22106 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22106 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22106
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1943-12-28
Godkänt 1944-01-12

Haveri 1944-05-14. Märkning 9-36
Motor: TWC3 nr 3266
Ff vpl Lindblad oskadad
Orsak till nödlandning: -
Orsak till haveri: Huven lossnat under flygning (bakre huvlåset sönder).
Skador flygplan: Huven sönderbruten.
Beräknad reparationskostnad 1.700:- kr

Haveri 1944-08-17. Märkning 9-36
Motor: TWC3 nr 3266
Ff vpl Edenholm oskadad
Orsak till haveri: Ground loop
Skador flygplan: Landställ totalhaveri. Höger vingspets, sporrvaggan och propeller skadade.
Beräknad reparationskostnad 20.000:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Till CVA 1946-08-28 för liten översyn. Motor typ STWC3 nr 1403
Påbörjad 1946-09-04.
Klar 1947-01-02.
Överlämnat till F 8 1947-01
Till CVA för reparation. Motor typ STWC3 nr 1403.
Påbörjad 1947-04-21. Klar 1947-06-12.
Märkning 8-gul B

Haveri 1947-08-20
Motor: STWC3 nr 1403
Ff offasp C. H. Jernow (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Kollision mellan fpl 22106 och 22101 under körning på marken på grund av bromsfel på fpl 106.
Skadornas omfattning: Skador på paneler, höger vinges undersida.
Beräknad kostnad 200:- kr

Haveri 1949-08-10, kollision på marken med J 22 nr 22287, höga reparationskostnader, Märkning 8-gul B

Kasserat 1949-09-24
Bengt Ekbladh

Re: 22106 J 22-1

Inlägg av Bengt Ekbladh »

22106 J 22-1
....
Om haveriet 1949-08-10, kollision på marken vid F8 med J 22 nr 22287

""
"" Kollision på marken med fpl 22287 vid utrullning efter landning. Ff (rotetvåa) tog efter svängen in på medvindslinjen ut dubbelt avstånd till rotech. Hastighet 180-190 km/h i planén. Sättningen 200-250 m framför märket. För att möjliggöra för rotech att hinna undan bromsade ff så mycket han vågade. Ff uppfattade TLM radiomeddelande: "ÖKA VARVET, GÅ RAKT FRAM" och förstod, att meddelandet gällde rotech. Plötsligt uppfattade ff sidorodret på rotech fpl. Ett kraschande hördes vid kollisionen, och bägge fpl lutade över åt vänster. Ff kuperade motorn, slog ifrån huvudströmmen, spände loss sig, slog ifrån gruppsäkringarna och lämnade omedelbart det totalhavererade fpl. Ff (fu) (GFSU:1) undkom oskadad. Kollisionen har orsakats av att ff landat, innan erforderlig rullsträcka på banan varit fri. Ff borde dessutom ha hållit en lägre planéhastighet i landningen eller tagit ut längre avstånd till framförvarande fpl.(SHK)""
....
Kasserat 1949-09-24
Skriv svar

Återgå till "J 22, FFVS J 22"