26146
J 26
Typ: North American NA-122
Tillverkare: North American Aviation, Inc, Inglewood, CA, USA
Tillverkningsnummer: 122-31455
Ex U.S.A.A.F. P-51D-20-NA 44-63729
Till CVM för besiktning och erforderlig översyn.
Gångtid 144 tim. Motor typ PM7 nr 333025 inmonterad. .
Anmält klart 1948-12-21.
Levererat till F 16 1949-12-21
Överlämnat till Fc 1949-01-05 som lån för kamerainstallation enligt FF skrivelse nr MU 26:634/48
Godkänt 1949-01-05
Överlämnat till F 21 1949-04-28 jämlikt CFV skrivelse H 123/48.
F 16 flottiljverkstad; 400 tillsyn. Påbörjad 1952-01-17 (?), klar 1952-02-28
Till Fc 1952 för prov med kamera Ska 10
Till F 21 1952-02-12
F 16 flottiljverkstad; liten översyn. Påbörjad ?, klar 1954-03-06
Totalhaveri 1954-09-22 vid Göksjön, Stora Bygdeträsk. Märkning 21-röd 16.
Gångtid totalt 1044 tim, efter LF 86 tim.
Motor typ PM7 nr 334349. Gångtid efter SM 7,4 tim (totalt saknas)
Ff fanjunkare 8002-5-37 Arne Jansson ( FFSU) omkom
Kort sammanfattning av haveriet.
Under förflyttningsövning F 21 – F 1 den 22/9 1954 på fm anmälde ff under stigning i moln att motorstopp inträffat. Fpl havererade härefter i Göksjön invid Bygdeträsket, varvid ff omkom och fpl totalhavererade.
Sannolikt händelseförlopp.
Del av sdiv F 21 startade den 22/9 1954 på fm för en förflyttningsflygning till i första hand F 1. Flygningen skulle utföras enskilt under radiopejlsövningar. Fanjunkare Jansson startade kl 0933. närmast efter fältflygare Sandström, som startade kl 0931. Flygningen till Jävre utförde Jansson under moln med marksikt ch härunder hade Sandström ögonkontakt med Jansson. Efter passerandet av Jävre begärde och fick Jansson tillstånd för egen och för Sandströms dels att verkställa molngenomgång. Genomgången utfördes enskilt. Mellan två molnskikt fingo Jansson och Sandström åter ögonkontakt och fortsatte på 3500 f höjd, kurs 215°. Cumulunimbusmoln i färdriktningen kom Jansson momentant ändra kursen till 260° men därefter återgick Jansson till 215°. Sandström följde Jansson i nyssnämnda kursändringar. Efterhand kommo båda in i cumulunimbusmoln, varvid Sandström gick ifrån Jansson genom kursändring till 220°. Jansson meddelade att han började stiga, vilket då även Sandström gjorde. Sandström steg till 7000 f., där han övergick i planflykt och meddelade Jansson sin höjd. Enligt svar från Jansson befann sig denne då på 5500 f i planflykt men fortsatte strax därefter i stigning. Kort därefter kom Sandström ut ur molnen alltjämt på 7000 f. Jansson låg då alltjämt i stigning men kort därefter meddelade Jansson: ”Motorstopp”. Detta meddelande kom 21 min efter det att Sandström gått ut på kursen från flygfältet. Något vidare meddelande från Jansson har därefter icke uppfattats.
I trakten av haveriplatsen kom Janssons fpl ut ur undre molntäcket, som här hade en höjd av c:a 100 m, i brant dykning på ung NO kurs och enligt vittnenas uppfattning i rättvänt läge. Enligt vittnesutsagorna av motorn igån under dykningen från molnundersida och jämväl under någon tid dessförinnan. Ff synes ha kastat huven (flyghuvens nedslagsplats samt vittnesuppgifter om kartbitar från fpl i luften) men icke hunnit utföra fallskärmshopp. Fpl slog ned i Göksjön och ff omkom.
Utlåtande.
Anledningen till det av Jansson anmälda motorstoppet har ej kunnat fastställas, Markvittnenas utsagor visa dock enligt kommissionen mening otvetydigt, att motorn före nedslaget åter varit igång under en viss, icke oväsentlig tidrymd.
Med hänsyn till det ovan anförda och i betraktande av flygtiden från F 21 till tidpunkten för Janssons meddelande och motorstoppet (c:a 21 min) synes den troligaste anledningen vara de, att Jansson kört slut på bränslet i kroppstanken.
Även andra anledningar till ett tillfälligt motorstopp kunna tänkas, närmast då isbildning i förgasaren, Med hänsyn till andra i flygningen deltagande förares uppgifter synes sistnämnda orsak dock ytterst osannolik.
Vid motorstopp på grund av slutkörd kroppstank inträffar motorstoppet plötsligt utan förvarning och orsakar en kraftig högersväng av minst 25° à 30° storlek på grund av slipströmmens minskade inverkan på sidstyrverket. För att åter tillföra bränsle måste ff böja sig framåt och ställa om bränslekranen till vingtank. Står härvid gasreglaget i framfört läge för stigning, går motorn mycket hastigt upp i varv, vilket medför en girtendens åt motsatt håll. En eller flera av dessa förhållanden jämte den omständigheten att ff befann sig i moln och under stigning kana vara förklaringen till att ff tydligen efter motorstoppet förlorat kontrollen över fpl.
Ff synes ha avsett att verkställa fallskärmshopp men antingen beslutat sig för sent eller också av någon anledning icke kunnat i tid lämna fpl.
Kasserat 1955-03-19. Gångtid total 1044 tim, efter LF 85 tim, antal flygningar 649 st. Motor typ PM-7 nr 334349, gångtid total 430 tim, efter SM 7 tim.
26146 J 26
I tjänst: 1945-1954
Antal i Flygvapnet: 161 st (varav 2 st P-52B)
Antal i Flygvapnet: 161 st (varav 2 st P-52B)
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
26146 J 26
Inlägg av Leif Fredin »
Senast redigerad av Leif Fredin den 19 okt 2015, 13:49, redigerad totalt 1 gång.
Re: 26146 J 26
Inlägg av Bengt Ekbladh »
Mustang 26146
Leif skriver::
>>>Överlämnat till F 21 1949-04-29
F 16 flottiljverkstad; 400 tillsyn. Påbörjad 1952-01-17 (?), klar 1952-02-28
Till Fc 1952 för prov med kamera Ska 10
Till F 21 1952-02-12
F 16 flottiljverkstad; liten översyn. Påbörjad ?, klar 1954-03-06
…...
Totalhaveri 1954-09-22 vid Göksjön, Stora Bygdeträsk. Märkning 21-röd 16.
Gångtid totalt 1044 tim, efter LF 86 tim.
Motor typ PM7 nr 334349. Gångtid efter SM 7,4 tim (totalt saknas) >>>
1953-10-21....har jag ett tillbud som kostade 500:-
Motor var nr. 333963.
Det mysko här är att planet betecknas ...J 26...!
Kommentarer frågas.....!
Ger bet. F21-16 någon vägledning tro?
Var 26146 försedd med kamera 1953-10-21 ?
Kan sägas att vid totalhaveriet 1954-09-22 är beteckningen S 26
…
Tidningsklipp om haveriet, sid 84 här..
http://www.flygmuseetf21.se/pdf/2020/Fl ... iguvPk8Oe8
Leif skriver::
>>>Överlämnat till F 21 1949-04-29
F 16 flottiljverkstad; 400 tillsyn. Påbörjad 1952-01-17 (?), klar 1952-02-28
Till Fc 1952 för prov med kamera Ska 10
Till F 21 1952-02-12
F 16 flottiljverkstad; liten översyn. Påbörjad ?, klar 1954-03-06
…...
Totalhaveri 1954-09-22 vid Göksjön, Stora Bygdeträsk. Märkning 21-röd 16.
Gångtid totalt 1044 tim, efter LF 86 tim.
Motor typ PM7 nr 334349. Gångtid efter SM 7,4 tim (totalt saknas) >>>
1953-10-21....har jag ett tillbud som kostade 500:-
Motor var nr. 333963.
Det mysko här är att planet betecknas ...J 26...!
Kommentarer frågas.....!
Ger bet. F21-16 någon vägledning tro?
Var 26146 försedd med kamera 1953-10-21 ?
Kan sägas att vid totalhaveriet 1954-09-22 är beteckningen S 26
…
Tidningsklipp om haveriet, sid 84 här..
http://www.flygmuseetf21.se/pdf/2020/Fl ... iguvPk8Oe8
Återgå till "J 26 North American P-51D Mustang"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier