22187 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22187 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22187
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 16 1944-11-11
Godkänt 1944-12-18
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Överlämnat till F 10 1945-04-26

Haveri 1945-06-04. Märkning 10-röd M
Motor: TWC3 nr 3494
Ff resoffasp. Öberg oskadad
Orsak till haveri: Haveri i samband med landning
Skador flygplan: Skada å vänster vingspets.
Beräknad reparationskostnad 400:- kr

Till CVA 1947-03-03 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 3494.
Påbörjad 1947-03-11. Motor typ TWC3 nr 3497 inmonterad.
Klar 1947-06-18.

Haveri 1948-09-13. Märkning 10-röd M

F 10 flottiljverkstad för reparation. Påbörjad 1948-09-13, klar 1949-04-08
Överlämnat till F 3 1949-05-23
Kasserat 1952-05-17 med motor typ TWC3 nr 3460.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"