22171 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22171 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22171
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1944-10-04
Godkänt 1944-10-12
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Haveri 1946-02-15. Märkning 9-blå G
Ff fänrik Nils Palmgren oskadad

Orsak till haveri: Fpl rullat utanför fältgränsen.
Haveriet förorsakats av felbedömning beroende på dis i luften, svag vind och oljestänk på vindrutan i förening med halka på marken, vilken omöjliggjort inbromsning av fpl.
Skadornas omfattning: Diverse skador å landställ, vinge, kroppspanel samt vänster höjdroder. Propeller deformerad
Beräknad kostnad 8.600:- kr

Haveri 1946-05-20. Märkning 9-gul K

Överlämnat till F 8 1946-10-12

Haveri 1947-07-09 vid landning bana 22, F 18. Märkning 8-gul H
Motor: TWC3 nr 3907
Ff B A O Lundkvist (GFSU:1) oskadad

Orsak till haveri: Genomsjunkning vid landning.
Skadornas omfattning: Höger landställsben demolerat. Fäste i kropp för höger landställsben lossslitet. Sprygel 0 upptryckt. Samtliga landställsluckor intryckta. Propellerbladen krökta.
Beräknad kostnad 25.500:- kr

Till CVA 1947-10-28 för reparation.
Påbörjad 1947-11-03. Motor typ TWC3 nr 3474 inmonterad.
Klar 1948-04-03.
Överlämnat till F 3 1949-05-23

Totalhaveri 1949-08-17. Märkning 3-röd H

Kasserat 1949-09-24
Senast redigerad av Leif Fredin den 22 sep 2015, 10:15, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh

Re: 22171 J 22-1

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Leif Fredin skrev:22171 J 22
......
Överlämnat till F 3 1949-05-23
Totalhaveri 1949-08-17. Märkning 3-röd H[/b
Kasserat 1949-09-24


Propelleromställningen brast i luften, landar utanför fältet.
Motor: TWC3 nr 3474.
Mickael Lundgren
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 sep 2014, 15:45

Re: 22171 J 22-1

Inlägg av Mickael Lundgren »

Skall inte datum för totalhaveriet vara den 16/8 1949? Samma dag havererade 22111, båda på Bungefältet. Dagen efter totalhavererade 22253 på samma fält.
Bengt Ekbladh

Re: 22171 J 22-1

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej och välkommen !
Nja...F3 hade tydligen en svår vecka på Gotland i augusti 1949, men tillbuden / haverierna hände enl. Kra (Krigsarkivets) analer enligt följande::

22111
Thav. 1949-08-16.., F3 -röd S, skador på planet vid landning Bunge, pilot fur. Edlund.
Motor nr.3438

22171
(T)hav. 1949-08-17 F3-röd H, motorns varvtal minskade, skador vid landning Bunge , pilot
vk Larsson.
Propelleromställningen brast i luften , landar utanför fältet, motor var nr. 3474

22253.
(T)hav. 1949-08-22....F3-röd O, Groung Loop efter gasavdrag pga misslyckad start Bunge
pilot vk Axelsson , motor nr. 3493

Du kanske tänker på 22252 F10 som skadas 1949-08-17 vid skjutning mot markmål,
Vet ej var , men planet reparerades.

Datumen stämmer vad Leif skriver och jämfört med Kra uppgifter
Eller har du andra uppgifter?
mvh Bengt
Skriv svar

Återgå till "J 22, FFVS J 22"