Fb nr 22/222 typ Friedrichshafen större (F.F.33E)

Typ: Friedrichshafen FF 33E, FF 33L och FF 49C
14 st i MFV
I tjänst 1918-1922, se även Sk 2
Benämndes i Marinens Flygväsende för Friedrichshafen

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Fb nr 22/222 typ Friedrichshafen större (F.F.33E)

Inlägg av Leif Fredin »

Flygbåten nr 22
Typ: Friedrichshafen större (F.F.33E)
Tillverkare: Flugzeugbau Friedrichshafen G.m.b.H., Friedrichshafen, Tyskland
Tillverkningsnummer:

Torpeddepartementet, Stockholm 1918-09-11 med motor typ Benz nr 700
Märkning 22
Karlskrona flygstation 1920-05-01
1920-05-24 motor typ Benz 150 hk nr 1984 monterad
1920-05-31 motor typ Benz 150 hk nr 397 monterad
1920-06-16 motor typ Benz 150 hk nr 1984 monterad
1920-08-04 motor typ Benz 150 hk nr 397 monterad
1920-08-11 motor typ Benz 150 hk nr 1984 monterad
1920-09-30 motor typ Benz 150 hk nr 397 monterad
1920-10-13 motor typ Benz 150 hk nr 589 monterad
Torpeddepartementet, Stockholm 1920-11-27
Göteborgs flygstation 1921-04-27 med motor typ Benz 150 hk nr 400
Karlskrona flygstation 1921-06-22
Torpeddepartementet, Stockholm 1921-11-11
Karlskrona flygstation 1922-05-11 med motor typ Benz 150 hk nr 1984

Haveri 1922-07-18

Bild Bild

Torpeddepartementet, Stockholm 1922-07-23
Karlskrona flygstation 1923-04-18
Torpeddepartementet, Stockholm 1923-10-16
Karlskrona flygstation 1924-04-24 med motor typ Benz 150 hk nr 236

Bild

Torpeddepartementet, Stockholm 1924-10-22
Karlskrona flygstation 1925-06-13 med motor typ Benz 150 hk nr 1859

Haveri 1925-09-12 vid Ronneby
Ff korpral B A Karlsson, mek korpral O P Svensson oskadade
Efter start från Ronneby gjorde ff på c:a 100 m höjd en vänstersväng, hastighetsmätaren visade 100 km./t. Strax efter det svängen påbörjats fick fb en kraftig vindstöt under högra vingen, varvid fb:s lutning ökades kraftigt. Vid upprätning tappade fb farten varför fb sattes kraftigt på näsan. Svängen fortsatte c:a 45° under det fb. sjönk. På c:a 1 á 2 m:s höjd låg fb. i det närmaste horisontalt med vinden ungefär tvärs och med liten has-tighet, varefter fb. tog vatten med högra vingen. Vid anslaget slog fb fullständigt över.

Besättningen bärgades av en tullbåt samt en båt, som utsänts från en i närheten liggande tysk skonare samt infördes till Ronneby redd.

Fb.22 bärgades genom varvets försorg under ledning av personal från flygstationen.

Vid havereringstillfället blåste nordostlig vind med en styrka av c:a 8 m/s. och enligt uppgift av de förare, som ungefär samtidigt passerade Ronneby redd var det gropigt i synnerhet över Ronneby-trakten.
Vad anförts vid förhöret torde framgå att den sannolika orsaken till haveriet varit en vingglidning under sväng. På c:a 2 m:s höjd över vattnet har föraren lyckats få fb. horisontal men då hastigheten framåt varit så liten, att fb. på grund av vindens inverkan kantrat över åt höger och tagit vatten med höger flottör och möjligen höger-vinge. Genom den därvid uppkomna bromsningen samt genom vindens inverkan har fb. slagit runt.

Skador: Propellern sönderslagen. Högra vingstället avbrutet och söndertrasat. Stabilisatorplan och stjärtplan skadade vid bärgningen. Flottörer: infästningsbeslagen delvis losslitna, vänstra understöttan böjd.
Hela flygbåten har varit under vatten, och på grund därav ha samtliga instrument och inventarier blivit vatten-dränkta. Närmare specifikation å därav föranledda skador kan lämnas först efter noggrannare undersökning.

Avsänt per järnväg från Malmö den 1925-09-27
Torpeddepartementet, Stockholm Reparation med delar av Fb 17
Karlskrona flygstation 1926-05-29
F 2 1926-09-21. I förråd.
Å verkstad 1927-01; översyn.
Märkning enligt go nr F 12 daterad 1927-01-12
Numrerad 222
F 2 depå 1927-04
Karlskrona flygstation 1927-04-29

Totalhaveri 1927-06-08 vid Västra Hästholmen, Karlskrona yttre redd.
Ff vpl Karlsson oskadad

Flygning banan Flygstationen-Kungsholms fort-Västra Hästholms fort-Flygstationen. Fb passerade fortet på c:a 200 meters höjd. Då fb kommit syd om södra verket, stegrade den sig kraftigt, svängde åt vänster, varefter nosen föll mot vattnet och fb. började gå runt med stjärten rätt upp. Fb. tog vatten, varefter den syntes få en studs uppåt. Flygaren stod upp i bakre sitsen, och höll sig i flygbåtens kropp. En fiskare tog upp flygaren och landsatte honom vid bryggan.


Undersökningsnämnden utlåtande.
Undersökningsnämnden anser haveriet bero på att fb., på grund av att föraren sannolikt haft sin uppmärksam-het riktad på vändningspunkten - Västra Hästholms fort, kommit i stigande vänstersväng, förlorat farten och gått i spinn, varur föraren ej hunnit taga fb., dels på grund av att manövern för uttagning ur spinn sannolikt ej gjorts omedelbart - vid bärgningen var gasreglaget fullt öppet och tändningen tillslagen - dels på grund av den låga höjden c:a 200 m. Som skäl för detta utlåtande åberopas, dels att intet som helst materielfel, som ej föror-sakats av nedslaget i vattnet, kunnat konstaterats.

Skador: 2 st. bärplan, flygkropp, stjärtstycke, underrede med 2 st. flottörer.
Motortillbehör: 1 st. regeringsanordning till förgasare och magnetapparater, 1 st. bensinbehållare, övre, 1 st bensinbehållare med kran, 1 st. bensinledning med trevägskran, 1 st. omkopplare, 1 st. anordning för halv-kompression, 1 st. oljebehållare med ledningar, 1 st. kylare med termometer och rörledningar, 1 st. anordning för avskärmning av kylaren, 1 st. anordning för belysning, 1 st. propeller.

Å flygstation
Kasserad: 1927-07-14. Gångtid total 356.21 tim
Bengt Ekbladh

Re: Fb nr 22/222 typ Friedrichshafen större (F.F.33E)

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Vissa uppgifter säger att Fb 22 försågs med en 180 hk Mercedesmotor (i stället för en Benz 150 hk )
Vet inte om det bara var tillfälligt eller om motorn behölls tills totalhaveriet 1927-06-08 .
Finns mer uppgifter?

Planet sägs ha benämnts Sk 2 ?...men ?
RogerJ
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 dec 2014, 22:49

Re: Fb nr 22/222 typ Friedrichshafen större (F.F.33E)

Inlägg av RogerJ »

Hej, jag har en träpropeller med mässingsbeslagning som är stämplad;
S.1670 1730
D. 2700
N. 184
150. HK.R.BENZ
T.D.S. 26/7 22
Jag sökte lite på nätet och kom fram till detta forum.
Kan den att suttit på ett sånt flygplan?
Bilagor
IMG_2175.JPG
Skriv svar

Återgå till "Friedrichshafen"