2155
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 382-40
Till CVM
Godkänt 1940-08-20
Levererat till F 8 1940-09-06 med motor typ TWC3 nr 4006
Verkstad 1940-09-27. Montering av beslag till mekaniskt sikte
Formation 1940-10-03
Verkstad 1940-11-20. Införande av ändringar
Formation 1940-12-11
Verkstad 1941-04-23. Införande av ändringar
Formation 1941-04-30
Haveri 1941-06-03. Märkning 8-43
Motor: TWC3 nr 4006
Ff fänrik Frykholm oskadad
Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Vänster landningsställsben, vänster vinge, vänster stabilisator- och höjroderhalvor skadade.
Beräknad reparationskostnad 28.000;- kr
Verkstad 1941-06-03. Haverireparation
Formation 1941-06-27
Verkstad 1941-07-24. Reparation
Formation 1941-07-25
Haveri 1943-05-20. Märkning 8-43
Total gångtid: 308 tim
Motor: TWC3 nr 2627
Total gångtid: 322 tim
Flygförare fänrik C.E. Florman oskadad
Orsak till haveri: Beskjuten av sidofpl.
Skador flygplan: Höger vinge, skalplåten sönderskjuten vid pitotröret på översidan. Frambalken skadad på samma ställe.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 650:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Vid skjutning mot markmål rotevis besköts rotechefen av sidomaskinen.
Fänrik Florman anförde i huvudsak följande:
att han varit beordrad deltaga i luftskjutning mot markmål under uppvisning för riksdagen
att endast vänster vingksp fungerade varför flygplanet fick en kraftig kaning åt vänster mot närliggande flygplan
att han hade sin uppmärksamhet delvis riktad på åskådarna varför han ej upptäckte kaningen i tid
att han så fort han upptäckte kaningen inställt eldgivningen.
Uppläst och vidkänt:
C.E. Florman
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att föraren i den tämligen trånga formering, som användes vid tillfället ifråga, ej medhann att göra den korrektion, som blev nödvändig, när fpl på grund av ena vingksp funktionsfel, kom i kaning.
Barkarby den 21/6 1943
Å. Söderberg
Förhörsledare
L. Winkler
Protokollförare
Beslut:
Med hänsyn till föreliggande omständigheter kan fänrik Florman icke göras ansvarig för inträffad skada.
Kronan vidkännes kostnaden.
Barkarby den 8/7 1943.
L.G. Hägglöf
Chef F 8 depå.
Haveri 1943-06-17. Märkning 8-43, tillhörde 3/F 8
Total gångtid: 311 tim
Motor: TWC3 nr 2627
Total gångtid: 325 tim
Besättning furir Kroon oskadad-
Orsak till haveri: Dikeskörning.
Skador flygplan: Vänster landningsställsgaffel vriden. Samtliga indragningsstöttor avslagna. Diverse inklädnadsplåtar för landningsställ krossade. Mittsektion vinge, hål i skalplåt undersida på högra delen av tanken. Bägge spindlar för landningsställsindragning krokiga.
Skador motor: Propeller samtliga blad bockade. Oljekylare intryckt. Diverse skador på inklädnadsplåtar.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 3.000:- kr.
Motor 1.500:- kr,
Summa 4.500:- kr.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Körning av flygplan på marken varvid flygplanet råkade köra i diket.
Furir Kroon anförde i huvudsak följande:
att han den 17/6 var beordrad att föra flygplan ur 3. divisionen nr 43 till 3. div grpterräng,
att han under körningen använde de härför avsedda körbanorna till han kom i närheten av det värn där flygplanet skulle parkeras,
att han först såg åt höger och ej kunde upptäcka något anmärkningsvärt,
att han därefter höll väl till höger om vägens vänstra kant,
att flygplanet därefter plötsligt sjönk ner med hjulen, varvid landningsstället vek sig bakåt och att han då omedelbart kuperade motorn.
Uppläst och vidkänt:
Börje Kroon
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att fpl under tillämpningsövningen den 17/6 – 18/6 vid förflyttning från flygfältet till fplvärn förts utanför vägen, varvid det kommit i ett dike.
Barkarby den 21/6 1943.
Å. Söderberg
Förhörsledare
L. Winkler
Protokollförare
Beslut:
Med hänsyn till svårigheterna vid ifrågavarande tillfälle att framföra fpl till uppställningsplatsen kan furir Kroon icke göras ansvarig för inträffad skada. vidkännes kostnaden.
Barkarby den 8/7 1943.
L.G. Hägglöf
Chef F 8
Haveri 1944-06-01. Märkning 8-43
Motor: TWC3 nr 2627
Ff flygingenjör 2. gr A P Gunnarsson skadad i ryggen
Orsak till haveri: Otillfredsställande funktion av hjulbromsar vid hävande av groundlooptendens.
Skador flygplan: Större skador på kropp. Fena och sidoroder kass.
Skador motor: Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 12.000:- kr
Till F 8 flottiljverkstad 1944-06-15 för reparation. Beräknas klar 1944-11-30
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 1945-11-26 (?) med motor typ TW C3 nr 3729
Märkning 11-blå E
Överlämnat till F 20 1946-10-31
Överlämnat till F 3 1947-09-17
Till CVM; liten översyn. Påbörjad 1948-04-16
Kasserat 1948-07-14. Gångtid 692 tim
2155 J 9
I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st
Antal i Flygvapnet: 60 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "J 9, Seversky Republick EP-106"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier