22221 J 22-2

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22221 J 22-2

Inlägg av Leif Fredin »

22221
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Godkänt 1944-08-21
Levererat till F 9 1945-01-14
Godkänt 1945-01-30
Typbeteckning ändrad till J 22-2 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Haveri 1946-05-07. Märkning 9-röd P
Motor: TWC3 nr 3497
Ff kadett Segersten oskadad

Orsak till haveri: Kollision på marken. Sedan den vid fpl 22115 tjänstgörande mekanikern på tecken från ff lämnat sin plats vid ena vingen, kolliderade planet med framförvarande fpl 22221, vilken stannats på stopptecken från trafikledaren.
Skadornas omfattning: Höger vinge skadad i framkanten. Propellerbladen böjda.
Beräknad kostnad 1.550:- kr

Till flottiljverkstad 1946-05-07 för reparation.
Klar 1946-06-05.
Överlämnat till F 10 1946-07-16
Till CVA 1946-08-16 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 3497.
Påbörjad 1946-08-21. Motor typ TWC3 nr 3276 inmonterad.
Klar 1946-11-07.

Bild

Haveri 1947-09-08. Märkning 10-röd B
Fpl 22197 körde på fpl 22221
Skadornas omfattning: Propeller, vingpanel, sporrvaggans infästning.
Beräknad kostnad 1.400:- kr

Haveri 1949-05-16 vid Rinkaby. Märkning 10-röd B
Ff furir Sven Åke Arnold Larsson (FFSU) oskadad
Vid landning å Rinkaby flygfält ansattes sättningen för högt och fpl sjönk igenom.

F 10 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1949-05-23, klar 1949-06-15
F 10; liten översyn. Påbörjad 1949-10-12, klar 1950-01-18
F 21 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1950-03-21, klar 1950-05-05
Överlämnat till F 3 1950-11-16
Kasserat 1952-05-17 med motor typ TWC3 nr 3497.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"