265
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England
Godkänt 1938-05-10
Överlämnat till F 1 (F 8 det) 1938-05-16 med motor typ My S2 nr 209
Märkning 8-35
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Verkstad 1939-03-01
Formation 1939-03-15
Nödlandning 1939-03-15
Motor: My S2 nr 209
Ff löjtnant K Lagerström oskadad
Orsak till nödlandning: Igenoljade tändstift.
Verkstad 1939-04-05
Formation 1939-05-10
Förråd 1939-06-14
Till CVM 1939-07-14. Liten översyn, motorbyte. Motor typ My S2 nr 236 inmonterad
Överlämnat till F 6 1939-09-25 som lån
Återlämnat till F 8 1940-04-09
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-01
Haveri 1940-09-05. Märkning 9-10
Motor: My S2 nr 236
Ff vpl Bäckström oskadad
Skador motor: Motorn skurit.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr
Till F 8 verkstad 1940-09-05. Liten översyn.
Överlämnat till F 10 1941-10-29
Verkstad 1940-12-01 (?)
Formation 1941-04-01 med motor typ My S2 nr 208
Verkstad 1941-04-16. Motorbyte. Motor typ M S2 nr 216 inmonterad
Formation 1941-05-10
Märkning 10-15 (1942-06-08)
Överlämnat till F 8 1943-04-12
Haveri 1943-05-24 vid F 8, Barkarby. Märkning 8-66, tillhörde 2/F 8
Total gångtid: 643.50 tim
Motor typ MyS2 nr 224
Total gångtid: 466 tim
Flygförare asp Åke Lind oskadad
Orsak till haveri: Motorstopp på 8.500 m höjd (oljan troligen frusit)
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Motorskärning.
Beräknad reparationskostnad: 3.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Motorskärning vid flygning på hög höjd
Asp Lind anförde i huvudsak följande:
att han varit beordrad utföra flygning upp till 10000 m höjd
att oljetrycket sjönk till 0 kg å 8500 m höjd, och motorn stannade
att han dök igång motorn varvid oljetrycket blev normalt, men oljetemp steg till 105°
att han kuperade motorn och ansatte landning å F 8 flygfält utan anmärkning.
Uppläst och vidkänt:
Åke Lind
Aspirant
Fanj. Friberg anförde i huvudsak följande:
att han då fpl kom in på uppställningsplatsen konstaterade stort oljelager å sidsn och under kroppen
att oljan tydligen slungats ut genom motorns urluftningsrör
att oljetanken var i det närmaste tom.
Uppläst och vidkänt:
H. Friberg
Fanj.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att oljan troligen stelnat i ledningarna vid flygning å den höga höjden och låga ytterluftstemp, varvid returoljepumpen ej återfört oljan till tanken utan denna tömts.
Barkarby den 11/6 1943
F. Lambert-Meuller
Förhörsledare
H. Friberg
Protokollförare
Beslut:
Motorstörningen har sannolikt inträffat som följd av bristande funktion hos returoljepumpen.
Ingen har genom slarv eller vårdslöshet varit vållande till skadan.
Kronan vidkännes kostnaden för materielens iståndsättande.
Barkarby den 22/6 1943.
L.G. Hägglöf
Chef F 8 depå.
Överlämnat till F 13 1943-10-20 med motor typ My S2 nr 209
Märkning 13-66
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1947-03-17 med motor typ My S2 nr 209. Fpl ej flugits sedan 1946-02-19
265 J 8
I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st
Antal i Flygvapnet: 55 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
265 J 8
Inlägg av Leif Fredin »
Senast redigerad av Leif Fredin den 18 jun 2016, 07:12, redigerad totalt 1 gång.
Re: 265 J 8
Inlägg av Bengt Ekbladh »
J 8 265
Leif skrev::
Kasserat 1947-03-17 med motor typ My S2 nr 209. Fpl ej flugits sedan 1946-02-19
Den sist kasserade Gladiatorn, med en ggt av nästan 794 timmar
Att den var kvar så länge sägs vara att 265 erbjöds för försäljning till Danmark.
Ingen affär blev av och därefter kasserades 265...(söker uppgifter om denna tilltänkta försäljning )
Mycket tyder på att 265 kom till Norrköping.// Oxtorget.
>>Skolan, Norrköpings stads yrkesundervisnings anstalt, blir erbjuden ett flygplan från F 13 den 7 mars 1947, men avböjer detta pga att man inte har någon hangar att husera den i. J 8 nr. 265 blev kasserad 470317 så det stämmer bra! Det är då troligt att den blir placerad på Oxtorget i stället vilket stämmer bra med nedanstående bild. Med lite god vilja så har denna J 8 nr. 66 på fenan! >>
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 9&start=25
Finns meruppgifter är det välkommet.
Bengt
Leif skrev::
Kasserat 1947-03-17 med motor typ My S2 nr 209. Fpl ej flugits sedan 1946-02-19
Den sist kasserade Gladiatorn, med en ggt av nästan 794 timmar
Att den var kvar så länge sägs vara att 265 erbjöds för försäljning till Danmark.
Ingen affär blev av och därefter kasserades 265...(söker uppgifter om denna tilltänkta försäljning )
Mycket tyder på att 265 kom till Norrköping.// Oxtorget.
>>Skolan, Norrköpings stads yrkesundervisnings anstalt, blir erbjuden ett flygplan från F 13 den 7 mars 1947, men avböjer detta pga att man inte har någon hangar att husera den i. J 8 nr. 265 blev kasserad 470317 så det stämmer bra! Det är då troligt att den blir placerad på Oxtorget i stället vilket stämmer bra med nedanstående bild. Med lite god vilja så har denna J 8 nr. 66 på fenan! >>
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 9&start=25
Finns meruppgifter är det välkommet.
Bengt
Återgå till "J 8, Gloster Gladiator"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier