisades som Fpl 51, Fpl 53 etc. Tror de redovisades som s k tygmateriel. SK-beteckning för dessa flygplan förekom således inte. Jag råkade få lite flygtid på Do:an och den redovisades på det s k Besättningskortet som "Fpl-typ 53".
Kjellf4
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 dec 2012, 16:51

Re: Flygplantyper F5 1958-61?

Inlägg av Kjellf4 »

Hur det var med Doan vet jag inte men på flyghandbok och checklista stod det Sk 51 för Cubben och Sk 61 för Bulldoggen. Det senare var ju kanske inte så konstigt eftersom den senare faktiskt användes som skolflygplan också av FV. Jag minns att jag när jag ryckte in till Arméflyget första gången reagerade/reflekterade över beteckningen Sk på Cubben.

Nu gällde den ursprungliga frågan ju redovisade tider. Att det var ett med FV gemensamt uppföljningssystem är jag tämligen säker på och detta vill jag mena var orsaken till att det saknas flygplan till tider som redovisas som Sk-tid. Är det inte så och inte tider genererade specifikt på F 5 Ljungbyhed? Frågan är till den ursprunglige frågeställaren Bengt Ekbladh!
Bengt Ekbladh

Re: Flygplantyper F5 1958-61?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej, jag skrev::

>>Vilka plan-typer hade F5 1958—61?
Ser man till uttagna flygtimmar finner man att SK 50 och SK 28, (ja det står SK 28).,
.... under tiden 1958—61 hade ca 18000 timmar respektive ca 12000 timmar per år.
Det finns även noterat en annan fpl-typ med mellan 700 till 900 timmar /år.
Typen är angiven som....S 51
Menar man här om man säger Fpl 51 eller vad menas? >>

””Arméflyget utförde flygutbildning på F 5 med Fpl 51 runt 1960..../ .. eller närmare vid Rinkaby”” .

Uppgiften S 51 kom från ett nr. av FV-Nytt och det är i tidningen benämnt ””S 51”” , hur den officiella benämningen i FV var vet jag inte.


>>Nu gällde den ursprungliga frågan ju redovisade tider. Att det var ett med FV gemensamt uppföljningssystem är jag tämligen säker på och detta vill jag mena var orsaken till att det saknas flygplan till tider som redovisas som Sk-tid. Är det inte så och inte tider genererade specifikt på F 5 Ljungbyhed? Frågan är till den ursprunglige frågeställaren Bengt Ekbladh! >>

Förstår inte riktigt ditt inlägg, ( Kjellf4 )

Cubben / Fpl 51 benämndes tydligen lite olika i olika system, men avsåg eg. samma plan om jag uppfattat svaren....eller?
OBS som jag skrev var ”S51” som det stod i tidskriften, har inte hittat/sett några ”officiella” FV benämningar

mvh Bengt
Användarens profilbild
Lennart A
Inlägg: 502
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Flygplantyper F5 1958-61?

Inlägg av Lennart A »

Hej!

Ursprungsfrågan kan besvaras så här (F 5 1958-1961): Sk 12, Sk 16, Sk 50B, Sk 28B och Sk 28C. Sen kan andra typer ha funnits där som lån.

I en besättningslista som jag sett anges flygplanstyp på följande sätt: "14" för S 14, "16" för Sk 16, "18" för B 18/S 18, osv. Det är här "73" för de B 3 som användes som transportplan dyker upp, vilket i sin tur ledde till att den fiktiva typbeteckningen "Tp 73" kom till. De nummer som anges är i själva verket inte numret i typbeteckningen, utan Flygförvaltningens så kallade målnummer för varje typ. De stämde överens för de flesta typer, men inte för alla. "73" råkade vara målnumret för B 3.

Från oktober 1955 anges i kvartalssammanställningen av flygtimmar också version på följande sätt: "181" för S 18A, "162" för Sk 16B, "163" för Sk 16C, "282" för J 28B, etc.

Om antalet flygtimmar för fpl typ "51" angivits bör det alltså avse arméns fpl 51 Super Cub.

Lennart A
Kjellf4
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 dec 2012, 16:51

Re: Flygplantyper F5 1958-61?

Inlägg av Kjellf4 »

Till Bengt;

Frågan var från min sida från vad för slags källa Du hämtat flygtidsuppgifterna. Om källan är en förteckning över flygtid genererade av "skolflygplan" (Sk) så behöver dessa flygplan inte nödvändigtvis ha flugits på Ljungbyhed!

För övrigt så har jag angivit Armé-Cubben som Sk 51 i min dåtida flygdagbok och det finns nog en anledning till detta och det är att den betecknades som Sk 51 i andra handlingar och dokument. Tror knappast att jag hittade på det själv.
Kjell
Bengt Ekbladh

Re: Flygplantyper F5 1958-61?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Kjellf4 skrev:Till Bengt;

Frågan var från min sida från vad för slags källa Du hämtat flygtidsuppgifterna. Om källan är en förteckning över flygtid genererade av "skolflygplan" (Sk) så behöver dessa flygplan inte nödvändigtvis ha flugits på Ljungbyhed
För övrigt så har jag angivit Armé-Cubben som Sk 51 i min dåtida flygdagbok och det finns nog en anledning till detta och det är att den betecknades som Sk 51 i andra handlingar och dokument. Tror knappast att jag hittade på det själv.Kjell
Hej Kjellf4.
Kolla sid 13 i FV-Nytt.

http://www.aef.se/Flygvapnet/Tidskrifte ... 1962-2.pdf

Bengt
Användarens profilbild
Christer Sidelöv
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: Flygplantyper F5 1958-61?

Inlägg av Christer Sidelöv »

Kjellf4 skrev:Jag var visserligen inte inne i arméflyget förrän 1964 men på den tiden och allt framöver så använde armén FV:s logg-/datasystem för uppföljning av flygtiden på flygplanen. Cubben, i alla dess modeller benämndes Sk 51, såvitt jag vet, på rapporteringsblanketterna. I varje fall var det så med Super Cubben Pa 18-150 som var den Pipertyp jag flög. När jag gjorde min entré hade man etablerat sig så pass att armén inte längre hyrde in flygplan utan hade skaffat egna, enhetlig flotta av Pa 18-150. För eldledningsändamål alltså. Det fanns ju andra flygplan också, permanent och på prov, för annat samband. Vad Do-orna hade för beteckning i rapporterings-/uppföljningssystemet vet jag inte, men jag gissar att de också hade en Sk-prefix.

Benämningen "Flygplan 51" eller "Fpl 51" känner jag inte igen från min tid i armén. Det stod, och jag tror mig minnas rätt, Sk 51 på checklistor och förarinstruktion.

Jag är helt i linje med Lennart Berns här! Det har garanterat aldrig funnits någon annan svensk militär beteckning för Super Cub än Fpl 51, oavsett version! Samma sak gäller Do 27 som aldrig kallades annat än Fpl 53! Det stod inte alls Sk 51 på vare sig minneslistor eller i SFI 51, Speciell Förarinstruktion för Super Cub. Ej heller Sk 53 i SFI för Do 27. Helt enkelt för att dessa militära beteckningar inte fanns! Kort sagt, du minns fel!

SFI för Bulldog var densamma för alla versioner, oavsett om det var för Flygvapnets SK 61A och B, eller för Arméns FPL 61C. Armén har aldrig använt beteckningen "Sk" eller "S" för nånting i sin inventarie. FlygvapenNytt hade helt enkelt fel när de skrev "S 51".



Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"