22161 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22161 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22161
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1944-09-02
Godkänt 1944-09-13

Haveri 1945-01-18. Märkning 9-21
Motor: TWC3 nr 3265
Ff kapten Ahlström oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning, vilken synes ha förorsakats av, att vänster sporrstyrfjäder lossnat vid infästningen.
Skador flygplan: Landställ: Höger ben bortslitet, knutpunkten i kroppen lossliten.
Vingställ: Höger vingspets skadad.
Flygkropp: Luckor och plåtar å höger sida skadade.
Propeller: Samtliga blad krökta.
Beräknad reparationskostnad 20.000:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Haveri 1945-06-12. Märkning 9-blå E
Motor: TWC3 nr 3265
Ff fänrik Persson oskadad
Skador motor: Motorn skurit

Överlämnat till F 10 1946-05-22.
Märkning 10-gul O
F 10 flottiljverkstad, liten översyn. Påbörjad 1948-04-19, klar 1948-07-19
Kasserat 1950-10-16. Gångtid 671,5 tim. Antal flygningar 714 st. Med motor typ STWC3 nr 1294.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"