26084 J 26
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
26084 J 26
26084
J 26
Typ: North American NA-122
Tillverkare: North American Aviation, Inc, Inglewood, CA, USA
Tillverkningsnummer: 122-31971
Ex U.S.A.A.F. P-51D-20-NA 44-72112
Till CVM 1947-05-23 för besiktning och erforderlig översyn.
Gångtid 88 tim. Motor typ PM 7 nr 329134. Gångtid 88 tim.
Motor typ PM 7 nr 329134 inmonterad 1947-07
Anmäld klar 1947-10-31.
Levererat till F 16 1947-11-05
Godkänt 1947-11-07
Till CVM; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-07-04, klar 1949-12-16
Överlämnat till F 21 1949-11-10 (uppbörd)
Lån till F 16
F 16 flottiljverkstad; 400 tillsyn. Påbörjad 1951-11-23, klar 1952-02-18
Återlämnat till F 21 enl ME H A51-01:16/FoB H24/51 daterad 1951-11-27
Märkning 21-2
Totalhaveri 1952-10-08 vid Tjäura 40 km sydväst Jokkmokk. Märkning 21-10
Ff fänrik Karl-Gunnar Irhem (FFSU) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1952-11-19 med motor typ PM 7 nr 329927. Åtgärder efter kassation: ”Matr förstöres på platsen genom sprängning”
J 26
Typ: North American NA-122
Tillverkare: North American Aviation, Inc, Inglewood, CA, USA
Tillverkningsnummer: 122-31971
Ex U.S.A.A.F. P-51D-20-NA 44-72112
Till CVM 1947-05-23 för besiktning och erforderlig översyn.
Gångtid 88 tim. Motor typ PM 7 nr 329134. Gångtid 88 tim.
Motor typ PM 7 nr 329134 inmonterad 1947-07
Anmäld klar 1947-10-31.
Levererat till F 16 1947-11-05
Godkänt 1947-11-07
Till CVM; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-07-04, klar 1949-12-16
Överlämnat till F 21 1949-11-10 (uppbörd)
Lån till F 16
F 16 flottiljverkstad; 400 tillsyn. Påbörjad 1951-11-23, klar 1952-02-18
Återlämnat till F 21 enl ME H A51-01:16/FoB H24/51 daterad 1951-11-27
Märkning 21-2
Totalhaveri 1952-10-08 vid Tjäura 40 km sydväst Jokkmokk. Märkning 21-10
Ff fänrik Karl-Gunnar Irhem (FFSU) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1952-11-19 med motor typ PM 7 nr 329927. Åtgärder efter kassation: ”Matr förstöres på platsen genom sprängning”
Senast redigerad av Leif Fredin den 19 sep 2015, 08:04, redigerad totalt 1 gång.
- Mikael Östberg
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 23 maj 2011, 13:55
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: 26084 J 26
S 26 - 26084 är sedan 2006 under återuppbyggnad i Vännäs.
Re: 26084 J 26
Leif skrev::
Kasserat 1952-11-19 med motor typ PM 7 nr 329927. Åtgärder efter kassation: ”Matr förstöres på platsen genom sprängning”
>> 26084 hamnade i myren i skjutområdet vid Vidsel >>
Om ”återuppståndelsen” kan läsas här::
http://lae.blogg.se/2009/may/s-26-musta ... pstar.html
samt del 2—6.
http://lae.blogg.se/2014/march/en-musta ... tar-6.html
med bilder
Kasserat 1952-11-19 med motor typ PM 7 nr 329927. Åtgärder efter kassation: ”Matr förstöres på platsen genom sprängning”
>> 26084 hamnade i myren i skjutområdet vid Vidsel >>
Om ”återuppståndelsen” kan läsas här::
http://lae.blogg.se/2009/may/s-26-musta ... pstar.html
samt del 2—6.
http://lae.blogg.se/2014/march/en-musta ... tar-6.html
med bilder
Re: 26084 J 26
Leif skriver::
Totalhaveri 1952-10-08 vid Tjäura 40 km sydväst Jokkmokk. Märkning 21-10
Ff fänrik Karl-Gunnar Irhem (FFSU) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1952-11-19 med motor typ PM 7 nr 329927. Åtgärder efter kassation: ”Matr förstöres på platsen genom sprängning”
Haveri pga. motorstörning.
Motor var nr. 329927 ( 630 ggt.)
FRÅGA.... är den tillvaratagen?
26084 hade en ggt. av 830 tim.
Totalhaveri 1952-10-08 vid Tjäura 40 km sydväst Jokkmokk. Märkning 21-10
Ff fänrik Karl-Gunnar Irhem (FFSU) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1952-11-19 med motor typ PM 7 nr 329927. Åtgärder efter kassation: ”Matr förstöres på platsen genom sprängning”
Haveri pga. motorstörning.
Motor var nr. 329927 ( 630 ggt.)
FRÅGA.... är den tillvaratagen?
26084 hade en ggt. av 830 tim.
- Mikael Östberg
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 23 maj 2011, 13:55
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: 26084 J 26
Motor nr 329927 satt i flygplanet vid haveritillfället och togs omhand vid bärgningen många år senare. Tyvärr var den i mycket dåligt skick efter motorhaveri, krasch och sprängning.
Efter prydlig lagning ser den mycket bättre ut.
Efter prydlig lagning ser den mycket bättre ut.
Re: 26084 J 26
26084
Om haveriet 1952-10-08 vid Tjäura
Haveri sjön Tjäura, 4 mil SV Jokkmokk. 521008. Fpl fick motorstörningar och ff steg till 300m (?) höjd men sedan sjönk planet åter till 150 m. Fsk-hopp. Ff (fänrik K-G I) från Norrbottens flygbaskår (F21) i Luleå undkom oskadd. Ff upptäcktes på marken av ett annat plan. Temperaturen var emellertid under noll grader varför speciell utrustning skall kastas ned till ff från flygplan (om detta gjordes framgår ej .)
SAMT::
Utdrag ur haverirapporten kring haveriet med Flygplanet S 26 Mustang nummer 26084 F21/10 8 oktober 1952.
Förare: Fänrik Karl–Gustav Irhem.
Start från F 21 Kallax klockan 13:05 den 8 oktober 1952.
Uppgift: Spaningsflygning efter F 21 lågflygstråk.
Motorstörning 10 km nordväst Tjäru på 100 meters höjd. Irhem försökte då stiga för att nå högre höjd, den ökade effekten på motorn medförde kraftiga skakningar samtidigt som rök började komma från högra sidan av motorn.
Irhem kuperade motorn och lämnade flygplanet med fallskärm på cirka 150 meters höjd.
Klockan 13:32 fick meddelande via rotetvåan, fanjunkare Helge Bergström att Irhem hade lämnat flygplanet med fallskärm samt var han befann sig.
Klockan 13:58 meddelade Bergström till F 21 att Irhem var oskadd men behövde varma kläder.
Anledningen till motorhaveriet kan du se på bilderna nedan där ett vevstakslager skar och skickade ut kolven genom motorblocket. Den andra bilden är på två av kolvarna från en Merlinmotor. Tredje bilden är på den renoverade motorn i S 26 nr 26084 som havererade 1952. Bild fyra är på lodkameran SKA 10, bild fem manöverenheten till kameran där föraren ställde in bländare och slutartid.
Fredrik Lambert-Meuller började på Krigsflygskolan i Ljungbyhed 1928 och blev fänrik i Flygvapnet 1931. Under andra världskriget var han chef för en jaktdivision på F 8 och i slutet av kriget provflög han ett antal stridsflygplan från andra länder som nödlandat i Sverige. I slutet av 1940-talet var han chef för Försökscentralen FC.
2014-10-12 återkom 26084 till F 21 igen efter nästan på dagen 62 år.
Filmklipp från renoveingen
https://www.youtube.com/watch?v=OyKh4tL6dgo&app=desktop
Filmklipp på det färdigrenoverade planet
https://www.youtube.com/watch?v=nQGkKa46a44&app=desktop
Hur ser 26084 ut idag?
Om haveriet 1952-10-08 vid Tjäura
Haveri sjön Tjäura, 4 mil SV Jokkmokk. 521008. Fpl fick motorstörningar och ff steg till 300m (?) höjd men sedan sjönk planet åter till 150 m. Fsk-hopp. Ff (fänrik K-G I) från Norrbottens flygbaskår (F21) i Luleå undkom oskadd. Ff upptäcktes på marken av ett annat plan. Temperaturen var emellertid under noll grader varför speciell utrustning skall kastas ned till ff från flygplan (om detta gjordes framgår ej .)
SAMT::
Utdrag ur haverirapporten kring haveriet med Flygplanet S 26 Mustang nummer 26084 F21/10 8 oktober 1952.
Förare: Fänrik Karl–Gustav Irhem.
Start från F 21 Kallax klockan 13:05 den 8 oktober 1952.
Uppgift: Spaningsflygning efter F 21 lågflygstråk.
Motorstörning 10 km nordväst Tjäru på 100 meters höjd. Irhem försökte då stiga för att nå högre höjd, den ökade effekten på motorn medförde kraftiga skakningar samtidigt som rök började komma från högra sidan av motorn.
Irhem kuperade motorn och lämnade flygplanet med fallskärm på cirka 150 meters höjd.
Klockan 13:32 fick meddelande via rotetvåan, fanjunkare Helge Bergström att Irhem hade lämnat flygplanet med fallskärm samt var han befann sig.
Klockan 13:58 meddelade Bergström till F 21 att Irhem var oskadd men behövde varma kläder.
Anledningen till motorhaveriet kan du se på bilderna nedan där ett vevstakslager skar och skickade ut kolven genom motorblocket. Den andra bilden är på två av kolvarna från en Merlinmotor. Tredje bilden är på den renoverade motorn i S 26 nr 26084 som havererade 1952. Bild fyra är på lodkameran SKA 10, bild fem manöverenheten till kameran där föraren ställde in bländare och slutartid.
Fredrik Lambert-Meuller började på Krigsflygskolan i Ljungbyhed 1928 och blev fänrik i Flygvapnet 1931. Under andra världskriget var han chef för en jaktdivision på F 8 och i slutet av kriget provflög han ett antal stridsflygplan från andra länder som nödlandat i Sverige. I slutet av 1940-talet var han chef för Försökscentralen FC.
2014-10-12 återkom 26084 till F 21 igen efter nästan på dagen 62 år.
Filmklipp från renoveingen
https://www.youtube.com/watch?v=OyKh4tL6dgo&app=desktop
Filmklipp på det färdigrenoverade planet
https://www.youtube.com/watch?v=nQGkKa46a44&app=desktop
Hur ser 26084 ut idag?
Re: 26084 J 26
26084 J/S 26
Nu är vår S 26 Mustang uppställd i vår flygplanhall på flygmuseet. ---F21
Detta är den ENDA kvarvarande spaningsmustangen i svensk tappning!
Totalt levererades 165 st North American P-51 Mustang till Flygvapnet. De fick här beteckningen J 26 Mustang.
Fyra av dessa användes som reservdelar.
12 st modifierades till spaningsmaskiner och de fick beteckningen S 26 Mustang. På dessa monterades
en lodkamera, SKA 10, i bakkroppen. I detta utrymme passerade roderlinorna till höjd- och sidroder.
Roderlinorna drogs om, över kameran, med ett antal lintrissor. På instrumentpanelen, till höger, placerades
styrboxen för kameran. Där startades kameran och där ställde piloten in blandare och slutartid.
Samtliga S 26 Mustang stationerades vid F 21.
Kort historik över flygplanet S 26 Mustang med individnr 26084
Flygplanet lämnade fabriken 20 januari 1945. Skeppades till Frankrike för tjänstgjöring. Efter ett
haveri på flygfält A98 (varvid piloten Georg Evans omkom) renoverades flygplanet och skickades till
uppställningsplats i Tyskland för försäljning.
Kom till Sverige i andra leveransomgången, godkänd 1947-11-07 och blev placerad på F 16 i Uppsala.
Ombyggd till S 26 vintern 1952 med placering på F 21 i Luleå.
Haveri 45 km väster om Jokkmokk 1952-10-08. Flygplanet avskrivs 1952-11-19.
Bärgningen pågår 1998 till 1999. Vrakresterna lagras på F 21 till 2005. Därefter transport till Vännäs
och Per Lundberg. Renoveringen pågår till 2014. Nedlagd ideell arbetstid är 18 400 timmar under nio år.
25 000 nitar är islagna.
2014-10-12 återkom 26084 till F 21 igen efter nästan på dagen 62 år.
Om bärgningen::
http://www.flygmuseetf21.se/bargning.htm
Nu är vår S 26 Mustang uppställd i vår flygplanhall på flygmuseet. ---F21
Detta är den ENDA kvarvarande spaningsmustangen i svensk tappning!
Totalt levererades 165 st North American P-51 Mustang till Flygvapnet. De fick här beteckningen J 26 Mustang.
Fyra av dessa användes som reservdelar.
12 st modifierades till spaningsmaskiner och de fick beteckningen S 26 Mustang. På dessa monterades
en lodkamera, SKA 10, i bakkroppen. I detta utrymme passerade roderlinorna till höjd- och sidroder.
Roderlinorna drogs om, över kameran, med ett antal lintrissor. På instrumentpanelen, till höger, placerades
styrboxen för kameran. Där startades kameran och där ställde piloten in blandare och slutartid.
Samtliga S 26 Mustang stationerades vid F 21.
Kort historik över flygplanet S 26 Mustang med individnr 26084
Flygplanet lämnade fabriken 20 januari 1945. Skeppades till Frankrike för tjänstgjöring. Efter ett
haveri på flygfält A98 (varvid piloten Georg Evans omkom) renoverades flygplanet och skickades till
uppställningsplats i Tyskland för försäljning.
Kom till Sverige i andra leveransomgången, godkänd 1947-11-07 och blev placerad på F 16 i Uppsala.
Ombyggd till S 26 vintern 1952 med placering på F 21 i Luleå.
Haveri 45 km väster om Jokkmokk 1952-10-08. Flygplanet avskrivs 1952-11-19.
Bärgningen pågår 1998 till 1999. Vrakresterna lagras på F 21 till 2005. Därefter transport till Vännäs
och Per Lundberg. Renoveringen pågår till 2014. Nedlagd ideell arbetstid är 18 400 timmar under nio år.
25 000 nitar är islagna.
2014-10-12 återkom 26084 till F 21 igen efter nästan på dagen 62 år.
Om bärgningen::
http://www.flygmuseetf21.se/bargning.htm