Hej!
Läser i Örnsköldsviks Posten den 12 april 1937 om ett flyghaveri i Köpmanholmen. Det var Allers Familje Journal som hyrt en maskin av Jönköpings FK. De var ute på en turnè med flyguppstigningar. När den skulle landa efter första turen brast isen och kärran sjönk. De två passagerarna och piloten krossade en ruta för att ta sig upp på vingarna. Isbrytaren Atle bärgade maskinen och lämmnade den ute vid Strängön på fastare is.Piloten tog sedan hand om maskinen.
Är det någon av er läsare som känner till den här händelsen?
Tack på förhand.
MVH
Alf.J
Köpmanholmen flyghaveri 1937
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Köpmanholmen flyghaveri 1937
Hej.
Du skriver att i Örnsköldsviks Posten den 12 april 1937 står det om ett flyghaveri i Köpmanholmen
Vi får väl anta att haveriet skett någon dag dessförinnan.
Du skriver även att maskinen hyrts av Jönköpings FK.
Jönköpings Flygaktiebolag (hette Jönköpings FK så då?)
hade i augusti 1936 anskaffat följande:
Avro Auion SE-AEZ för skolflygningar.
…...enligt civilreg. Nödlandar planet 1937-10-01, nos och ställ sönderslagna, står ej var.
Vidare fanns.
Stinson Junior SE-AFE för passagerarflygningar .
Tyvärr inget om ”ett flyghaveri i Köpmanholmen”,samt hjälpen av Atle, men kan kanske ge en liten vink?
Mvh Bengt
Du skriver att i Örnsköldsviks Posten den 12 april 1937 står det om ett flyghaveri i Köpmanholmen
Vi får väl anta att haveriet skett någon dag dessförinnan.
Du skriver även att maskinen hyrts av Jönköpings FK.
Jönköpings Flygaktiebolag (hette Jönköpings FK så då?)
hade i augusti 1936 anskaffat följande:
Avro Auion SE-AEZ för skolflygningar.
…...enligt civilreg. Nödlandar planet 1937-10-01, nos och ställ sönderslagna, står ej var.
Vidare fanns.
Stinson Junior SE-AFE för passagerarflygningar .
Tyvärr inget om ”ett flyghaveri i Köpmanholmen”,samt hjälpen av Atle, men kan kanske ge en liten vink?
Mvh Bengt
Re: Köpmanholmen flyghaveri 1937
Hej!
Haveriet inträfade den 11 april på eftermiddagen enl ÖP. Pilot var löjtnant Nylander. Enl, ÖP var maskinen inte försäkrad. Det försa rädnings försöket gjordes av bogserbåten Köpmanholmen. De försökte att bogsera in maskinen med hjälp av pontoner som fästs vid planet, men de fick avbryta försöket, och tillkalla Isbrytaren Atle som fanns i området. Vid 8 tiden på kvällen hade man inte lyckats bärga planet Det konstiga är att maskinen lämmnades ute vid en ö där Nylander tog han om planet. Kunde han verkligen flyga därifrån med en motor som varit under vattnet? Läser också att landsfiskal Norlander i Bjästa skulle utreda olyckan.
MVH
ALF.J
Haveriet inträfade den 11 april på eftermiddagen enl ÖP. Pilot var löjtnant Nylander. Enl, ÖP var maskinen inte försäkrad. Det försa rädnings försöket gjordes av bogserbåten Köpmanholmen. De försökte att bogsera in maskinen med hjälp av pontoner som fästs vid planet, men de fick avbryta försöket, och tillkalla Isbrytaren Atle som fanns i området. Vid 8 tiden på kvällen hade man inte lyckats bärga planet Det konstiga är att maskinen lämmnades ute vid en ö där Nylander tog han om planet. Kunde han verkligen flyga därifrån med en motor som varit under vattnet? Läser också att landsfiskal Norlander i Bjästa skulle utreda olyckan.
MVH
ALF.J
Re: Köpmanholmen flyghaveri 1937
>>Det konstiga är att maskinen lämmnades ute vid en ö (Strängön ) där Nylander tog han om planet. Kunde han verkligen flyga därifrån med en motor som varit under vattnet? Läser också att landsfiskal Norlander i Bjästa skulle utreda olyckan.
>>
Alla 4 Gävle tidningar har i stort sett samma artikel om händelsen.
Dock sägs att ::
Atle fortsätter kl.5 på måndagsmorgonen från Köpmanholmen för att föra det bärgade planet till Örnsköldsvik
Och det verkar väl vara det naturliga?
Ingen som har data om Stinson Junior SE-AFE som väl är planet ?
>>
Alla 4 Gävle tidningar har i stort sett samma artikel om händelsen.
Dock sägs att ::
Atle fortsätter kl.5 på måndagsmorgonen från Köpmanholmen för att föra det bärgade planet till Örnsköldsvik
Och det verkar väl vara det naturliga?
Ingen som har data om Stinson Junior SE-AFE som väl är planet ?
Re: Köpmanholmen flyghaveri 1937
Hej!
Har nu läst i Örnsköldsviks Allehanda om händelsen. De skriver att det är en Stinson maskin och de kom närmast från Nyland- Kramfors. Piloten och färdmekanikern hade blivit varnade om den svaga isen. Det finns ingen bild i tidningen. Ja det logiska är att Atle lämmnade masinen i Ö-vik.
Tack nu vet jag lite mer om den här händelsen.
MVH
ALF.J
Har nu läst i Örnsköldsviks Allehanda om händelsen. De skriver att det är en Stinson maskin och de kom närmast från Nyland- Kramfors. Piloten och färdmekanikern hade blivit varnade om den svaga isen. Det finns ingen bild i tidningen. Ja det logiska är att Atle lämmnade masinen i Ö-vik.
Tack nu vet jag lite mer om den här händelsen.
MVH
ALF.J