22159 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22159 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22159
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1944-08-29
Godkänt 1944-09-06
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Överlämnat till F 10 1946-05-22. Gångtid 219:50 tim. Motor typ TWC3 nr 3506.

Haveri 1946-05-27
Motor: TWC 3 nr 3506
Ff O V Hultgren (GFSU:1) oskadad

Orsak till haveri: Ground-loop under utrullning efter landning, varvid landstället ”vek sig”. (Dåliga svetsfogar vid landställets infästningspunkter ifrågasättes).

Skadornas omfattning: Båda landställsbenen, båda knäckstöttorna samt vänster V-stötta avslagna vid övre infästningen. Balansering, vänster och höger 22-0150, samtliga landställsluckor samt kölstomme främre 22-1402 deformerade. Infästning för fjäderben och V-stöttor sönderbräckta. Vänster vingspets, yttervinge samt skevningsroder deformerade.
Två propellerblad krökta
Beräknad kostnad 15.000:- kr

Till CVA 1946-06-03 för reparation.
Påbörjad 1946-07-11. Klar 1947-01-18.
F 10 flottiljverkstad; motorbyte. Påbörjad 1947-07-31, klar 1947-09-01
F 10 flottiljverkstad, liten översyn. Påbörjad 1949-09-09, klar 1949-11-26
Överlämnat till F 3 1950-09-27
Kasserat 1952-05-17 med motor typ TWC3 3473.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"