22230 J 22-2

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22230 J 22-2

Inlägg av Leif Fredin »

22230
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1945-02-23
Godkänt 1945-03-01
Typbeteckning ändrad till J 22-2 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Nödlandning 1945-11-20. Märkning 9-vit B
Motor: STWC3 nr 1288
Ff kapten Ahlström oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning
Orsak till haveri: Buklandning.
Skador flygplan: Större skador å buken.
Skador motor: Tändkabelring, tändhattar, stötstång med skyddsrör samt fäströren på två cylindrar söndrade. Samtliga propellerblad krökta.
Beräknad reparationskostnad: 10.000:- kr

Till CVA 1945-11-30 för haverireparation.
Påbörjad 1947-01-28.
Klar 1946-07-27
F 9 flottiljverkstad, modifiering. Påbörjad 1947-01-09 (?), klar 1947-02-17 (?)
Överlämnat till F 10 1948-08-19
F 10 flottiljverkstad; liten översyn. Påbörjad 1948-08-23, klar 1948-12-17
Överlämnat till F 3 1949
Kasserat 1951-10-12. Gångtid total 444 tim, efter LF 302 tim. Antal flygningar 556 st. Motor typ TWC3 nr 2984, gångtid total 633 tim, efter SM 296 tim.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"