22213 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22213 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22213
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 13 1944-12-29 med motor typ TWC3 nr 3486
Godkänt 1945-01-09
Märkning 13-13
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Haveri 1946-05-31. Märkning 13-gul M
Motor: TWC3 nr 3033
Ff kapten S Hedberg (GFSU:1-2) oskadad

Orsak till haveri: Orsaken till det skedda kan icke med säkerhet fastställas, enär huven icke kunnat återfinnas.
Skadornas omfattning: Huv borttappad under flygning. Mindre skada å höger höjdroder.
Beräknad kostnad 2.000:- kr

Till CVA 1946-10-02 för liten översyn.
Påbörjad 1946-10-04. Klar 1947-01-08.
Överlämnat till F 5 1947-05-12 som lån
Överlämnat till F 18 1947-10-28

Haveri 1949-02-15

F 18 flottiljverkstad för reparation. Påbörjad 1949-02-28, klar 1949-03-12
F 18 flottiljverkstad för reparation. Påbörjad 1949-04-06, klar 1949-05-10

Haveri 1950-05-02 vid F 18.

Kasserat 1950-06-06. Gångtid 616 tim. Antal flygningar 719 st.
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9941
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: 22213 J 22-1

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Två foton från haveri med J 22 nr 22213.
På baksida på ett av fotografierna står noterat Sölvesborg 2 maj 1950.
002-1162166.jpg
002-1162165.jpg
Men är det verkligen haveriet den 2 maj 1950? Platsen ser mer ut som Sölvesborg än Tullinge.
I Flyghistorisk Revy om J 22, sida 106 anges
plats F 18, Tullinge, att orsak till haveriet var motorstopp. I samband med roteflygning har motorstörning inträffat och flygföraren har ansatt nödlandning som buklandning varvid flygplanet totalhavererat. Ff undkom oskadd.
Med hänsyn till den texten skulle det mycket väl kunna vara haveriet.

Sedan har enligt ovan ytterligare två haverier inträffat. Haveri den 1946-05-31 med tappad huv under flygning, (troligen ej detta haveri - eller?).
Nästa haveri 1949-02-15, uppgifter om detta saknas. Var inträffade detta?

Kan någon hjälpa till att fastställa vilket haveri som de båda foton gäller för.
/Sven-Erik
Bengt Ekbladh

Re: 22213 J 22-1

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Beträffande J 22, 22213 hittar jag enl. anteckningar::
49-04-01 råkade ut för "något!" motor nr. 3483....inga kostnader angivet

1949-10-28 , insänt från F18::Motorstörning::(motor nr. 3483)...tyvärr inga kostnader eller plats. ej heller ev.kod.
har dock namnet...Ljt Wiren....och här finns även F11 nämnt...,kom ljt därifrån?

1950-05-02 hittar jag..22213 då 616 flygtimmar med motor 3483 (464 tim)...
Står, motorskärning, buklandar fältet....kostnad 18500:-

MEN..står inte var.....tyvärr.
Skriv svar

Återgå till "J 22, FFVS J 22"