J 6B nr 1225, 225

I tjänst: 1930-1941
Antal i Flygvapnet: 7 st J 6, 3 st J 6A och 7 st J 6B

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

J 6B nr 1225, 225

Inlägg av Leif Fredin »

Typ: Svenska Aero SA-14 Jaktfalken II
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer 33

Numrerat 1225
Levererat till F 1 1935-06-08 med motor typ BJ VIIF nr 7586
”Flygplan typ J 6, J 6A och J 6B samt J 7 få tills vidare ej användas för flygning” enl telegram från flygstyrelsen 22/7 1935 kl 1050
” Fpl typ J 6 får åter användas.” enl skrivelse FS, TB T.457:71 daterad 1935-09-14
Förråd 1935-10-14
Verkstad 1935-11-14

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 1-9
Registreringsnummer 225 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Förråd 1935-12-13
Formation 1936-04-27
Verkstad 1936-06-05 för reparation av motorfundament
Till CVV 1936-06-20 för reparation av kroppen
F 1 verkstad 1936-07-10. Motorbyte. Motor typ BJ VIIF nr 7835 inmonterad
Formation 1936-09-26
Förråd 1936-10-07
Formation 1936-11-04
Förråd 1936-11-19
Verkstad 1937-01-14 Radio monterad
Förråd 1937-01-16
Till CVM 1937-02-08 för montering av 8 mm ksp
Förråd 1937-02-26
Formation 1937-04-06
Verkstad 1937-05-20. Besiktning och justering
Formation 1937-06-07
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18

Bild
225 (närmast)

F 1 verkstad 1937-08-12. Nytt propellernav inskavt.
Formation 1937-08-16
Verkstad 1937-09-02
Formation 1937-09-04
Förråd 1937-10-15
Verkstad 1937-11-11. Yttre översyn å motor. Smärre reparationer å fpl
Formation 1937-11-26
Verkstad 1937-12-08. Montering av blindflygningsinstrument och radio.
Formation 1937-12-13
Verkstad 1938-02-14, Motorbyte och besiktning av fpl. Motor typ BJ VIIF nr 7585 inmonterad.
Formation 1938-03-23

Haveri 1938-06-01
Motor: BJ VIIF nr 7585.
Ff resoffasp. Olausson oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid landning. Genomsjunkning.
Skador flygplan: Landningsställ samt höger undervinge med skevningsroder skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.400:- kr

Till CVM 1938-06-01
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Märkning 8-65 (1939-02)

Bild

F 8 verkstad 1939-03-03
Formation 1939-07
Till CVV 1939-11-03; liten översyn
F 8 formation 1940-03-11
Till CVM 1940-03-12. Efterjusteringar
F 8 formation 1940-04-05

Haveri 1940-05-15 vid Barkarby. Märkning 8-65
Flygtid 360.35 tim
Motor: BJ VIIF nr 7585
Ff major G A Westring oskadad
Orsak till haveri: Ouppmärksamhet
Skador motor: Större skador å propeller.
Beräknad reparationskostnad 860:- kr

Föraren, major G A Westring, kolliderade under utkörning till start på Barkarby flygfält med en spansk ryttare varvid fpl ställde sig på nosen.

Beslut
Haveriet orsakat dels av den mindre goda sikten framåt vid körning på marken av fpl J 6B, dels att utkörningen vid haveritillfället var försvårad, enär den måste äga rum i en gata av spanska ryttare, vilket begränsade föra-rens möjligheter att svänga och därigenom lättare iakttaga eventuella hinder i körriktningen, dels slutligen att ingen särskild utkörsport i hinderraden var upptagen och markerad; med mera skärpt uppmärksamhet kunde haveriet hava undvikits men ff kan pga nämnda omständigheter icke lastas för detsamma.

Verkstad 1940-05-16; reparation
Formation 1940-05-18
Verkstad 1940-05-23. Montering av beslag för barograf
Formation 1940-05-27
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 8-59
Verkstad 1941-05-21; reparation
Formation 1941-06-11

Haveri 1941-07-17 på F 8, Barkarby
Motor: BJ VIIF nr 7585
Ff kapten Kjellerås oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning vid landning.
Skador flygplan: Större skador å landningsställ, mindre skador å vingställ.
Beräknad reparationskostnad 1.500:- kr

Verkstad 1941-07-18
Kasserat 1941-07-30
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: J 6B nr 1225, 225

Inlägg av Lars Larsson »

Gångtid = 447.40 timmar enligt Kontakt 52.


/Lars Larsson
Skriv svar

Återgå till "J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II"