2149 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

2149 J 9

Inlägg av Leif Fredin »

2149
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 382-34

Till CVM
Levererat till F 9 1940-08-17 med motor typ TWC3 nr 3900
Godkänt 1940-08-20
Överlämnat till F 8 1940-10-25
Förråd 1940-10-26
Verkstad 1941-03-05. Införande av ändringar. Ombyggd startmotor monterad
Förråd 1941-03-18
Verkstad 1941-08-21. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-09-06
Förråd 1941-09-24
Formation 1942-02-25
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-07-25. Märkning 8-gul T
Motor: TWC3 nr 3900
Ff offasp vpl korpral T. Hagberg oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning.
Skador flygplan: Skador på höger vinge, höger landningsställsben och höger höjdrodershalva.
Beräknad reparationskostnad 6.000:- kr

Nödlandning 1946-06-12
Motor: TWC3 nr 3900
Ff 0ffasp. vpl korpral Nordenström (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Nödlandning. Avdragning av motorn i starten på grund av motorstörning, som sannolikt förorsakats av, att motorn dels blivit för varm under långvarig markkörning och dels vissa tändstift härunder oljat igen.
Skadornas omfattning: Fpl: Landningsställskåpor med infästningsbeslag kass. Oljekylaren intryckt, mittvingen upptryckt i bakkant. Diverse plåtskador på kropp och sporrschakt. Motorfundamentets nedre rör krökta, samtliga indragningslänkar till landställ ass.
Propeller: Samtliga blad krökta
Beräknad kostnad 4.750:- kr

F 8 flottiljverkstad. Liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-07-01 , klar 1947-01-18
Överlämnat till F 3 1947-04-09 med motor typ TW C3 nr 3892
Till CVM 1947-06-17 för kamerainstallation enligt FF skrivelse MF 9:9 av den 7.3.47.
Till F 3 1947-06-30.
Överlämnat till Fc 1947-12-06 som lån.
Återlämnat till F 3 1947-12-19
Överlämnat till F 11 1948-11-02
Kasserat 1949-11-26. Gångtid 525.20 tim.

Återgå till "J 9, Seversky Republick EP-106"