J 6 nr 5207, 3207, 1207

I tjänst: 1930-1941
Antal i Flygvapnet: 7 st J 6, 3 st J 6A och 7 st J 6B

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

J 6 nr 5207, 3207, 1207

Inlägg av Leif Fredin »

Typ: Svenska Aero SA-14 Jaktfalken I
Tillverkare: Svenska Aero A.B, Lidingö
Tillverkningsnummer: 75

Numrerat 5207
Provflygning 1931-04-25 med motor typ BJ VIIF nr 7825
Motorbyte 1931-04-27 på grund av haveri. Motor typ BJ VIIF nr 7822 inmonterad.
Levererat till F 5 1931-05-06


Bild

Godkänt 1931-05-06
Verkstad 1931-05-20. Motorn har varit nedmonterad och blivit översedd
Formation 1931-05-26
Motorstopp 1931-06-10
Verkstad 1931-06-10. Motorn urmonterad och översänd den 13/6 till CFM för reparation och översyn.
Jämlikt FS skrivelse av 1931-07-31, Tekniska Byrån nr T.1074, får flygning med detta plan tills vidare ej äga rum
Flygplanet nedmonterat 1931-10-20
Till CFM 1931-10-20. Motor typ BJ VIIF nr 7826 inmonterad.
Överlämnat till F 3 1932-07-06
Numrerat 3207

Bild

CFM 1932-09-01. Ändring av bandledarnas och tomhylskanalens anslutningar
Formation 1932-09-03
Förråd 1932-10-10
CFM 1932-11-26. Översyn
Förråd 1933-01-24
CFM 1933-02-01. Vissa prov.
Förråd 1933-03-29
Till CFM 1933-04-10
F 3 förråd 1933-04-21
Överlämnat till F 1 1933-04-26
Numrerat 1207
Förråd 1933-05-01
Formation 1933-05-09
Verkstad 1933-06-09; motorbyte. Motor typ BJ VIIF nr 7830 inmonterad
Formation 1933-06-15

Totalhaveri 1933-08-01 sydost Västra Lägern norr Eksjö.
Ff löjtnant A G Folke Gislander omkom.

Kasserat 1933-09-22 med motor typ BJ VII F nr 7830
Bengt Ekbladh

Re: J 6 nr 5207, 3207, 1207

Inlägg av Bengt Ekbladh »

J 6 1207
Totalhaveri 1933-08-01 sydost Västra Lägern norr Eksjö.
Ff löjtnant A G Folke Gislander omkom.

Tidning säger:
9,45 startar 11 plan från F1, efter bränslepåfyllning vid F3 flyger man mot Rinkaby.
Olyckan inträffade när ljt. Gislander gick upp i en ”Immelmannsväng” , efter 2 vänster spinnvarv slår han i marken.
Störtningen skedde vid Brokabo , ca ½ mil från Skurugata station på Eksjö—Österbymo järnväg

Mer detaljerad beskrivning finns här::

http://sffsmaland.se/Historia/hist/Eksjo/gishav.html

Brand med explosion inträffade.
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: J 6 nr 5207, 3207, 1207

Inlägg av Lars Larsson »

Flygtid = 154,38 timmar enligt Kontakt 52.

/Lars Larsson
Skriv svar

Återgå till "J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II"