22120 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22120 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22120
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1944-04-13
Godkänt 1944-04-25
Märkning 9-33
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Haveri 1945-05-03. Märkning 9-blå L
Motor: TWC3 nr 2473
Ff fänrik Lindström oskadad
Orsak till haveri: Fpl kolliderade med tankbil vid utkörning till start.
Skador flygplan: Vänster vingspets, länk- och tomhylssamlare skadade. Bucklor å vingplåtar.
Beräknad reparationskostnad: 350:- kr (tankbil 385:- kr)

Till CVA 1945-10-12 för begränsad översyn. Påbörjad 1945-10-13.
Klar 1946-02-15 (?)

Haveri 1946-08-01. Märkning 9-gul C
Motor: TWC3 nr 2473
Ff aspirant Raoul Gunnars oskadad
Orsak till haveri: Landstället fälldes ej ut vid landning, landningen skedde som buklandning. Ff gjorde utfällningsrörelse med utlösararmen, men kontrollerade icke ställets utfällning.
Skadornas omfattning: Fpl: Skador på landställsluckor, vingklaffar och höger tomhylssamlare. Propellerbladen böjda
Beräknad kostnad 5.000:- kr

Till CVA för haverireparation. Påbörjad 1946-08-24.
Klar 1946-10-09.

Överlämnat till F 8 1946-10-16
Märkning 8-gul O
Till CVA 1946-12-14 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 2473.
Påbörjad 1947-01-03. Motor typ TWC3 nr 3248 inmonterad.
Klar 1947-05-31.
Överlämnat till F 18 1950-05-26
Kasserat 1951-03-01.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"