Boeing Chinnoks lyftförmåga imponerar
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 27 feb 2008, 13:11
Boeing Chinnoks lyftförmåga imponerar
Tjena.
Boeing Chinook helikopterns lyftförmåga imponerar.
På video länken nedan ser man en Chinnok tillhörande RAF lyfta och flyga iväg med en RAF Sikorsky Sea King som gått sönder. Sea King är ungefär jämnstor med HKP4( Boeing Vertol)
Synd att inte Sverige har Chinnok...den hade säkert kunnat göra stor nytta i internationella insatser...
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7493547.stm
Boeing Chinook helikopterns lyftförmåga imponerar.
På video länken nedan ser man en Chinnok tillhörande RAF lyfta och flyga iväg med en RAF Sikorsky Sea King som gått sönder. Sea King är ungefär jämnstor med HKP4( Boeing Vertol)
Synd att inte Sverige har Chinnok...den hade säkert kunnat göra stor nytta i internationella insatser...
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7493547.stm
- Fredrik Astlid
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
- Ort: Västerås
Chinook i internationella insatser
Tyvärr har väl typen varit drabbad av en hel del otäcka haverier bland annat i Afghanistan eller "Affe" som det kallas numera i försvarsmakten.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Solus Fortis Est
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 27 feb 2008, 13:11
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Googlade litet men fann inget om att just denna helikopter-typ skulle vara speciellt drabbad av olyckor. Kanske det mest handlar om uppdragens natur.
Även i det fridsamma Svedala händer det ju mycket med helikopetrar. Det ligger väl litet i att detta luftfartygs speciella möjligheter också innebär att att det "händer saker".
Som ingenjör tycker jag så att helikoptrar är "litet läskiga" med sitt beroende av att SKF m fl kullager-firmor gjort rätt. "Fixed- wing" känns då ändå litet tryggare. Åtminstone litet så. Man undrade ju ibland hur hårt man vågade dra i spaken.
Lars S
Även i det fridsamma Svedala händer det ju mycket med helikopetrar. Det ligger väl litet i att detta luftfartygs speciella möjligheter också innebär att att det "händer saker".
Som ingenjör tycker jag så att helikoptrar är "litet läskiga" med sitt beroende av att SKF m fl kullager-firmor gjort rätt. "Fixed- wing" känns då ändå litet tryggare. Åtminstone litet så. Man undrade ju ibland hur hårt man vågade dra i spaken.
Lars S
- Fredrik Astlid
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
- Ort: Västerås
Jag har grävt lite i detta.
Yesterday's crash was the 13th deadly helicopter incident involving U.S. troops since the invasion of Afghanistan in 2001 and, if it is confirmed that five U.S. soldiers died, would bring the U.S. death toll in such crashes to nearly 75. A Chinook crash in Afghanistan in February killed eight U.S. troops, and a Chinook crash in May 2006 killed 10.
-Jag hade ett svarg minne om att jag hört tals om flera krascher med Chinook och när de har rapporterat har man bara pratat om en krasch och ehlikoptertyp men det verkar vara en till stor del beroende av beskjutning vad jag kan se.
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/co ... 01656.html
Här pratas om en olycka p.g.a väder (Sandstorm?)med 18 döda.
http://www.chinook-helicopter.com/news/ ... ks_17.html
Klicka på sidorna efter sida 17 så finner ni ett motorhaveri men resten är lite oklara eftersom det inte är säkert vilken orsak som ligger bakom dem.
-Jag hade ett svarg minne om att jag hört tals om flera krascher med Chinook och när de har rapporterat har man bara pratat om en krasch och ehlikoptertyp men det verkar vara en till stor del beroende av beskjutning vad jag kan se.
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/co ... 01656.html
Här pratas om en olycka p.g.a väder (Sandstorm?)med 18 döda.
http://www.chinook-helicopter.com/news/ ... ks_17.html
Klicka på sidorna efter sida 17 så finner ni ett motorhaveri men resten är lite oklara eftersom det inte är säkert vilken orsak som ligger bakom dem.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Solus Fortis Est
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 27 feb 2008, 13:11
13e Helikopter haveriet med en typ som deltaget i ett krig som snart hållit på i 7 år...under sandiga förhållanden tycker inte jag är mycket. Tvärs om...det låter väldigt lite. I krig förekommer haverier och förluster.
Boeing Chinnok är en beprövad krigshelikopter som i olika versioner varit i tjönst sedan tidiga 1960-talet.
Under Vietnam kriget förlorades över mer än 2500 UH-1 Iroquois och över 2000 HUEY piloter fick fick sätta livet till.
Trots det har inte UH-1 ett dåligt ryckte, tvärt om...många anser att UH-1 är helikoptrarnas svar på C-130 Hercules....mycket mångsidig och fältmässig
Frågan är om Sverige hade haft någon militär helikopter kvar om vi stridit mot Talibanerna i Södra afganistan sedan Oktober 2001, skickat dit alla våra militära elikoptrar och flugit motsvarande uppdrag?
Boeing Chinnok är en beprövad krigshelikopter som i olika versioner varit i tjönst sedan tidiga 1960-talet.
Under Vietnam kriget förlorades över mer än 2500 UH-1 Iroquois och över 2000 HUEY piloter fick fick sätta livet till.
Trots det har inte UH-1 ett dåligt ryckte, tvärt om...många anser att UH-1 är helikoptrarnas svar på C-130 Hercules....mycket mångsidig och fältmässig
Frågan är om Sverige hade haft någon militär helikopter kvar om vi stridit mot Talibanerna i Södra afganistan sedan Oktober 2001, skickat dit alla våra militära elikoptrar och flugit motsvarande uppdrag?
Re: Chinook i internationella insatser
Fredrik Astlid skrev:Tyvärr har väl typen varit drabbad av en hel del otäcka haverier bland annat i Afghanistan eller "Affe" som det kallas numera i försvarsmakten.
Kallar vi det för "Affe"?! Ja, då har jag och kollegorna tydligen missat nåt.
Vad har du fått det ifrån..?
I övrigt håller jag med Andreas här, jag tycker det är imponerande att inte fler Wokka's gått åt där nere. Det är oerhört tuffa förhållanden dom flyger under, både väder- och topografimässigt, samt avseende fientlig eld och dylikt. Jag kan inte påstå att jag stöder USA:s krig mot terrorismen, men jag har den största respekt för på vilket sätt soldaterna utför sina uppgifter under rådande förhållanden...