22173 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22173 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22173
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1944-10-07
Godkänt 1944-10-12
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Haveri 1946-05-20. Märkning 9-gul K
Motor: STWC 3 nr 1400
Ff resoffasp R Gunnars oskadad

Orsak till haveri: Kollision på marken mellan fpl 22141, som befann sig under tillbakakörning efter landning, och fpl 22173, som vid sättning erhållit kursavvikelse och därpå utrullning mot fpl 22141.

Skadornas omfattning: Höger yttervinge, höger skevroder och vänster tomhylssamlare skadade.
Landställsbenen avslagna. Propellerbladen böjda
Beräknad kostnad 16.000:- kr

Till CVA 1946-05-24 för haverireparation. Motor typ STWC3 nr 1400
Påbörjad 1946-06-27. Klar 1946-11-10 (?)
Överlämnat till F 8 1946
Märkning 8-gul R
Till CVA för reparation.
Påbörjad 1947-05-05. Klar 1947-06-30.
Överlämnat till F 3 1949-04-29
F 3 flottiljverkstad, liten översyn. Påbörjad 1949-10-08 (?), klar 1950-04-17
Kasserat 1952-05-17 med motor typ STWC3 nr 1221.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"