22228
FFVS J22
Levererad 45-06-06, till F9, Kod: Röd M
Senare kod Röd X
Godkänd 45-06-22
Totalhaveri 45-12-06 vid Rörö i Bohuslän
Kasserad 45-12-15
22228 , J22
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
22228 , J22
Senast redigerad av Klas Andersson den 30 okt 2013, 20:40, redigerad totalt 3 gånger.
Re: 22128 , J22
J 22 22228
Redan i 1945-01- .. testas? Planet vid FFVS för att 1945-02-05 på FC råka ut för sönderblåst huv efter dykprov
Kostnaden blev 35000:- , det skall finnas bilder,och
Gångtiden var Bara 3 timmar både för plan o motor.
Motornumret är här angivet till 3105...MEN måste vara felskrivning för 1305
Haveriet var som Klas skriver 1945-12-06 med STW-C3 1305
Finns uppgifter vad proven vid FFVS och FC handlade om?
Bengt
Redan i 1945-01- .. testas? Planet vid FFVS för att 1945-02-05 på FC råka ut för sönderblåst huv efter dykprov
Kostnaden blev 35000:- , det skall finnas bilder,och
Gångtiden var Bara 3 timmar både för plan o motor.
Motornumret är här angivet till 3105...MEN måste vara felskrivning för 1305
Haveriet var som Klas skriver 1945-12-06 med STW-C3 1305
Finns uppgifter vad proven vid FFVS och FC handlade om?
Bengt
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 22228 , J22
Jag har inga uppgifter om att några speciella prov för FC skulle göras med 22228. Flygplanets slutmontering var avslutad 1944-12-29, under januari 1945 slutbesiktning och provflygning.
Havererade vid provflygning 1945-02-05 och reparerades vid FFVS.
Motornumret vid haveritillfället kan mycket väl vara 3105 om motorn var av typ TW C3, felskrivningen då troligen ”S” framför TW C3.
I en skrivelse från FFVS till F 9, F 13 och F 16 daterad 1945-01-08 efterfrågades flottiljernas önskemål angående märkning på de fpl som skulle levereras. F 9 svarade i skrivelse daterad 1945-05-29 att fpl 22228 skulle märkas röd X. (I samma skrivelse önskades för fpl 22112 att det skulle märkas röd V).
Havererade vid provflygning 1945-02-05 och reparerades vid FFVS.
Motornumret vid haveritillfället kan mycket väl vara 3105 om motorn var av typ TW C3, felskrivningen då troligen ”S” framför TW C3.
I en skrivelse från FFVS till F 9, F 13 och F 16 daterad 1945-01-08 efterfrågades flottiljernas önskemål angående märkning på de fpl som skulle levereras. F 9 svarade i skrivelse daterad 1945-05-29 att fpl 22228 skulle märkas röd X. (I samma skrivelse önskades för fpl 22112 att det skulle märkas röd V).
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 22228 , J22
22228
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Nödlandning 1945-02-05 vid FFVS Bromma.
Motor: STWC3 nr 1305 (troligen)
Ff furir Ulf Dahlqvist skadad. Nyckelbensbrott, underarmsbrott och lindrig hjärnskakning.
Orsak till nödlandning: Sönderblåst huv
Orsak till haveri: Ff skadad av huven så han ej utförde riktig landning (flygplanet slog runt).
Skador flygplan: Propeller, överbyggnad, fena, sidoroder, vingar skadade
Beräknad reparationskostnad 35.000:- kr
Typbeteckning ändrad till J 22-2 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Levererat till F 9 1945-06-06
Märkning 9-röd X
Godkänt 1945-06-20
Haveri 1945-12-06. Märkning 9-röd X
Motor: STWC3 nr 1305
Ff vpl vicekorpral Gunnar S. Zethelius omkom
Kasserat 1945-12-15. Gångtid 104 tim. Antal flygningar 141 st. Motor tp STWC3 nr 1305, gångtid 104 tim.
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Nödlandning 1945-02-05 vid FFVS Bromma.
Motor: STWC3 nr 1305 (troligen)
Ff furir Ulf Dahlqvist skadad. Nyckelbensbrott, underarmsbrott och lindrig hjärnskakning.
Orsak till nödlandning: Sönderblåst huv
Orsak till haveri: Ff skadad av huven så han ej utförde riktig landning (flygplanet slog runt).
Skador flygplan: Propeller, överbyggnad, fena, sidoroder, vingar skadade
Beräknad reparationskostnad 35.000:- kr
Typbeteckning ändrad till J 22-2 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Levererat till F 9 1945-06-06
Märkning 9-röd X
Godkänt 1945-06-20
Haveri 1945-12-06. Märkning 9-röd X
Motor: STWC3 nr 1305
Ff vpl vicekorpral Gunnar S. Zethelius omkom
Kasserat 1945-12-15. Gångtid 104 tim. Antal flygningar 141 st. Motor tp STWC3 nr 1305, gångtid 104 tim.