22234 J 22-2

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22234 J 22-2

Inlägg av Leif Fredin »

22234
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Haveri 1945-02-05 vid F 8
Motor: STWC3 nr 1291
Ff furir Assar Svensson oskadad
Orsak till haveri: Fpl på nosen vid körning mot snöhinder
Skador flygplan: Propellern skadad
Beräknad reparationskostnad 3.000:- kr

Levererat till F 16 1945-03-05
Typbeteckning ändrad till J 22-2 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Godkänt 1945-03-13
Märkning 16-gul K

Bild

Överlämnat till F 10 1945-04-05
F 10 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-07-26, klar 1948-03-31

Haveri 1949-01-12 vid F 10. Märkning 10-blå K
Ff förvaltare John Erik Gunnar Johansson (AFT) oskadad
Fpl girade vid start i sidvind på isbelagd del av startbanan.
Fpl J 22 girade strax efter gaspådrag vid start kraftigt höger och lämnade banan (c:a 30°). Vid passage av en förbindelsebana under byggnad, slogs sporrstället in. Fpl fortsatte på fältet med stjärten glidande på sidorodret. Start på bana 32 framför 1. div utkörningsbana omkring 1450.
Skador fpl: 2 rör i stålrörsstomme deformerade. Underpanel, kropp reparabel. Sidorodersegment kass. Vänster huvudställsdäck kass.

F 10 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1949-01-12, klar 1949-02-25
F 10 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1950-05-15, klar 1950-09-06
Överlämnat till F 3 1950-10-07
Kasserat 1952-05-17.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"