22160 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22160 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22160
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 13 1944-09-11
Godkänt 1944-09-16
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Till CVA för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 3485.
Påbörjad 1946-12-16. Motor typ TWC3 nr 3280 inmonterad.
Klar 1947-03-01.
Överlämnat till F 8 1947-03-18
Märkning 8-gul L

Haveri 1947-06-19
Motor: TWC3 nr 3280
Ff offasp, vpl korpral S H Tullberg (GFSU:1) oskadad

Orsak till haveri: Kollision med gränsmarkeringsljus under utrullning till start.
Skadornas omfattning: Fpl: V-beslag för sporrvaggans infästning avslitet.
Propeller: Bladspetsarna avslagna.
Gränsmarkeringsljus: Takplåt och ljusanordning skadade.
Beräknad kostnad 1.200:- kr

Till F 8 fljverkstad 1948-05-02 för motorbyte, 100 tim tillsyn. Motor typ TWC3 nr 3280
Klar 1948-08-02. Motor typ STWC3 nr 2473 inmonterad.
Till CVM 1948-08-31 för motorbyte. Motor typ STWC3 nr 2473
Anmält klart 1948-11-23. Motor typ STWC3 nr 1376 inmonterad
Till F 8 1948-11-24
Överlämnat till F 3 1949-05-13

Haveri 1949-06-22 vid Kungsängen, Norrköping. Märkning 3-röd L.
Kollision på marken under utkörning till start. Körde på 22141
Ff vicekorpral Bert Harry Willnäs, elev GFSU:1, oskadad

Kasserat 1950-11-28. Gångtid 648 tim. Antal flygningar 782 st.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"