22180 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22180 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22180
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 16 1944-10-19
Godkänt 1944-10-26
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Överlämnat till F 10 1945-04-26

Haveri 1945-11-08. Märkning 10-röd D

Haveri 1946-09-10. Märkning 10-röd D
Motor: TWC3 nr 3637
ff resoffasp J E Hagander (GFSU:1) oskadad

Orsak till haveri: Felbedömning vid landning.
Skadornas omfattning: Vingspets, skevroder skadade.
Beräknad kostnad 2.500:- kr

F 10 flottiljverkstad, liten översyn. Påbörjad 1947-06-14, klar 1947-09-22
F 10 flottiljverkstad, motorbyte. Påbörjad 1949-05-03, klar 1949-06-18
F 10 flottiljverkstad, liten översyn. Påbörjad 1950-01-10, klar 1950-03-28
Överlämnat till F 3 1950-06-15
Kasserat 1952-05-17 med motor typ STWC3 nr 1386.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"