Etnisk utrensing på Bromma Flygplats
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats
Man måste tycka att det i sammanhanget är lite märkligt att styrelseledamoten i Swedavia, Anders Ehrling, blir efter nyår ny koncernchef för Braathens/Malmö Aviation. Känns rätt osunt att man kan byta stol på det viset, allra helst när man ser framfarten på Bromma. Swedavia Bromma säger sig gjort en objektiv bedömning när man tillåtit återetableringar på Bromma flygplats. Skrev så här i en text:
Efter att tagit del av Swedavias utvärderingskriterier slås man återigen av avvägningen mellan "Bromma-intressenterna" Bertil Hult och Stockholms flygklubb - den kan knappast klassas såsom etiskt korrekt eller objektiv. Den förstnämnde får vara kvar och bygga nytt, medan den sistnämnde ska bort. I olika handlingar försöker statliga Swedavia AB mörka detta så gott det går genom att hävda "sekretess då de innehåller affärshemligheter". Hur mycket från Hults EF-koncern kommer den svenska statskassan tillgodo? Hans bizjets av typerna Falcon 2000LX och Falcon 7X är dessutom registrerade på Bermuda och inte i Sverige. Stockholms flygklubbs flygplan är svenskregistrerade och sammanslutningens medlemmar består av vanliga svenska skattebetalare. Man undrar vad har egentligen Swedavia för värdegrund? Lägg sedan till det faktum att Swedavia nu tydligen erbjuder "tidigare-icke-på-Bromma-verksamma-aktörer" plats...
För övrigt kan man fundera om inte Swedavia har undervärderat flygklubben något vad det gäller ”betydelse för Stockholmsregionens och Sveriges näringsliv” - allt kan inte mätas i kassaflöden och vinster. Dessutom så diskuteras i utläggningen ovan inget om icke-mätbara värden i hänseende kluster och kultur etc. Stockholms flygklubb är ett klart sådant värde för Bromma - nej, förlåt Stockholm Stad - för inte tala om Flygande Veteraner. Och det finns fler exempel...
Så när det sägs att man inte tänker riva den K-märkta gamla charterhallen så tror jag att Swedavia pratar om den närmaste tiden, två- kanske tre år. Med tanke på att det finns en Vårdplan upprättad 2001 för längan är det anmärkningsvärt lite arbete som gjorts, lite ytrenovering på insidan (målarfärg) möjligen. Swedavia negligerar i princip dess existens och förfallet eskalerar. Man är faktiskt ålagd enligt lag att förvalta på bästa sätt, så man undrar till vem gör man anmälan?
Efter att tagit del av Swedavias utvärderingskriterier slås man återigen av avvägningen mellan "Bromma-intressenterna" Bertil Hult och Stockholms flygklubb - den kan knappast klassas såsom etiskt korrekt eller objektiv. Den förstnämnde får vara kvar och bygga nytt, medan den sistnämnde ska bort. I olika handlingar försöker statliga Swedavia AB mörka detta så gott det går genom att hävda "sekretess då de innehåller affärshemligheter". Hur mycket från Hults EF-koncern kommer den svenska statskassan tillgodo? Hans bizjets av typerna Falcon 2000LX och Falcon 7X är dessutom registrerade på Bermuda och inte i Sverige. Stockholms flygklubbs flygplan är svenskregistrerade och sammanslutningens medlemmar består av vanliga svenska skattebetalare. Man undrar vad har egentligen Swedavia för värdegrund? Lägg sedan till det faktum att Swedavia nu tydligen erbjuder "tidigare-icke-på-Bromma-verksamma-aktörer" plats...
För övrigt kan man fundera om inte Swedavia har undervärderat flygklubben något vad det gäller ”betydelse för Stockholmsregionens och Sveriges näringsliv” - allt kan inte mätas i kassaflöden och vinster. Dessutom så diskuteras i utläggningen ovan inget om icke-mätbara värden i hänseende kluster och kultur etc. Stockholms flygklubb är ett klart sådant värde för Bromma - nej, förlåt Stockholm Stad - för inte tala om Flygande Veteraner. Och det finns fler exempel...
Så när det sägs att man inte tänker riva den K-märkta gamla charterhallen så tror jag att Swedavia pratar om den närmaste tiden, två- kanske tre år. Med tanke på att det finns en Vårdplan upprättad 2001 för längan är det anmärkningsvärt lite arbete som gjorts, lite ytrenovering på insidan (målarfärg) möjligen. Swedavia negligerar i princip dess existens och förfallet eskalerar. Man är faktiskt ålagd enligt lag att förvalta på bästa sätt, så man undrar till vem gör man anmälan?
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 23 feb 2009, 00:11
- Ort: Glumslöv
Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats
Uppdatering: Stockholms FK meddelade vid 13-tiden i eftermiddag att man beslutat om avflyttning från Bromma.
http://www.stockholmsflygklubb.se/news/ ... vflyttning
"
http://www.stockholmsflygklubb.se/news/ ... vflyttning
"
Per Börjeson
Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats
Hur står det till med Convairen som står på Bromma? Eller är den flyttad/ska flyttas?
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Etnisk utrensning på Bromma Flygplats
Idag tillkännagavs det att man inte längre säljer flygbränsle AVGAS 100LL på Bromma. En klar markering vad det gäller vilket flyg som är välkommet och vilket som inte är det.
Detta berättat apropå rubriken Etnisk rensning på Bromma flygplats - ett uttryck som snappats upp vid ett fikabord på Transportstyrelsen...
-
- Inlägg: 4097
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats
Swedavia har lyckats med Bromma det som Radko Mladic, Radovan Karadžić och Slobodan Milošević inte gjorde i Jugoslavien. Bromma är fr.o.m. nu ett GA-utrensat område. Allmänflygets sista flygning från Bromma flygplats
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats
Titta på detta klipp där frågor ställs till Swedavias VD under ett frukostseminarium förra veckan. Notera hur moderatorn märkligt nog snabbt avrundar när det ställs en mycket relevant fråga...
Igår publicerades en ny text på Stockholms flygklubbs webbsida. Bland annat skrivs där...
Igår publicerades en ny text på Stockholms flygklubbs webbsida. Bland annat skrivs där...
Vi har funnits på flygplatsen i 77 år, har varit plantskola för ett oräkneligt antal kommersiella piloter, har räddat flygplatsen från nedläggning vid minst ett tillfälle och varit en mycket god ambassadör för flyg i allmänhet och Bromma flygplats i synnerhet. Nu har det tagit slut eftersom vi av Swedavia har fördrivits från vårt hem, vårt hem som är en del av den infrastruktur som ägs och bekostas av oss skattebetalare. Stockholm blir därmed den enda huvustaden i EU som från och med måndag saknar basering för allmänflyg.
Vi är nu både arga och frustrerade. Egentligen inte på grund av sakfrågan. Hade man varit ärlig, transparent och villig att utforska de lösningsförslag vi presenterat men trots det inte lyckats lösa etableringsfrågan p.g.a. yttre faktorer, ja då hade vi visat förståelse för det.
Vi motsätter oss nämligen inte utvecklingen av Bromma flygplats, tvärtom, vi förstår att saker och ting behöver förändras och är gärna en del i att skapa framtidens svenska flyg. Istället möts vi av ett lika uppenbart som oförståeligt förakt med lögner, hemlighetsmakeri och skrämmande okunskap inom flyg från "flygplatsoperatören" Swedavia.
-
- Inlägg: 4097
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats
'Lite mer' om tänkt avveckling av Bromma flygplats.
http://www.swedavia.se/bromma/om-bromma ... ygplatsen/
Och vem tror ni får uppdraget som entrepenad för bygget?
http://www.swedavia.se/bromma/om-bromma ... ygplatsen/
Och vem tror ni får uppdraget som entrepenad för bygget?
Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats
"1983 - 92 Flygplatsen trafikeras inte av reguljära flygningar, men används fortfarande flitigt av allmänflyget och affärsflyget."
Hur kommer den fortsatta historiebeskrivningen att se ut?
Hur kommer den fortsatta historiebeskrivningen att se ut?
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats
Bra fråga! Häng gärna med i diskussionerna i facebookgruppen Bevara allmänflyget på Bromma flygplats: https://www.facebook.com/groups/580204505378862/Stellan skrev:"1983 - 92 Flygplatsen trafikeras inte av reguljära flygningar, men används fortfarande flitigt av allmänflyget och affärsflyget."
Hur kommer den fortsatta historiebeskrivningen att se ut?
På knappa två månader har över 800 personer anslutit sig och fler kommer hela tiden...
Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats
Bra beslut om gamla terminalbyggnaden och TL-tornet
Transportstyrelsen har nu godkänt Stockholm-Bromma att klassificeras som en 3C flygplats, dock under förutsättning att en rad villkor uppfylls, t ex vad rör ”hinderbegränsande ytor”. Hinderfria zonen utökas därmed till 150 m på ömse sidor av huvudbanans mittlinje och ökat avstånd gäller även för taxibanor. Såväl sydöstra hörnet av byggnaden som utskjutande tak på nuv avgångshall kom då i kläm med reglerna. Men genom fortlöpande dialog mellan Transportstyrelsen och Swedavia har nu beslut tagits om 3C-klassning, dock med en del förbehåll.
För den K-märkta gamla terminalbyggnaden innebär detta enligt Transportstyrelsen:
- Avståndet från huvudbana och taxibana till terminalbyggnadens sydöstra hörn och terminalens tak accepteras
- Säkerhetshöjande åtgärder skall dock vidtagas, bl a ny sträckning för taxibana till terminalbyggnaderna
- Den K-märkta terminalen kan stå kvar ograverad och nybyggnader nordväst ut integreras med nuvarande byggnad
Dessutom innebär beslutet att de dispenser, till och med 1:a januari 2019 som meddelats förut för vissa flygplanstyper har fått en permanent lösning.
Mycket glädjande och nu när terminal-byggnaden och gamla TL-tornet är räddat, kan Swedavia börja ett arbete att åtgärda skicket av den K-märkta byggnaden. Det blir nästa fight att vinna!
Transportstyrelsen har nu godkänt Stockholm-Bromma att klassificeras som en 3C flygplats, dock under förutsättning att en rad villkor uppfylls, t ex vad rör ”hinderbegränsande ytor”. Hinderfria zonen utökas därmed till 150 m på ömse sidor av huvudbanans mittlinje och ökat avstånd gäller även för taxibanor. Såväl sydöstra hörnet av byggnaden som utskjutande tak på nuv avgångshall kom då i kläm med reglerna. Men genom fortlöpande dialog mellan Transportstyrelsen och Swedavia har nu beslut tagits om 3C-klassning, dock med en del förbehåll.
För den K-märkta gamla terminalbyggnaden innebär detta enligt Transportstyrelsen:
- Avståndet från huvudbana och taxibana till terminalbyggnadens sydöstra hörn och terminalens tak accepteras
- Säkerhetshöjande åtgärder skall dock vidtagas, bl a ny sträckning för taxibana till terminalbyggnaderna
- Den K-märkta terminalen kan stå kvar ograverad och nybyggnader nordväst ut integreras med nuvarande byggnad
Dessutom innebär beslutet att de dispenser, till och med 1:a januari 2019 som meddelats förut för vissa flygplanstyper har fått en permanent lösning.
Mycket glädjande och nu när terminal-byggnaden och gamla TL-tornet är räddat, kan Swedavia börja ett arbete att åtgärda skicket av den K-märkta byggnaden. Det blir nästa fight att vinna!
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats
Att byggnaderna verkar vara fredade känns bra, även om jag personligen inte litar allt för mycket varken på Transportstyrelsen och (än mindre) på Swedavia.
Den 19 december 2013 kom Transportstyrelsens beslut att godkänna Swedavias ansökan om uppgradering av Bromma till 3C. Underlaget hade sekretessbelagts av Transportstyrelsen i slutet av oktober, vilket överklagades till Kammarrätten. Den 19 december, samma dag alltså, kom Kammarrättens beslut som tvingade att Transportstyrelsen göra dessa allmänna handlingar tillgängliga.
Det fanns tre veckors respit för överklagan av 3C-beslutet, med andra ord över jul- och nyårshelgerna. Några dagar in på 2014 blev materialet - med vissa delar fortfarande maskande - tillgängligt och den 9 januari hade ett tvåsiffrigt antal överklaganden inkommit till Transportstyrelsen. Fem av dessa är inlämnade av villaföreningar runt om flygplatsen, vilka Swedavia ytterst bristfälligt brytt sig om att informera vad det egentligen handlar om. Hemlighetsmakeri, fula tricks, halvsanningar etc - ingår sånt i "Swedavias uppdrag"? Villaföreningarna uppmärksammades i ett inslag i TV4 Nyheterna i torsdagskväll: http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/boend ... ma-2521383
Det kan i sammanhanget vara intressant att notera att när Swedavia 2011 ansökte om uppgradering av Bromma flygplats till bankategori 3C, sekretessbelades också underlaget i ansökan. Den gången fällde Kammarrätten en dom där materialet hos Transportstyrelsen tvingades offentliggöras.
-
- Inlägg: 4097
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats
Senaste nyheter om Battle of Bromma. Här finns en lista av politiker som är ytterst ansvariga för det som händer på Bromma.
Mycket viktigt! Skicka brev, emejla, ringa upp. Det är bara att ta kontakt med de, ställ obekväma frågor, släpp ut din ilska, men iallafall ... ta kontakt. Ju fler desto bättre.
Mycket viktigt! Skicka brev, emejla, ringa upp. Det är bara att ta kontakt med de, ställ obekväma frågor, släpp ut din ilska, men iallafall ... ta kontakt. Ju fler desto bättre.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats
Igår publicerade Svenska Dagbladet en intressant debattartikel signerad den förre statlige utredaren Arne Karyd. Rubriken "Rädda Bromma flygplats från Swedavia" säger en del, läs den: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ra ... 920194.svd
-
- Inlägg: 4097
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats
Senaste om Battle of Bromma from Lae Blogget här!
-
- Inlägg: 4097
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats
Aktuellt uppdatering av 'Battle of Bromma' här. Man tror inte sina ögon
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats
Ordförande i bolagsstyrelsen i Swedavia är Ingemar Skogö, hedersmedlem i SFF sedan 1999. Det är väl dags att ta en kontakt kanske...ing skrev:Mycket glädjande och nu när terminal-byggnaden och gamla TL-tornet är räddat, kan Swedavia börja ett arbete att åtgärda skicket av den K-märkta byggnaden. Det blir nästa fight att vinna!
Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats
SFF har blivit lovade ett möte face-to-face med nye flygplatschefen på Bromma, Peder Grunditz. Datum för mötet är inte satt ännu, men vi pressar på.... Vad vi vill ta upp är framförallt hur utbyggnadsplanerna kommer att påverka terminalbyggnad och torn, (vad skall de användas till) samt förstås det erbarmliga skick som de befinner sig i. Hänvisning till bestämmelser om hur en byggnad som markerats som kulturhistoriskt värdefull och bevaransvärd skall skötas kommer att gås igenom. Dessutom vill vi ta upp frågan om Daisy´s möjligheter att parkera på Linta-sidan under sommarens flygprogram samt att hämta/lämna passagerare på Bromma.
Om inget möte blir av inom närtid anser vi att n ästa steg blir att lyfta frågan till formell kontakt med Swedavias ledning och styrelse (Ingemar Skogö)
// Stieg Ingvarsson
Om inget möte blir av inom närtid anser vi att n ästa steg blir att lyfta frågan till formell kontakt med Swedavias ledning och styrelse (Ingemar Skogö)
// Stieg Ingvarsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats
Bra! Som jag ser det så möter det inget hinder att redan nu "påminna" Skogö om hedersmedlemskapet och uppvakta i frågan.ing skrev:SFF har blivit lovade ett möte face-to-face med nye flygplatschefen på Bromma, Peder Grunditz. Datum för mötet är inte satt ännu, men vi pressar på.... Vad vi vill ta upp är framförallt hur utbyggnadsplanerna kommer att påverka terminalbyggnad och torn, (vad skall de användas till) samt förstås det erbarmliga skick som de befinner sig i. Hänvisning till bestämmelser om hur en byggnad som markerats som kulturhistoriskt värdefull och bevaransvärd skall skötas kommer att gås igenom. Dessutom vill vi ta upp frågan om Daisy´s möjligheter att parkera på Linta-sidan under sommarens flygprogram samt att hämta/lämna passagerare på Bromma.
Om inget möte blir av inom närtid anser vi att n ästa steg blir att lyfta frågan till formell kontakt med Swedavias ledning och styrelse (Ingemar Skogö)
// Stieg Ingvarsson
-
- Inlägg: 4097
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: Etnisk utrensing på Bromma Flygplats
Mycket intressant och viktig film clip om Bromma