2136 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

2136 J 9

Inlägg av Leif Fredin »

2136
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 282-21

Till CVM
Godkänt 1940-05-15
Levererat till F 8 1940-07-11 med motor typ TWC3 nr 3725
Verkstad 1941-05-13 Införande av ändringar. Montering av signalmörsare
Formation 1941-05-18
Verkstad 1941-09-19. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-10-05
Verkstad 1941-11-03. Införande av ändringar
Formation 1941-11-27

Haveri 1942-06-04
Motor: TWC3 nr 3725
Ff furir H V I Molander oskadad
Orsak till nödlandning: -
Orsak till haveri: Kollision mellan fpl nr 2136 och nr 2142.
Haveriet förorsakat genom kollision mellan de båda fpl under skjutning mot luftmål utanför Kåsehuvud. Furir Molander nödlandade på flygfältet vid Nybro.
Skador flygplan: Skador på vingar, landställ och överbyggnad.
Skador motor: Propellerväxelhuset spräckt. Propellerbladen krökta.
Beräknat reparationskostnad 20.000:- kr

Haveri 1943-09-21. Skott i propellerblad under skjutning mot bogserat luftmål. Märkning 8-28.
Motor: TWC 3 nr 3891
Orsak till haveri: Eterbrännare.
Skador motor: Ett propellerblad skottskadat.
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 som lån 1945-05
Till CVM. Liten översyn. Beräknas påbörjas 1945-09-15, beräknas klar 1945-12-01

Haveri 1946-02-21
Motor: TWC3 nr 3891
Ff kadett Hans A O Lindblom (GFSU:2) oskadad
Orsak till haveri: Ground loop efter landning på snöröjd bana.
Under landning vid Ope har fpl kommit ut på den snöröjda banans högra del. Begynnande marksväng har ej kunnat hejdas. Övningens natur: Ombasering av 1.div F11 – Ope.
Skadornas omfattning: Vänster landställ skadat. Vänster vingspets skadad, smärre skador å vänster
skevroder, vingklaff och stjärtparti.
Beräknad kostnad 2.000:- kr

F 8 flottiljverkstad. Liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-05-04, klar 1946-10-08
Överlämnat till F 20 1946-10-14
F 11 flottiljverkstad; motorbyte. Påbörjad 1946-12-14, klar 1947-02-13
Överlämnat till F 3 1947-09-17
Överlämnat till F 5 1948-10-05 som lån med motor typ TWC3 nr 3904

Totalhaveri 1949-01-31 vid F 5. Märkning 3-57
Motor: TWC3 nr 3904
Ff löjtnant Sven Hugo Ödman. Lättare hjärnskakning och spricka i höger mellanfotsben.

Orsak till haveri: Haveriet har förorsakats av motorstopp. Anledningen till motorstoppet har ej kunnat fastställas

Kasserat 1949-06-27. Gångtid 611 tim. Antal flygningar 768 st. Med motor typ TWC3 nr 3904

Återgå till "J 9, Seversky Republick EP-106"