Christian S skrev:
...
Grimeton finns kvar tack vare Marinen som behövde något att kommunicera med till sina ubåtar när de befann sig i undervattensläge i Västerhavet. Jag har för mig att Grimeton når ca. 100m i vatten. Om det är salt- eller sötvatten låter jag vara osagt. Men det finns även kommunikation på området för trafikflyget. Jag tror det är mest kontakten med distansflygningar (heter det så?) med hjälp av kortvåg och trafiksättet SSB (USB förmodar jag) sker från Grimeton.
Så Grimeton är även viktigt för flyget.
Hej Christian!
Vi har avlägsnat oss från det ursprungliga ämnet men faktiskt spårat ur till flyg - åt rätt håll så att säga.
Walde skriver litet om hur djupt ned i vattnet radiosignalen tränger. Det är olika för sött och salt vatten och man bör helst ha olika frekvenser för Östersjön och Västerhavet. Marinen kom att för Östersjön använda två f d störsändare från FV i Oskarshamnstrakten. Skall ubåten sända får den sticka upp något ovanför ytan, vilket inte är så bra. Man tidskomprimerar därför sitt meddelande och sänder en kort "burst" på HF (HF=High Frequency=kortvåg).
Den kortvågstjänst för flygbolagen du nämner bedrivs i dag av ett företag som heter Stockholmradio (eller Stockholm Radio), ett inarbetat namn för sjöfolk. Det var en gång en del av televerket men är nu sedan 2003 privatägt och tillhör företagsgruppen "Viamare". Operatörerna (drygt 20 pers) sitter i Nacka Strand vid Stockholm, och sändarna för HF-flygradio står i Karlsborg och mottagarna i Enköping, och jag skulle inte tro inte det finns något för flyget i Grimeton, men däremot sändare för några andra mer sjöfartsinrikade tjänster, men osvuret är bäst. Telekomföretag är gärna tystlåtna om var man har sina anläggningar - för att hindra sabotage o d.
Televerket var en gång stort i Europa (i USA är det ARINC som håller i den) på denna typ av tjänst för flyget och Stockholmradio förefaller föra traditionen vidare. Jag tror kanske inte den har någon lysande framtid men man presenterar man sin tjänst med stolta ord ändå:
Ett betydande antal av världens större och mindre flygbolag använder dagligen Stockholm Radio för den rutinmässiga kontakten med sina flygplan. Även moderna flygplansflottor utrustade med satellitkommunikation nyttjar HF-radio via Stockholm Radio som säker och inarbetad back-up.
Stockholm Radios roll är i sammanhanget helt och hållet en kommunikationslänk mellan flygplansbesättningen och dess landorganisation. Dirigering av flygtrafik ingår ej i våra uppgifter. Detta sköts av ATC - Air Traffic Control (drivs i Sverige av Luftfartsverket). <ATC använder förstås också HF på de flygsträckor det behövs, över Atlanten exempelvis.>
Stockholm Radios Flygradiotjänst inkluderar bl.a förmedling av:
* Avgångs/ankomstmeddelanden
* Positionsrapporter
* S.k. "Redispatches" (ung. överflygningsklarering med avstämning av nödvändig bränslemängd etc)
* Väderobservationer/prognoser för önskad flygplats världen runt.
* "Operational phone-patches" (Radiosamtal mellan flygbesättning och bolagets operationella avdelning eller agentkontor)
* "Personal phone-patches" (Besättningens privata radiosamtal, debiterat direkt på privat kreditkort)
* Radio-medical samtal.
Stockholmradio finns på
http://www.stockholmradio.se/ där den intresserade kan läsa en hel del mer.
Lars S, gammal televerkare som borde kunna detta men har fått googla