Claes Zetterberg/Tp 4 konst/FLYG #3/1943
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Mikael Östberg
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 23 maj 2011, 13:55
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Claes Zetterberg/Tp 4 konst/FLYG #3/1943
Hej!
Är det någon som känner till konstnären Claes Zetterberg? Han verkar ha specialiserat sig på marina motiv (båtar) men även, i ett fall, flygplan. Bifogad bild kommer från tidningen "Flyg". Tyvärr vet jag inte vilket år eller nummer. Jag fick bilden skickad till mig för en massa år sedan av någon vänlig själ som jag tyvärr glömt namnet på (det var en herrans massa hårddiskar sedan).
Frågor:
- Är det någon som vet om denna bild existerar i original, som tavla alltså?
- Är det någon som råkar veta vilken utgåva av "Flyg" denna bild är tagen från, och kanske är villig att skicka mig en kopia i högre upplösning.
Bästa hälsning,
Mikael Ö.
Är det någon som känner till konstnären Claes Zetterberg? Han verkar ha specialiserat sig på marina motiv (båtar) men även, i ett fall, flygplan. Bifogad bild kommer från tidningen "Flyg". Tyvärr vet jag inte vilket år eller nummer. Jag fick bilden skickad till mig för en massa år sedan av någon vänlig själ som jag tyvärr glömt namnet på (det var en herrans massa hårddiskar sedan).
Frågor:
- Är det någon som vet om denna bild existerar i original, som tavla alltså?
- Är det någon som råkar veta vilken utgåva av "Flyg" denna bild är tagen från, och kanske är villig att skicka mig en kopia i högre upplösning.
Bästa hälsning,
Mikael Ö.
Senast redigerad av Mikael Östberg den 20 mar 2014, 16:35, redigerad totalt 2 gånger.
- Mikael Östberg
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 23 maj 2011, 13:55
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Claes Zetterberg/Tp 4 konst
Kul att en hel del personer har varit in och tittat på detta inlägg... men är det verkligen ingen som har något tips på vilken utgåva av "FLYG" bilden kommer från eller var ett eventuellt original kan hänga?
Hoppas på hjälp.
Mikael
Hoppas på hjälp.
Mikael
Re: Claes Zetterberg/Tp 4 konst
Skall kolla de "Flyg" jag har! ,( källar-tillvaru numera.)
Tills dess,skrev detta för ett tag sen.
>>1944-02-22 råkar Tp 4 ..7 ( F21 ) ut för att höger skida tappas i luften, med skador på nos och propeller till en beräknad kostnad av 4000:-
Motorerna var Wright Whirlwind , WwE3 nr 18287 och 18288>>
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=97&t=7712
Finns det kanske meruppgifter o bilder?
Men frågan var ju om konstnären Claes Zetterberg samt Bilden.
Tills dess,skrev detta för ett tag sen.
>>1944-02-22 råkar Tp 4 ..7 ( F21 ) ut för att höger skida tappas i luften, med skador på nos och propeller till en beräknad kostnad av 4000:-
Motorerna var Wright Whirlwind , WwE3 nr 18287 och 18288>>
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=97&t=7712
Finns det kanske meruppgifter o bilder?
Men frågan var ju om konstnären Claes Zetterberg samt Bilden.
- Mikael Östberg
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 23 maj 2011, 13:55
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Claes Zetterberg/Tp 4 konst
Hej Bengt,
Vore fint om du orkade kolla dina FLYG vid tillfälle. Skulle gissa att det är en utgåva mellan 1940-45 då Tp 4 fortfarande var ny och spännande.
Angående det haveri du anger så finns det en bild i tidningen KONTAKT #88 på sidan 9 som visar Tp 4 på nosen efter "Ett litet missöde..." på 40-talet. Skulle kunna vara tillbudet nu nämner. Bilden finns också på min sida om flygambulansen.
http://hem.bredband.net/Beech18R/galleri.htm (sista bilden)
M
Vore fint om du orkade kolla dina FLYG vid tillfälle. Skulle gissa att det är en utgåva mellan 1940-45 då Tp 4 fortfarande var ny och spännande.
Angående det haveri du anger så finns det en bild i tidningen KONTAKT #88 på sidan 9 som visar Tp 4 på nosen efter "Ett litet missöde..." på 40-talet. Skulle kunna vara tillbudet nu nämner. Bilden finns också på min sida om flygambulansen.
http://hem.bredband.net/Beech18R/galleri.htm (sista bilden)
M
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Claes Zetterberg/Tp 4 konst
Kan också meddela att Zetterberg gjorde omslagen till en hel del nummer av tidskriften Flyg.
- Mikael Östberg
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 23 maj 2011, 13:55
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Claes Zetterberg/Tp 4 konst
Fantastiskt! Tack för hjälpen.Bengt Ekbladh skrev:Hej.
Bilden finns i Flyg 3/1943 sid 4
Bengt
Du råkar inte ha en skanner?
M
- Mikael Östberg
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 23 maj 2011, 13:55
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Claes Zetterberg/Tp 4 konst
Inte bara marinmotiv således. Intressant. Får nog ta och kolla litet närmare på mina gamla flygtidningar.Mats Averkvist skrev:Kan också meddela att Zetterberg gjorde omslagen till en hel del nummer av tidskriften Flyg.
Tack Mats!
m
- Mikael Östberg
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 23 maj 2011, 13:55
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Claes Zetterberg/Tp 4 konst
Det var synd... men en digitalkamera då?Bengt Ekbladh skrev:Tyvärr ingen skanner Mikael.
Re: Claes Zetterberg/Tp 4 konst/FLYG #3/1943
Hej Mikael.
Har just nu lite tekniska problem !
Lovar Inget, men kanske under helgen kan vi hitta på nått?
mvh Bengt
Har just nu lite tekniska problem !
Lovar Inget, men kanske under helgen kan vi hitta på nått?
mvh Bengt
- Mikael Östberg
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 23 maj 2011, 13:55
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Claes Zetterberg/Tp 4 konst/FLYG #3/1943
Hej Bengt,
Jo, gärna det. Kontakta mig via PM så kan vi språkas vidare.
Mikael
Jo, gärna det. Kontakta mig via PM så kan vi språkas vidare.
Mikael
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 23 apr 2014, 18:11
Re: Claes Zetterberg/Tp 4 konst/FLYG #3/1943
Hej
Claes Zetterberg bodde på Södravägen 32/Burgårdsgatan, alldeles vid korsvägen. Vi håller på med en bok om husets och dess invånare. Här ett citat från det kapitel som handlar om Claes Zetterberg:
En trappa upp på Burgårdsgatan 7 bodde familjen Zetterberg. ”Det jag mest kommer ihåg från huset var nog hur det värmdes upp”, berättar Tomas Zetterberg, en av sönerna i familjen.” Regelbundet kanske en gång i månaden kom en häst med kärra fram till huset och parkerade strax innan ingången. Det var precis under mitt sovrumsfönster och jag kunde se hur kusken hoppade av och satte på hästen en tornister fylld av hö så hästen kunde stå och äta litet under tiden lasten tömdes. Sedan satte kusken på sig ett huvuddok som täckte axlarna och bar kolsäck efter kolsäck fram till en lucka i väggen och hällde ned kolet in till det rum som nu är tvättstuga. Det var en spännande syn för en grabb som var född mitt inne i stan, där hästar inte var så vanliga. Jag vet inte hur länge huset eldades med kol, men det var åtminstone till runt 1956-57”
Familjen Zetterberg flyttade in på Burgårdsgatan redan 1946 Claes Zetterberg var från början utbildad reklamtecknare men kom så småningom att specialisera sig på att måla fartyg. Redan i sin ungdom på trettiotalet gjorde han några resor med m/s Gripsholm. Han fick sin utbildning i Stockholm där han också stannade kvar några år innan han flyttade till Göteborg
Han ritade annonser för t ex Otto Berlins herrekipering på Rosenlundsplatsens (Den lilla bazaren som blev en avlandets största herrekiperingar”), Sko-Åbergs på Södra Larmgatan (”Väskor och skor i samma affär”) och den Svenska Bergborrmaskinen Warsop (”Bergsäker i sitt slag”). Men gjorde även omslag och illustrationer till tidningar som Teknik och Hobby, Filmjournalen, Svensk motortidning, Flyg och Motornyheterna. Han var skicklig på att rita bilar och flygplan men även en god porträttecknare.
Fartygsmålandet var till en början en fritidaktivitet, men så småningom så viktigt att han ändrade sin titel från reklamtecknare till marinmålare i telefonkatalogen. Han baserade sina målningar på studier i hamnen eller ritningar. Han gjorde både akvareller och oljemålningar. Den första fartygsmålningen han gjorde 1949 föreställde M/s Stockholm, som då var alldeles nybyggd och det tredje fartyget med det namnet som seglat för Svenska Amerikalinjen. M/s Stockholm är mest känd för att den 1956 kolliderade med det Italienska Andrea Doria. Efter det att Svenska Amerikalinjen lades ner såldes m/s Stockholm vidare till andra rederiet och seglar faktiskt fortfarande. Nu som kryssningsfartyg under namnet Athena.
För att göra målningen mer dramatiskt målade han M/S Stockholm i full storm, vilket var en felspekulation. Rederiet ville inte påminna passagerarna att det kunde storma ordentligt på resan över Atlanten Dessutom hade fartyget litet dåligt rykte, eftersom det klarade hög sjö dåligt. Det slutade rulla först när man försett fartyget med stabilisatorer. Så den tavlan fick han inte såld på Svenska Amerikalinjen. Däremot köpte man den på Transatlantics kontor. Där satt kanske mer erfarna sjöbussar som inte var så kvackelmagade som vanliga passagerare. Under den här perioden gick rederierna lysande och det hörde till att man på kontoret hade målningar av sina fartyg. Svenska och utländska rederier beställde målningar som Claes Zetterberg exekverade i en strid ström. Enbart det norska rederiet Ole Schröder i Oslo beställde 100 målningar. Sammanlagt blev det över 500 stycken. Lastfartyg, passagerarfartyg och inte minst tankfartyg. Claes Zetterberg lär vara den svenska konstnär som målat flesta tankbåtar. På 70talet slutade man bygga båtar i norden och han övergick därför till att måla segelfartyg från 1800 och 1900talen, både fullriggare och mindre kappseglingsbåtar ofta med ett dramatiskt upprört hav i bakgrunden. Där var alla P-båtarna (Pamir, Preussen, Padua etc) och även Gustaf Erikssons Ålandsbåtar. ”För oss barn var det inte alltid så kul med en målande pappa”, berättar sonen Tomas, ” för han ville vara ifred på helgerna och då var man tvungen att följa med mamma på långpromenader till ex Bertilssons stuga”
1983 hade Sjöfartsmuseet en stor utställning med Claes målningar och har ett flertal kvar i sina samlingar
Claes dog 1998.
Källor
Maria Engman f Zetterberg, Tomas Zetterberg
Sjöfartsmueet
Skutemålare av Sture Händel och Johnny Riert, Uppsala 1996
Boken som kommer att vara rikt illustrerad med kort på Claes och flera av hans tekningar kommer till hösten. Jag har också mång andra inskannade bilder på flyg o bilar mm som inte får plats i boken
hälsningar
Svante Kjellberg
Claes Zetterberg bodde på Södravägen 32/Burgårdsgatan, alldeles vid korsvägen. Vi håller på med en bok om husets och dess invånare. Här ett citat från det kapitel som handlar om Claes Zetterberg:
En trappa upp på Burgårdsgatan 7 bodde familjen Zetterberg. ”Det jag mest kommer ihåg från huset var nog hur det värmdes upp”, berättar Tomas Zetterberg, en av sönerna i familjen.” Regelbundet kanske en gång i månaden kom en häst med kärra fram till huset och parkerade strax innan ingången. Det var precis under mitt sovrumsfönster och jag kunde se hur kusken hoppade av och satte på hästen en tornister fylld av hö så hästen kunde stå och äta litet under tiden lasten tömdes. Sedan satte kusken på sig ett huvuddok som täckte axlarna och bar kolsäck efter kolsäck fram till en lucka i väggen och hällde ned kolet in till det rum som nu är tvättstuga. Det var en spännande syn för en grabb som var född mitt inne i stan, där hästar inte var så vanliga. Jag vet inte hur länge huset eldades med kol, men det var åtminstone till runt 1956-57”
Familjen Zetterberg flyttade in på Burgårdsgatan redan 1946 Claes Zetterberg var från början utbildad reklamtecknare men kom så småningom att specialisera sig på att måla fartyg. Redan i sin ungdom på trettiotalet gjorde han några resor med m/s Gripsholm. Han fick sin utbildning i Stockholm där han också stannade kvar några år innan han flyttade till Göteborg
Han ritade annonser för t ex Otto Berlins herrekipering på Rosenlundsplatsens (Den lilla bazaren som blev en avlandets största herrekiperingar”), Sko-Åbergs på Södra Larmgatan (”Väskor och skor i samma affär”) och den Svenska Bergborrmaskinen Warsop (”Bergsäker i sitt slag”). Men gjorde även omslag och illustrationer till tidningar som Teknik och Hobby, Filmjournalen, Svensk motortidning, Flyg och Motornyheterna. Han var skicklig på att rita bilar och flygplan men även en god porträttecknare.
Fartygsmålandet var till en början en fritidaktivitet, men så småningom så viktigt att han ändrade sin titel från reklamtecknare till marinmålare i telefonkatalogen. Han baserade sina målningar på studier i hamnen eller ritningar. Han gjorde både akvareller och oljemålningar. Den första fartygsmålningen han gjorde 1949 föreställde M/s Stockholm, som då var alldeles nybyggd och det tredje fartyget med det namnet som seglat för Svenska Amerikalinjen. M/s Stockholm är mest känd för att den 1956 kolliderade med det Italienska Andrea Doria. Efter det att Svenska Amerikalinjen lades ner såldes m/s Stockholm vidare till andra rederiet och seglar faktiskt fortfarande. Nu som kryssningsfartyg under namnet Athena.
För att göra målningen mer dramatiskt målade han M/S Stockholm i full storm, vilket var en felspekulation. Rederiet ville inte påminna passagerarna att det kunde storma ordentligt på resan över Atlanten Dessutom hade fartyget litet dåligt rykte, eftersom det klarade hög sjö dåligt. Det slutade rulla först när man försett fartyget med stabilisatorer. Så den tavlan fick han inte såld på Svenska Amerikalinjen. Däremot köpte man den på Transatlantics kontor. Där satt kanske mer erfarna sjöbussar som inte var så kvackelmagade som vanliga passagerare. Under den här perioden gick rederierna lysande och det hörde till att man på kontoret hade målningar av sina fartyg. Svenska och utländska rederier beställde målningar som Claes Zetterberg exekverade i en strid ström. Enbart det norska rederiet Ole Schröder i Oslo beställde 100 målningar. Sammanlagt blev det över 500 stycken. Lastfartyg, passagerarfartyg och inte minst tankfartyg. Claes Zetterberg lär vara den svenska konstnär som målat flesta tankbåtar. På 70talet slutade man bygga båtar i norden och han övergick därför till att måla segelfartyg från 1800 och 1900talen, både fullriggare och mindre kappseglingsbåtar ofta med ett dramatiskt upprört hav i bakgrunden. Där var alla P-båtarna (Pamir, Preussen, Padua etc) och även Gustaf Erikssons Ålandsbåtar. ”För oss barn var det inte alltid så kul med en målande pappa”, berättar sonen Tomas, ” för han ville vara ifred på helgerna och då var man tvungen att följa med mamma på långpromenader till ex Bertilssons stuga”
1983 hade Sjöfartsmuseet en stor utställning med Claes målningar och har ett flertal kvar i sina samlingar
Claes dog 1998.
Källor
Maria Engman f Zetterberg, Tomas Zetterberg
Sjöfartsmueet
Skutemålare av Sture Händel och Johnny Riert, Uppsala 1996
Boken som kommer att vara rikt illustrerad med kort på Claes och flera av hans tekningar kommer till hösten. Jag har också mång andra inskannade bilder på flyg o bilar mm som inte får plats i boken
hälsningar
Svante Kjellberg
- Mikael Östberg
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 23 maj 2011, 13:55
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Claes Zetterberg/Tp 4 konst/FLYG #3/1943
Hej Svante,
Tack för informationen om Claes! Mycket intressant.
Jag har nyligen fått tag på ett stort antal utgåvor av tidskriften Flyg och kan konstatera att Claes Zetterberg var flitigt anlitad som omslagsillustratör. Roligt att höra att han verkar ha haft en framgångsrik karriär även om det var tunt med information på webben. Hoppas att er bok gör ändring på det. Jag ska i alla fall kolla in den när den är klar.
Än en gång tack!
/Mikael
Tack för informationen om Claes! Mycket intressant.
Jag har nyligen fått tag på ett stort antal utgåvor av tidskriften Flyg och kan konstatera att Claes Zetterberg var flitigt anlitad som omslagsillustratör. Roligt att höra att han verkar ha haft en framgångsrik karriär även om det var tunt med information på webben. Hoppas att er bok gör ändring på det. Jag ska i alla fall kolla in den när den är klar.
Än en gång tack!
/Mikael