Mot alla odds så vann EADS/Northrop Grumman mot Boeing och beräknas leverera 179 st nya lufttankningsflygplan till USAF. Värt upp till 250 miljarder kronor...
Modellen "KC-30" är baserad på A330 och ska byggas i en ny fabrik i USA. Boeing ställde upp med en 767 variant som inte kan ta lika mycket bränsle.
På Amerikanska forum är dom smått chockade... detta var inte väntat!
Reuters Nyhet
Airbus vann USAFs gigantkontrakt
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Airbus vann USAFs gigantkontrakt
Tack för den intressanta nyheten. Tror det är en tung "förlust" för Boeing.
Speciellt som man lyckats sälja några KC-767 till Italien och Japan.
Detta var ett kontrakt man mycket gärna skulle vilja haft.
En "lyft" för Airbus/EADS med all säkerhet.
Trevlig helg,
/Hans SFF-Småland
Speciellt som man lyckats sälja några KC-767 till Italien och Japan.
Detta var ett kontrakt man mycket gärna skulle vilja haft.
En "lyft" för Airbus/EADS med all säkerhet.
Trevlig helg,
/Hans SFF-Småland
- Håkan Dackegård
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 23 feb 2008, 15:49
- Ort: Linköping
http://seattletimes.nwsource.com/html/b ... ker01.html
Tack för infon
Det var en verklig shock i Seattle
Jobbade på Boeing 1969 på B747, när SST projektet lades ned, 747 fick motorproblem
och inga leveranspengar kom in, konjunkturen vände och så var det ytterligare nån negativ nyhet samtidigt: Boeing minskade från 105 000 i Seattle till 32 000 på två år
Allt utan förvarning, jag hade tur och råkade åka hem en månad innan allt hände
För att inte vara en dystergök vill jag lägga till litet:
När jag kom till Boeing -67, hade 737 just rollat ca 20 ggr i följd pga av att ena framkantklaffen gått ut av misstag
Det var mycket andra problem och snart var breakeven uppe i 500 plan vilket ju verkade rätt hopplöst, särskilt när övriga Boeing sedan kärvade
Vet inte hur många dom sålt NU, men 500 blev ju småpotatis
Tack för infon
Det var en verklig shock i Seattle
Jobbade på Boeing 1969 på B747, när SST projektet lades ned, 747 fick motorproblem
och inga leveranspengar kom in, konjunkturen vände och så var det ytterligare nån negativ nyhet samtidigt: Boeing minskade från 105 000 i Seattle till 32 000 på två år
Allt utan förvarning, jag hade tur och råkade åka hem en månad innan allt hände
För att inte vara en dystergök vill jag lägga till litet:
När jag kom till Boeing -67, hade 737 just rollat ca 20 ggr i följd pga av att ena framkantklaffen gått ut av misstag
Det var mycket andra problem och snart var breakeven uppe i 500 plan vilket ju verkade rätt hopplöst, särskilt när övriga Boeing sedan kärvade
Vet inte hur många dom sålt NU, men 500 blev ju småpotatis
Senast redigerad av Håkan Dackegård den 04 mar 2008, 10:18, redigerad totalt 1 gång.
Håkan Dackegård
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo