Teknikens värld årgång 1951
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
Teknikens värld årgång 1951
Hej samlare av gamla flygtidskrifter!
Jag söker efter en bild tagen under flygutbildningen på Ljungbyhed någon gång sommaren 1951. Bilden visades troligen i augustinumret av Teknikens värld (hette tidningen så?).
Hoppas nu på att någon samlare har aktuell artikel.
Bilden (i artikeln) föreställer tre kamrater som springer med fallskärmarna på ryggen (mot de osynliga flygplanen). Min gamle kompis från förr syns allra först trots att han inte var alltför hurtig...
Han förklarade sen mellan skål och vägg att han låg rätt långt bak i ledet men fotografen råkade bara knäppa så här lägligt.
En härlig bild tycker jag. Den vill jag ha!
Jag söker efter en bild tagen under flygutbildningen på Ljungbyhed någon gång sommaren 1951. Bilden visades troligen i augustinumret av Teknikens värld (hette tidningen så?).
Hoppas nu på att någon samlare har aktuell artikel.
Bilden (i artikeln) föreställer tre kamrater som springer med fallskärmarna på ryggen (mot de osynliga flygplanen). Min gamle kompis från förr syns allra först trots att han inte var alltför hurtig...
Han förklarade sen mellan skål och vägg att han låg rätt långt bak i ledet men fotografen råkade bara knäppa så här lägligt.
En härlig bild tycker jag. Den vill jag ha!
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Ett icke-svar
Hej Robert!
Jag har några Teknikens Värld, köpta antikvariskt. Dock ingen med de bilder du söker.
Det verkar som ett större reportage gjordes på Ljungbyhed 1951 (kikar man i SFF bildarkiv verkar det som det var något "jippo" i slutet av augusti om jag nu minns rätt) och i "Ett år i luften" 1952 finns en artikel "Vägen till vingarna" med många bilder. Bl a av Bestmann med många nuffror på motorhuven och ett gruppfoto av elever i sina overaller med i bakgrunden Bestmann, Sk 16 och en J 9 (märkt F 8, nr 56, kanske en B 6 men jag ser ingen bomb...). Med tanke på hur många som slog ihjäl sig så är det en bild som i dag väcker känslor.
Lasse S
Jag har några Teknikens Värld, köpta antikvariskt. Dock ingen med de bilder du söker.
Det verkar som ett större reportage gjordes på Ljungbyhed 1951 (kikar man i SFF bildarkiv verkar det som det var något "jippo" i slutet av augusti om jag nu minns rätt) och i "Ett år i luften" 1952 finns en artikel "Vägen till vingarna" med många bilder. Bl a av Bestmann med många nuffror på motorhuven och ett gruppfoto av elever i sina overaller med i bakgrunden Bestmann, Sk 16 och en J 9 (märkt F 8, nr 56, kanske en B 6 men jag ser ingen bomb...). Med tanke på hur många som slog ihjäl sig så är det en bild som i dag väcker känslor.
Lasse S
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
J9
Hej Lasse!
När du nämner Ljungbyheds Seversky (J9) så väcks ambivalenta känslor.
Den brukade vår flygchef kapten Rehnvall använda för att kolla oss i luften.
De som inte hade rent mjöl i påsen fick flyga så att siffran på stjärten på SK25:an (eller SK16) inte syntes. Men J9:an gick fort och kunde svänga bra.
Samma år hade vi även en massa S18 och Spitfire på Ljungbyhed (F!!)
Året därpå var raceråken (och Rehnvall) borta från F5.
"Luftens skinnknutte" lever fortfarande! Hur det står till med J9:an vet jag däremot inte.
När du nämner Ljungbyheds Seversky (J9) så väcks ambivalenta känslor.
Den brukade vår flygchef kapten Rehnvall använda för att kolla oss i luften.
De som inte hade rent mjöl i påsen fick flyga så att siffran på stjärten på SK25:an (eller SK16) inte syntes. Men J9:an gick fort och kunde svänga bra.
Samma år hade vi även en massa S18 och Spitfire på Ljungbyhed (F!!)
Året därpå var raceråken (och Rehnvall) borta från F5.
"Luftens skinnknutte" lever fortfarande! Hur det står till med J9:an vet jag däremot inte.
Senast redigerad av Robert Widmark den 11 jul 2008, 22:06, redigerad totalt 1 gång.
Var inte nr.13 nästan varje år ett FV-Nummer??
Köpte för många år sen ett antal årgångar TV från en i Sibbhult.
Hade tyvärr för ett antal år sen översvämning i källaren
Har just nu inte koll på läsbarheten
Skall kolla
>>Samma år hade vi även en massa S18 och Spitfire på Ljungbyhed (F!!)
Året därpå var raceråken (och Rehnvall) borta från F5.>>
Har du mer info om F11 divisionen på F5?
Bengt
Köpte för många år sen ett antal årgångar TV från en i Sibbhult.
Hade tyvärr för ett antal år sen översvämning i källaren
Har just nu inte koll på läsbarheten
Skall kolla
>>Samma år hade vi även en massa S18 och Spitfire på Ljungbyhed (F!!)
Året därpå var raceråken (och Rehnvall) borta från F5.>>
Har du mer info om F11 divisionen på F5?
Bengt
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: J9
Kommer att tänka på sommaren 1952 då vi hade sommarsemester tillsammans med två flygaränkor med Ljungbyheds-bakgrund; min ingifta faster samt hennes väninna samt deras battingar. Väninnan berättade med viss sarkasm i rösten att lokaltidningen skrivit att hennes man "hade gått in för vikning".Robert Widmark skrev:Hej Lasse!
När du nämner Ljungbyheds Seversky (J9) så väcks ambivalenta känslor.
Men det var med en J 9 märkt F 5 -Q. Enligt "In memoriam".
Lars S
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
Haverier på F5
Ja Lasse, det var en tråkig händelse, Kanske inkluderar du haveriet (sommaren 52) när F5 låg på Rinkaby - då omkom en flygelev (nödlndningsövning).
Då var jag emellertid "ledig" (sparkad), anslöt först i november (då häde mina kamrater fått visst stuk på sitt flygande :))
Men det är en annan historia.
Då var jag emellertid "ledig" (sparkad), anslöt först i november (då häde mina kamrater fått visst stuk på sitt flygande :))
Men det är en annan historia.
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
Flygtidskriften Flygning? - artikeln i augusti 1951
Hurra!
Det verkar som jag fått napp!
Återkommer (när jag vet resultatet).
Det verkar som jag fått napp!
Återkommer (när jag vet resultatet).
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
J9:an på F5
Fick ett foto av J9:an (1952) som ställde till det för oss - den var tydligen F8-registrerad.
Beträffasnde övriga foton som medlemmen Inge Ahlin skickade så innehade jag faktiskt flera av dem sedan min tid på Ljungbyhed. För övrigt var 1952 tydligen 25-årsjubileum för Flygvapnet på Ljungbyhed - något som jag har missat totalt.
Tack Inge för din insats med massor av bilder (dessutom segelflyg modellflyg Pelle Loven...).
Beträffasnde övriga foton som medlemmen Inge Ahlin skickade så innehade jag faktiskt flera av dem sedan min tid på Ljungbyhed. För övrigt var 1952 tydligen 25-årsjubileum för Flygvapnet på Ljungbyhed - något som jag har missat totalt.
Tack Inge för din insats med massor av bilder (dessutom segelflyg modellflyg Pelle Loven...).
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
J9-foto
Hej Bengt!
Du har e-mail!
mvh
Robban
Du har e-mail!
mvh
Robban
Hej grabbar !
Under semestern komm jag att tänka på en bildserie där man jämför
accellerasionsförmågan hos olika fordon . Jag menar att den fanns i Teknikens Värld sådär rundt 1958-59 .
Det var en motorcykel , en SAAB-bil , en Safir , en Tunna och slutligen
den då nyaste kärran (Draken ?) .
I början ledde Mc'en senare komm SAAB'en därefter ändrades bilden
och på slutbilden kunde man se den största rea-kärran långt uppe i luften följd av Tunnan och Safiren . På marken på rullbanan ( Barkarby ?)
låg SAAB'en vid banändan medan MC'en inte hade hunnit så långt .
Mycket pedagogiskt exempel . Kann någon skaffa mig dom bilderna ?
Mycket tacksam .
Nostalgisk 78-åring
Thor
Under semestern komm jag att tänka på en bildserie där man jämför
accellerasionsförmågan hos olika fordon . Jag menar att den fanns i Teknikens Värld sådär rundt 1958-59 .
Det var en motorcykel , en SAAB-bil , en Safir , en Tunna och slutligen
den då nyaste kärran (Draken ?) .
I början ledde Mc'en senare komm SAAB'en därefter ändrades bilden
och på slutbilden kunde man se den största rea-kärran långt uppe i luften följd av Tunnan och Safiren . På marken på rullbanan ( Barkarby ?)
låg SAAB'en vid banändan medan MC'en inte hade hunnit så långt .
Mycket pedagogiskt exempel . Kann någon skaffa mig dom bilderna ?
Mycket tacksam .
Nostalgisk 78-åring
Thor
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Hej alle samman !
Är det någon av Er som kann komma åt dom omtalade bilderna från
Tecknikens Värld som omhandlar jämförelser av accelerationer hos bilar och flygplan , och som vill vara så vänlig att scanna bilderna och sända till mig som t.ex. jpg-filar ? Jag har själv sökt på nätet utan resultat .
En förhåppningfull
Thor
Är det någon av Er som kann komma åt dom omtalade bilderna från
Tecknikens Värld som omhandlar jämförelser av accelerationer hos bilar och flygplan , och som vill vara så vänlig att scanna bilderna och sända till mig som t.ex. jpg-filar ? Jag har själv sökt på nätet utan resultat .
En förhåppningfull
Thor
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jo, på det gamla forumet diskuterades och visades flera exempel på kappkörningar mellan flygplan och bilar/motorcyklar. En närmast klassisk sak. Dock tror jag inte den nu diskuterade kraftmätningen var uppe - om jag minns rätt. Jag har själv aldrig sett den i Teknikens Värld och än mindre i den verKliga världen.Christer Sidelöv skrev:Den där accelerationsartikeln diskuterades för länge sedan i gamla forumet, fast jag kommer inte riktigt ihåg varför. Vad jag definitivt kommer ihåg från själva artikeln dock var att det inte var en Safir utan en J 28B!
En titt i SFF:s bildarkiv visar att i augusti 1984 "tävlade" en Viggen med en Ferrari på F 14:s fält.
Sedan finns väl femtioelva reklamsnuttar för Saab på Youtube...
Tidningen Mach skrev i nr 28 (1986/87) en accelerationstävling man ordnat mellan Pierre Holländer i sin Pitts och en Toyota Celica.
Lars S